Nu är Almedalsveckan 2026 i full gång, och som vanligt ser vi ett enormt uppbåd av myndigheter, kommuner, regioner och lobbyister på plats i Visby.
Det pratas mycket om demokrati och dialog, men när man börjar gräva i vad detta faktiskt kostar skattebetalarna börjar man undra om det inte gått lite väl långt.
Enligt färska siffror från Skattebetalarnas förening landar notan för offentliga aktörers deltagande på minst 90 miljoner kronor i år. Det är alltså pengar från kommunala budgetar och myndighetsanslag som går till resor, hotell, markhyror och arrangemang, pengar som i många fall tas från en verksamhet som redan går på knäna.
Även fackförbund använder medlemmarnas pengar för att närvara såg jag enligt ett utskick.
Här är några specifika exempel från årets siffror:
● Region Jönköpings län: Skickar 38 deltagare till en kostnad av 598 339 kr.
● Stockholms stad: Landar på minst 420 000 kr. Skattebetalarnas förening poängterar i sin rapport att Stockholm inte ens har en samlad bild över sitt totala deltagande. Siffran är bara baserad på de förvaltningar som faktiskt svarat.
Vi pratar om tiotusentals unika besökare varje år, totalt uppskattat till mellan 90 000 och 135 000 besök under veckan då många stannar några dagar. Logi ska således betalas.
Frågan är, vad får vi vanliga skattebetalare ut av detta? Är det verkligen nödvändigt att skicka tiotals tjänstepersoner från varje liten kommun för att omvärldsbevaka, när vi faktiskt lever i en helt digital era? Kan det vara så att vi vinner tillbaka det i det långa loppet, eller att bi ser till att Gotlands ekonomi går ihop?
Hur ser ni på detta? Är det en nödvändig demokratisk arena, eller har Almedalen förvandlats till en statsfinansierad lobbyfestival för den offentliga sektorn?
Det pratas mycket om demokrati och dialog, men när man börjar gräva i vad detta faktiskt kostar skattebetalarna börjar man undra om det inte gått lite väl långt.
Enligt färska siffror från Skattebetalarnas förening landar notan för offentliga aktörers deltagande på minst 90 miljoner kronor i år. Det är alltså pengar från kommunala budgetar och myndighetsanslag som går till resor, hotell, markhyror och arrangemang, pengar som i många fall tas från en verksamhet som redan går på knäna.
Även fackförbund använder medlemmarnas pengar för att närvara såg jag enligt ett utskick.
Här är några specifika exempel från årets siffror:
● Region Jönköpings län: Skickar 38 deltagare till en kostnad av 598 339 kr.
● Stockholms stad: Landar på minst 420 000 kr. Skattebetalarnas förening poängterar i sin rapport att Stockholm inte ens har en samlad bild över sitt totala deltagande. Siffran är bara baserad på de förvaltningar som faktiskt svarat.
Vi pratar om tiotusentals unika besökare varje år, totalt uppskattat till mellan 90 000 och 135 000 besök under veckan då många stannar några dagar. Logi ska således betalas.
Frågan är, vad får vi vanliga skattebetalare ut av detta? Är det verkligen nödvändigt att skicka tiotals tjänstepersoner från varje liten kommun för att omvärldsbevaka, när vi faktiskt lever i en helt digital era? Kan det vara så att vi vinner tillbaka det i det långa loppet, eller att bi ser till att Gotlands ekonomi går ihop?
Hur ser ni på detta? Är det en nödvändig demokratisk arena, eller har Almedalen förvandlats till en statsfinansierad lobbyfestival för den offentliga sektorn?