2026-06-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chicagostiftelsen
10km landsväg imorgon under SM-veckan. Får se hur Lörstad står sig efter en knackig vår och försommar. Sprang i 5km i England nyligen på 13.45, så inga supertider för tillfället.
Möter bland andra Leo Magnusson, Ebba Tulu Chala, Oliver Löfqvist med flera.
Lörstad nämns inte i förhandssnacket på friidrott.se. Men visst, han finns med på startlistan.
Citera
2026-06-23, 13:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoben
Har Fredrik Samuelsson, Emil Blomberg och Ragnar Carlsson verkligen avslutat sina elitkarriärer?
Nej, precis Nossenos tolkade det så klumpade jag ihop lite olika typer av aktiva som har varit frånvarande av olika skäl. Ibland måste man kunna skriva lite svepande tycker jag. När det gäller Blomberg skulle jag dock inte vara förvånad om han har avslutat sin elitkarriär.
Citera
2026-06-23, 13:30
Medlem
Boysen Memorial i Oslo imorgon.

Saga Provci, Majken Soderlund Larsson, Hanna Strand, Ebba-Stina Bjuve och Agnes Thundal representerar Sverige på 1500m för damer.

Filippa Sivnert springer 100m

Linus Pihl, William Trulsson och Zion Eriksson springer 200m.

Alvin Reinebo, Andreas Linder, Filip Herre, Hugo Kjellander, Jeroen Person, Tilda Bernhult, Jonna Claesson, Nick Ekelund-Arenander och Teodor Klerefors springer 400m.

Beatrice Lantz, Eunice Karlsson och Sophie Reid kastar spjut.

Ellen Schoug springer 400m häck.

Jonathan Grahn springer 5000m.

Benjamin Åberg, Edvin Hagberg, Ebba-Stina Bjuve, Johan Lamm, Jonas Magnusson, Kevin Boden, Lucas Linder, Michael Hansson, Theo Helleberg, Victor Wahlgren, Vilmer Karlsson och Samuel Pihlström springer 800m.

Emilia Kjellberg, Niklas Wall och Samuel Ekelund hoppar längd.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-23 kl. 13:45.
Citera
2026-06-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, jag har full koll på det. Men jag behöver inte gilla det bara för att det är möjligt. Och sedan tycker jag det blir ett specialfall med Lindahl, SM och Finnkampen.
Jag har för mig att Sara Wiss en gång skrev att hon måste välja om hon deltar i FM eller SM, att det inte går med båda samma säsong. Men tycker inte den praxisen har gällt för t.ex Lindahl och tvillingarna Thor de senaste säsongerna. Kristiina Mäki och Tomas Järvinen flänger ju också som yra höns mellan de finska och tjeckiska mästerskapen
Citera
2026-06-23, 16:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Jag har för mig att Sara Wiss en gång skrev att hon måste välja om hon deltar i FM eller SM, att det inte går med båda samma säsong. Men tycker inte den praxisen har gällt för t.ex Lindahl och tvillingarna Thor de senaste säsongerna. Kristiina Mäki och Tomas Järvinen flänger ju också som yra höns mellan de finska och tjeckiska mästerskapen
Min tolkning: Skillnaden beror väl på om man har dubbla medborgarskap eller om man inte har det. Har man inte dubbla medborgarskap (bara utländskt medborgarskap) så har man bara rätt att tävla på SM om man inte har tävlat i nationella mästerskap i sitt hemland (under den tid man har haft tävlingstillstånd i Sverige).

Wiss har väl inte haft dubbla medborgarskap under hela sin aktiva karriär men beviljades svenskt medborgarskap för typ fem år sedan om jag minns rätt. De övriga du nämner har väl alltid haft dubbla medborgarskap.
Citera
2026-06-23, 16:52
Medlem
Citat:
Nu finns startlistor med alla lag till till lag-SM. Några toppnamn som saknas: Mondo (förväntat), Axelina Johansson, Julia Henriksson, Katharina Gråman, Elias Ekman, Malin Garbell, Henrik Larsson och Khaddi Sagnia m fl.

Axelina gör sin Sverige-premiär under sommaren i samband med utomhus-SM, som avgörs i Uppsala i slutet av juli, enligt SVT.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-23 kl. 16:58.
Citera
2026-06-23, 16:54
Medlem
Jamilia Bernhardsson är tillbaka på banorna igen i Karlstad i samband med Folksam GP om ett par veckor. Hon springer då 200m.
Citera
2026-06-23, 17:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag ogillar Nora Lindahl väldigt mycket för hennes nationsbyte men för SVT beskriver hon skillnaderna att satsa som sprinter i Finland och Sverige, helt andra förutsättningar i Finland: https://www.svt.se/sport/friidrott/nora-lindahl-lamnade-sverige-hade-inte-sprungit-sa-har-bra-annars

Uppenbarligen att prestationscentrumet för sprint i Sverige inte alls fungerar. Dags för en omstart och att ge Grycksboexpressen kicken.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-06-23 kl. 17:52.
Citera
2026-06-23, 17:41
Medlem
Citat:
Jag ogillar Nora Lindahl väldigt mycket för hennes nationsbyte men för SVT beskriver hon skillnaderna att satsa som sprinter i Finland och Sverige, helt andra förutsättningar i Finland: https://www.svt.se/sport/friidrott/nora-lindahl-lamnade-sverige-hade-inte-sprungit-sa-har-bra-annars

Uppenbarligen att prestationscentrumet för sprint i Sverige inte fungerar alls. Dags för en omstart och att ge Grycksboexpressen kicken.

Hade varit positivt om miljardären Christer Gardell började öppna sin plånbok för svenska sprinters. Han sponsrar redan Vanessa Kamga, judostjärnan Tara Babulfath, längdskidåkaren Jonna Sundling och beachvolley-duon Åhman & Hellvig osv.
Citera
2026-06-23, 18:54
Medlem
En del riktiga snabba juniortider idag i Sollentuna @ Turebergs Explosiva.

16-åriga Ema Avramova noterade 11.92 på 100m och 17-åriga Amanda Jörbeck 12.15. Dessvärre med +2.8 m/s vind.

Avramova behöver 11.90 eller bättre för att kvala till JEM i Rieti.

19-årige David Berglund slog PB på 110m häck med 13.97. Detta presterade han i ett lopp tillsammans med seniorklassen och 106,7 cm häckar. Hans tidigare främsta resultat på 110m häck var 14.28 från Ljungby i slutet av förra månaden - med juniorhäckar. Berglund är redan kvalificerad till JEM i mångkamp, men tiden han presterade nu är relativt nära kvalgränsen (13.88) på 110m häck med juniorhäckar.

Berglund går upp som Sverige-etta för seniorer på 110m häck med sina 13.97.

19-årige Milton Cooper med 10.66 (+1.5) på 100m.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-23 kl. 19:47.
Citera
2026-06-24, 09:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Jag kan bygga på med Edvin Sidwall, Zion Eriksson, Nino Kuslijc, Sigge Bergentz, Axel Rogö, Linus Jönsson, Elis Kapell, Jesper Arbinge, Ragnar Carlsson, med flera. Och vart har Emil Danielsson tagit vägen? Tror aldrig jag varit med om ett sånt katastrofalt skadeläge bland männen. Inte alls lika illa bland kvinnorna.
Jag läste att Danielsson drabbades av en stressfraktur under våren. Är eventuellt tillbaka till slutet av säsongen (men borde i så fall missa EM).
Citera
2026-06-24, 10:58
Medlem
Irene Ekelund ställde in sin aviserade comeback i Karlstad av personliga skäl tidigare denna månaden. Nu verkar det som att comebacken istället sker i samband med VU-spelen @ Slottsskogsvallen i Gbg senare denna vecka. Ekelund är anmäld på 100m.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-24 kl. 11:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in