2026-06-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Ja, och? Går väl ändå att ta ett paket

För att det skulle aldrig hålla i rätten, såklart.
Citera
2026-06-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Det var du som påstod de ej kan skillnaden mellan 18 karat och guld med högsta renhetsgrad. Jag visade på hur sådan okunskap hade lett till övervärdering och därmed mindre sannolikhet lockas av Guldbrevs bud.

Vanliga människor känner naturligtvis till karat.

Mina föräldrar är jämngamla med din fiktiva 76-åring. Precis som de flesta svenskar skaffade de persondator och internet under 90-talets PC-boom. Liksom de flesta boomers hänger de på Facebook, Instagram, med mera, med sina smartphones. Dagens 76-åringar är födda 1950, inte 1920.

Om du tror att din anekdot om dina föräldrar är talande för hur majoriteten av äldre är så får det såklart stå för dig. Jag tror att verkligheten är lite mer nyanserad än så, med tanke på hur många åldringsbrott i form av bedrägerier äger rum.

Antingen "känner naturligtvis" "vanliga människor" till karatskillnader, som du säger. Eller så känner de inte till karatskillnader och vill ha mer pengar för sina smycken de inte kan karaten på, vilket du också säger. Du har fastnat i en cirkelargumentation med dig själv och det finns nog inget jag kan säga som skulle kunna få dig att kanske se lite självkritiskt på dina försanthållanden.
Citera
2026-06-23, 16:44
Medlem
Enbolots avatar
Det råder en enorm okunskap här i tråden, att påstå att 40 år gamla guldsmycken har noll och intet värde är befängt. Guld oavsett om det är ett smycke, en guldklimp, en guldtacka har det värde guldet har för ögonblicket. Idag står finguldet i 4140 USD/UNS. Guldhandlare bryr sig bara om karathalten och vikten, allt smälts ner som skrotguld och affineras, man avskiljer silver och koppar tills man har rent guld 999 delar av 1000, dvs. 24 karat. Att jämföra begagnade guldsmycken med begagnade bilar är som att värdera bilen i dess vikt av skrotstål. Givetvis finns undantag som smycken tillverkade av kända designers som Cartier, Viven Nilsson, Faberge och liknande, hittar guldhandlare dylikt så har kunden tur om de uppmärksammas på detta och får betalt för designen. Guldbrev säger formodligen ingenting och lämnar in smycket till någon större auktionsfirma och stoppar förtjänsten i egen ficka.
Guld har alltid haft en särställning då många valutor var baserade på guldets värde s.k. guldmyntfot. På gamla hundralappar på 1950-talet stod det tryckt på sedeln: denna sedel inlöses mot guld vid anfordran. Fram till 1970-talet var dollarn knuten till guldvärdet, men Nixon avskaffade detta. De flesta nationer håller dock en guldreserv i sin statskassa så även Sverige. Så sluta jämföra guldpriset med ICA:s pris på ost!!
Citera
2026-06-23, 16:53
Medlem
Enbolots avatar
För den smarta kunden är det bara att kolla på Nätet. Hittade följande jämförelse på Nätet: Webbguld ger för 25 gram 18 karats guld 20333 kronor. Guldbrev ger för samma 25 gram 18 karats guld 6550 kronor.
Det är ju inte svårt att välja vem man ska sälja till....
Citera
2026-06-23, 17:13
Medlem
MyJustices avatar
Kan ju säga att om man inte kan googla på ett guldpris .
Så kanska man inte ska sälja .
Men visst guldbrev har fattat att många är lättlurad
Citera
2026-06-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsnarkoman
Om du tror att din anekdot om dina föräldrar är talande för hur majoriteten av äldre är så får det såklart stå för dig. Jag tror att verkligheten är lite mer nyanserad än så, med tanke på hur många åldringsbrott i form av bedrägerier äger rum.

Antingen "känner naturligtvis" "vanliga människor" till karatskillnader, som du säger. Eller så känner de inte till karatskillnader och vill ha mer pengar för sina smycken de inte kan karaten på, vilket du också säger. Du har fastnat i en cirkelargumentation med dig själv och det finns nog inget jag kan säga som skulle kunna få dig att kanske se lite självkritiskt på dina försanthållanden.

Att dagens 76-åringar var i 40-årsåldern under PC-boomen är ingen anekdot utan matematik. De har alltså levt drygt tre decennier i ett Sverige där datorer och internet är en del av så gott som alla svenskars vardag i hem och arbetsplatser.

”Tant Agda” hette 76-åringarna när jag var liten pojk på 80-talet. Det var kvinnor födda under 1900-talets början. Dessa lever naturligtvis ej idag. Idag är 76-åringarna boomers som heter Eva, Monica och Karin och absolut ej vill kallas tant.

Det är du som påstår de ej känner till karat. Du får läsa igenom dina egna inlägg.
Citera
2026-06-23, 17:22
Medlem
Till er som försvarar guldbrev, tycker ni lika om försäljare som riktar in sig på pensionärer och säljer produkter/abonnemang till ockerpriser eftersom dom vet att äldre generellt är enklare att "lura"?

Nu brukar ju dessa försäljare förvisso rikta in sig på telefonförsäljning, men jag tycker man kan likställa det ändå med tanke på att guldbrev marknadsför sig rätt så aggressivt via reklam.

Tänker mig att många äldre säljer guld för att dryga ut sin pension, och dessa har ofta dålig koll på guldpriser och dålig/ingen dator/smartphonevana och således inte har ett enkelt sätt att kolla upp guldpriser. Så dom litar helt enkelt på att det är ett rimligt erbjudande dom får.

Om vi inte ska reglera hur mycket marginal ett företag får ha mot en privatperson så borde vi åtminstone kräva att företag som riktar in sig på att köpa metaller av privatpersoner måste tydligt ange vilken % av marknadspriset deras erbjudande ligger på.
Senast redigerad av SaJavlaTragist123 2026-06-23 kl. 17:44.
Citera
2026-06-23, 17:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag kan ju påpeka att av omdömen på TrustPilot så är 15% 1 eller 2.
https://se.trustpilot.com/review/guldbrev.se

Om man nu anser att trustpilot är ett bra mått.
Med det sagt så är kundnöjdhet inte något mått på vilseledande info och fakta.
De som använder Guldbrev lär sannolikt bara göra det en gång. Man säljer inte sitt guld flera gånger.
Jag finns själv på trustpilot så jag har koll, de flesta småföretag som jag som inte betalar trustpilot har minst 50% "uselt betyg" för bara dessa är motiverade att skriva. På en fungerande sajt som tradera har jag 99.9% nöjda kunder och 10.000-tals betyg.

Så jag vet att guldbrev har överlägsen majoritet nöjda kunder, från trustpilots betyg. Om det finns 1 missnöjd kund så må det vara hänt, ingen är perfekt.
Citera
2026-06-23, 17:30
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du vet kanske inte att det finns en lag som heterr Ocker:

Enligt svensk rätt är ocker ett oredlighetsbrott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå.

Jag säger inte detta är ocker, bara att det är olagligt att ta uppenbart oskäligt mycket betalt för en vara eller tjänst.

Det är inte heller tillåtet att gömma detaljer i det finstilta, som Guldbrev gör och har fått kritk av ARN för, främst då att de anger ett pris men att det priset bara gäller vid minst 200 gram guld (vilket är en mängd guld som ingen rimligen skickar in, eftersom det är värt 250 000 kr och då inte kan skickas med PostNord till dem).

Se här.
https://www.guldbrev.se/guldpris/
Olika priser angivna men inget om vad de verkligen ger för ex en vigselring.
Här villkor
https://www.guldbrev.se/grund-for-hur-pris-satts/
Heller inget där, annat än siffran 1213 per gram

Vidare:

Men de nämner inte att det kostar 300 kr.
Och att ifall man frågar dem varför värderingen är så låg, och de inte svarar på 5 dagar (inkl helg) så tar den "fria" returrätten slut.
Du får gärna visa mig den lagen som heter ocker. Jag antar att det du försöker inrikta dig på är Brottsbalkens 9:5? Iallafall det du citerar.

Här i detta fall blir det 31 § Avtalslagen som är aktuellt. Det innebär att man måste stå i uppenbart missförhållande gentemot den andra avtalsparten. Detta är ju inte ett fall av det. Eftersom Guldbrev ger ett pris för guldet som säljaren sedan accepterar med rätt till betänketid.

Det är dessutom en näringsidkare som bedriver handel med instabila råvaror.

Jag tror inte att en domstol skulle jämka detta enligt 36 §.
Citera
2026-06-23, 17:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Idiot!
Naturligtvis säljs det guldtackor till gyldbrev med.
Googla ditt nöt!
Naturligtvis får du svar direkt på värdet av din ring om du känner till karat och vikt.
Googla ditt nöt!
Prova en bättre ton nästa gång?

Självklart kan man sälja guldtackor till guldbrev. De köper ju guld. Men då betalar guldbrev normalt marknadspris eftersom man annars, med så mycket guld och pengar, hade vänt sig någon annanstans.
Citera
2026-06-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Att dagens 76-åringar var i 40-årsåldern under PC-boomen är ingen anekdot utan matematik. De har alltså levt drygt tre decennier i ett Sverige där datorer och internet är en del av så gott som alla svenskars vardag i hem och arbetsplatser.

”Tant Agda” hette 76-åringarna när jag var liten pojk på 80-talet. Det var kvinnor födda under 1900-talets början. Dessa lever naturligtvis ej idag. Idag är 76-åringarna boomers som heter Eva, Monica och Karin och absolut ej vill kallas tant.

Det är du som påstår de ej känner till karat. Du får läsa igenom dina egna inlägg.

Du själv refererade till dina föräldrar, inte jag. Det var därför jag kallade det anekdotiskt. Läser du om vad du skrivit ser du det nog säkert. Märkligt att ta upp sina föräldrar om man inte vill göra en anekdotisk jämförelse, men du kanske bara ville skryta lite om mammsens skicklighet bakom skärmen helt utan relevans till ämnet? Inte mig emot.

Jag säger att de generellt sett inte känner till karathalter, vad de betyder eller vilken karat deras smycken faktiskt är. Hade de vetat det hade saker som gratisvärderingar på varje pantbank, värderingsintyg på auktionskammare och vissa av kommentarerna i denna tråd inte funnits. Det är generellt sett inte deras fel, det är överflödigt för de flesta
Citera
2026-06-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsnarkoman
Du själv refererade till dina föräldrar, inte jag. Det var därför jag kallade det anekdotiskt. Läser du om vad du skrivit ser du det nog säkert. Märkligt att ta upp sina föräldrar om man inte vill göra en anekdotisk jämförelse, men du kanske bara ville skryta lite om mammsens skicklighet bakom skärmen helt utan relevans till ämnet? Inte mig emot.

Jag säger att de generellt sett inte känner till karathalter, vad de betyder eller vilken karat deras smycken faktiskt är. Hade de vetat det hade saker som gratisvärderingar på varje pantbank, värderingsintyg på auktionskammare och vissa av kommentarerna i denna tråd inte funnits. Det är generellt sett inte deras fel, det är överflödigt för de flesta

Det var du som började med att ta upp äldre människor i vår närhet:
”Du är uppenbarligen kompetent nog att kunna använda internet, men både du och jag känner nog gamla människor som inte är det”

Varför du vill styra in diskussionen på ett sådant spår om du nu ser det som anekdotiskt förstår jag ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in