2026-06-23, 14:46
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Tore Wretmans hamburgare i filmen var väl verkligen inte smashburgare? De ser ju jättetjocka ut.

Smashburgare är ofta tjocka som pannbiffar https://norvida.se/produkt/smashburgare/
Citera
2026-06-23, 14:47
Medlem
Har du själv provat att laga det han gör, om inte har du ingen aning hur det smakar? Margarin var vanligt på 60-talet och ska inte jämföras med idag. Skulle väl inte heller tro att det var hamburgare enligt dess rätta bemärkelse idag utan mer pannbiff. Minns själv reklam på 70-talet där man skrev att våra hamburgare består av 100 % nötkött. Idag anses det väl mer som en självklarhet, men så var det inte tidigare. Inte heller att man malde ner det finaste köttet utan tog mindre bitar, avskrap och liknande och gjorde rätter av. Korv gjordes av liknande saker och inte av biff, entrecote och högrev.
Citera
2026-06-23, 14:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

https://www.youtube.com/watch?v=eC3JGxeVF_U

Bröd, margarin, kött, stekt ägg och kalla tomater. Imponerande? Not.

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

1960-talet i Sverige var en äcklig tid.

Tycker den ser rätt bra ut.

1960-talet innebar en helt annan matkultur än den som existerar idag.

Kalops, fiskbullar, blodpudding, pölsa, o.s.v.

Utifrån det perspektivet sitter väl en hamburgare med rostat bröd, rosa kött och ägg som en smäck?

Wretman sätter ändå konceptet och är därmed långt före sin tid. Första Donken öppnade först 1973.

Vad bestod snabbmaten av på 60-talet: korv och schnitzel?

Som någon nyss anmärkte, undras hur folk kommer se på vår sjuka tid.
Citera
2026-06-23, 14:58
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Smashburgare är ofta tjocka som pannbiffar https://norvida.se/produkt/smashburgare/

Men! Innan tillagning, ja. Tanken är ju att man ska SMASHA dem sen vid tillagning. Smashburgare kan också vara runda bollar som man smashar.
Citera
2026-06-23, 15:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Han använder en stekspade av metall i en teflonpanna. That's a BIG no-no.

Hamburgarna ser goda ut dock.
Har teflon haft en sådan färg?
Såg mer ut som någon keramikbeläggning.
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Men! Innan tillagning, ja. Tanken är ju att man ska SMASHA dem sen vid tillagning. Smashburgare kan också vara runda bollar som man smashar.
Den var rätt rolig och kalla det för smashburgare utan smash och burgare tjock
Eller att den var tjock och smashburgare, faller ju på sin egen orimlighet.

Facit i hand är det helt uppenbarligen ingen smashburgare, utan en tjock hamburgare bara och av varianten extra tjock.
Kanske anti-smashburgare?
Citera
2026-06-23, 15:04
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

Det enda avtändande var margarin. Fy för satan. Annars såg det smarrigt ut. Men hamburgare? Mera Parisare skulle jag säga.

1966. Äsch. Jag åt min första hamburgare 1958 hemma hos Uffe vars pappa var sjökapten. Uffes mamma gjorde helt underbara hamburgare. Receptet hade de hämtat från USA-trippen.
Citera
2026-06-23, 15:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har teflon haft en sådan färg?
Ingen aning. Allt man steker i och som inte är gjutjärn identifierar min hjärna rakt av som "toxic or useless shit"
Citera
2026-06-23, 15:07
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men hamburgare? Mera Parisare skulle jag säga.

Men vad i hela fridens namn är det med er och benämning på saker i tråden? Parisare är ju korv!
Citera
2026-06-23, 15:14
Medlem
Citat:

Tore Wretman framställs ofta som en stor kock men det han lagade känns mest ganska enkelt och den där hamburgaren är inget som imponerar idag, inte ens med dåtidens mått och det säger mer om hur Sverige såg ut på 50- och 60-talet. Matutbudet var begränsat och influenserna få. Då kunde något nytt verka stort. Idag ser det mest torftigt ut. Det var också en tid med låg standard i allmänhet. I hemmet torkade man arslet med tidningspapper, så ribban låg inte direkt högt.
Citera
2026-06-23, 15:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ingen aning. Allt man steker i och som inte är gjutjärn identifierar min hjärna rakt av som "toxic or useless shit"
Samma här, övergav teflon långt innan man fick reda på "kol-8" och innan den skandalen blev känd att DuPont mörkade.

Dock har jag själv en stekgryta i liknande material, dock mer mot vitt.
Kom på att det kan vara en emaljbeläggning.

Titta lite på hur det såg ut i pannan, och såg inte ut som teflon i mitt tycke.
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det enda avtändande var margarin. Fy för satan. Annars såg det smarrigt ut. Men hamburgare? Mera Parisare skulle jag säga.

1966. Äsch. Jag åt min första hamburgare 1958 hemma hos Uffe vars pappa var sjökapten. Uffes mamma gjorde helt underbara hamburgare. Receptet hade de hämtat från USA-trippen.
Det verkade vara en reklamfilm för margarin.

Amerikanarna kallar ofta burgare med ägg på för breakfast burgers.

Kommer ihåg morsan gjorde hamburgare som kallades för amerikansk hamburgare, och som man idag undrar vad in i helvete då för.
Det var en tekaka, sen majonnäs, senap, och hackad lök och hackad röd paprika och sen ketchup på.
Så egentligen var mer som en smörgås, men kan vara morsan som tog en genväg, själv gör jag samma burgare idag då och då, för du vet ju hur det är med nostalgin med mat.(Och sen är det rätt gott faktiskt.)
Men idag delar jag tekakan och gör den mer som en traditionell burgare med bröd på bägge sidor.
Citera
2026-06-23, 15:15
Medlem
Citat:
Tror inte dom där är så äckliga, det är typ vad vi kallar Smashed burger idag.
Hur menar du då egentligen? Det som definierar en smash burger är att man trycker ut pucken så den blir jättetunn i stekpannan så att det blir väldigt mycket stekyta i relation till mängden kött.

Citat:
Ja, innan man smashar dem...
Citera
2026-06-23, 15:16
Medlem
Ilimitados avatar
Svensk mat är kung. Hade jag bott utomlands hade jag saknat den. De som klagar på svensk husmanskost tror att den bara består av falukorv och fläsk. Men då har man definitivt missat nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in