2026-06-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Många i tråden frågar mig om jag har smakat på Tore Wretmans hamburgare. Jag föddes 25 år efter att det här spelades in och har därför självklart inte smakat på det, men att den där hamburgaren som han gör i filmen inte är något mästerverk kan jag tydligt se. Snälla, kom igen, alla måste ju se att det som han gör här är ett skämt?
Det är självklart ingen mästerburgare med dagens mått mätt. Men man får titta på det utifrån den tidens glasögon. Det där var tio år efter att första hamburgerkrogen hade öppnat i Sverige.

Jag tittade på ett annat klipp från samma tid, där han förklarade hur man kunde frångå den klassiska svenska kryddningen genom att ha i lite paprikakrydda när han gjorde löksås. Han rekommenderar också inplastade paket med färdigskuret fläsk, som var lite av en nymodighet då. Det säger en del om hur det var på den tiden. Här har du det https://www.youtube.com/watch?v=AgUjbDQ_O1o

Det du tittar på är ju också producerad tv för den tidens hemmafruar.

Men Tore var en enastående kock. Inget som helst snack.

Citat:
Här hackar supermästerkocken Tore Wretman ner sallad, svamp och sardeller i en skål. Otroligt imponerande!

https://www.youtube.com/watch?v=orGLPyGnF1Q

Som en scen ur någonting som Killinggänget kunnat göra...
Skratta du, men på den tiden så var det där rätt nyskapande. Jag förstår att det ser märkligt ut idag dock.

Som användaren Enterprise påpekar så är det lätt att vara kaxig i efterhand.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-23 kl. 16:58.
Citera
2026-06-23, 16:44
Medlem
East.Clintfoods avatar
Parisare för en är:

https://i.pinimg.com/736x/3f/77/b5/3f77b524e6bd76a0ed21d68734c248e3.jpg
Citera
2026-06-23, 16:52
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

https://www.youtube.com/watch?v=eC3JGxeVF_U

Bröd, margarin, kött, stekt ägg och kalla tomater. Imponerande? Not.

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

1960-talet i Sverige var en äcklig tid.

Ser gott ut. Hellre det än valfri youtuber som öser på med massa gegga som smält ost och dressingar på sina vidriga fetto-burgare.
Citera
2026-06-23, 16:56
Medlem
S1G1N4s avatar
Äckel päckel burgare
Citera
2026-06-23, 17:05
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är självklart ingen mästerburgare med dagens mått mätt. Men man får titta på det utifrån den tidens glasögon. Det där var tio år efter att första hamburgerkrogen hade öppnat i Sverige.

Jag tittade på ett annat klipp från samma tid, där han förklarade hur man kunde frångå den klassiska svenska kryddningen genom att ha i lite paprikakrydda när han gjorde löksås. Han rekommenderar också inplastade paket med färdigskuret fläsk, som var lite av en nymodighet då. Det säger en del om hur det var på den tiden. Här har du det https://www.youtube.com/watch?v=AgUjbDQ_O1o

Det du tittar på är ju också producerad tv för den tidens hemmafruar.

Men Tore var en enastående kock. Inget som helst snack.

Skratta du, men på den tiden så var det där rätt nyskapande. Jag förstår att det ser märkligt ut idag dock.

Som användaren Enterprise påpekar så är det lätt att vara kaxig i efterhand.
Jo, men det är ändå lite kul att jag som inte själv anser mig som någon duktig matlagare alls ändå lagar mycket mer avancerad och godare mat än vad den kanske kändaste matlagaren i svensk historia gör. Det finns också något sådant där äckligt efter-andravärldskriget-gubbe över honom. Jag mår illa när jag ser på honom. Den gråhåriga grisen är också bara 50 år när han lagar sina vedervärdiga margarinspannbiffshamburgare med ägg på som jag länkar till i trådstarten. Jag hatar Tore Wretman!
Citera
2026-06-23, 17:10
Medlem
Citat:
Jo, men det är ändå lite kul att jag som inte själv anser mig som någon duktig matlagare alls ändå lagar mycket mer avancerad och godare mat än vad den kanske kändaste matlagaren i svensk historia gör.
På liknande sätt använder jag tekniker när jag spelar gitarr som Jimi Hendrix inte använde, som sweep picking och tapping
Citera
2026-06-23, 17:16
Medlem
Citat:
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

https://www.youtube.com/watch?v=eC3JGxeVF_U

Bröd, margarin, kött, stekt ägg och kalla tomater. Imponerande? Not.

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

1960-talet i Sverige var en äcklig tid.
När man tittar på några klipp på Youtube så känns han lite fake.
Pannbiff läggs i vetemjöl innan stekning blev helt plötsligt en fransk delikatess.
Stekt spenat var wow!! Stuvad spenat var inte tillräckligt fint.
Margarin.. Det var början på alla lögner som sen blev matpyramiden.
Citera
2026-06-23, 17:16
Medlem
I Australien åt jag mitt livs första hamburgare med, precis som Tore använder här, ett stekt ägg med rinnig gula. Dessutom fick jag rödbeta på och det var oväntat gott. Det blir jag fortfarande sugen på titt som tätt. Mycket roligare än dagens toppingar med "picklad lök", "blablabla-cheese", "vår alldeles egna nånting-nånting-mayo" och allt vad det heter.
Citera
2026-06-23, 17:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Tore Wretman framställs ofta som en stor kock men det han lagade känns mest ganska enkelt och den där hamburgaren är inget som imponerar idag, inte ens med dåtidens mått och det säger mer om hur Sverige såg ut på 50- och 60-talet. Matutbudet var begränsat och influenserna få. Då kunde något nytt verka stort. Idag ser det mest torftigt ut. Det var också en tid med låg standard i allmänhet. I hemmet torkade man arslet med tidningspapper, så ribban låg inte direkt högt.
I nutid hade han åkt ut i första avsnittet av Masterchef.
Jag sätter Kajsa Warg långt högre.
Citera
2026-06-23, 17:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Parisare för en är:

https://i.pinimg.com/736x/3f/77/b5/3f77b524e6bd76a0ed21d68734c248e3.jpg
Det är en variant, dock kallar dom även med köttfärs och liknande sätt för parisare.
Är det korrekt, vet inte, lägger ingen direkt tanke där.
Men konstaterar att det är mer än korven.
Citera
2026-06-23, 17:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I nutid hade han åkt ut i första avsnittet av Masterchef.
Jag sätter Kajsa Warg långt högre.
Jag misstänker han hade haft en helt annan repertoar om det hade varit idag.
Så en lite sådär jämförelse, för maten i Sverige och kockar har utvecklats massor sedan han var i ropet.

Dock en så bra kock, så helt säker han hade gjort det bra även idag, och då med maten idag.
Citera
2026-06-23, 17:57
Medlem
immenhusens avatar
Hamburgare som vi gjorde innan smash-burger trenden slog igenom, alltså. Inget konstigt med detta, och det ”gamla” viset med tjockare puckar är dessutom på väg tillbaka igen. Måste dock testa med ”smör” och pepparrot, som TW gör här. Verkar smaskigt! Tack för tipset, TS!

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in