Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Min största oro är inte jobben, utan snarare att AGI/ASI tar över och utrotar allt biologiskt liv. Men det tror jag inte händer de närmsta åren. Det vore mer strategiskt för en AGI att invänta rätt tillfälle när den har genomsyrat hela samhället inkl försvaret. Då blir övertagandet väldigt enkelt. Det kommer att dröja ganska många år innan vi kommer dit. Ett par decennier, kanske mer, kanske snabbare. Med lite tur undviker jag det inom min livstid. Men de närmsta åren blir viktiga, det är nu vi ska bestämma om vi vill bli kontrollerade och senare utrotade av en ASI eller om vi hellre vill att mänskligheten överlever.
En Super-AI som får tydlig, övergripande makt och tillgång till t ex finansiella datasystem skulle ganska enkelt kunna koppla bort många i befolkningen från tillgång till sina pengar, möjligheter att enkelt utföra bankärenden, betala räkningar, använda sina betalkort osv.
Utan löpande tillgång till visakort, banktjänster och ett fungerande id-kort i någon form överlever du inte länge som medlem i samhället numera (internet och telefon-abonnemang ryker också snart ifall du inte kan betala dessa räkningar) och AGI.skulle helt enkelt kunna besluta att "vad ska det vara bra för att de här personerna har tillgång till banktjänster? Det är en säkerhetsrisk!"