Citat:
Tack för ditt insiktsfulla och detaljerade svar, jag håller helt med i att agerandet säger mer än orden och att de visar en tydlig brist på förståelse för utsatta människor.
Min anhöriga är en stark person i sig, hon är på väg tillbaka och vi runt henne jobbar på att hon ska få rätt stöd professionellt efter detta. Men det var fruktansvärt att se henne så söndertrasad som hon var när jag körde in henne till akutpsykiatrin. Hon var helt och fullt övertygad om att allt var hennes fel och att hon var en svag person som svek Sara. Jag har suttit flera gånger med henne och gått igenom meddelandena i detalj och pekat på hur Sara driver på fastän min anhöriga berättar att hon mår dåligt. Nu börjar hon landa i att Sara inte är bra för henne och att hon är värd att ha människor runt sig som stöttar henne och månar om henne.
Jag vet inte om Sara på riktigt trodde att en konfrontation skulle vara läkande för min anhöriga eller om hon bara behövde min anhöriga till något och inte brydde sig om konsekvenserna, men oavsett intention så hoppas jag att Dumpen tar sig en funderare på hur man bemöter andra människor och hur de ska arbeta för att förhindra att redan traumatiserade människor tar skada av deras verksamhet.
Min anhöriga är en stark person i sig, hon är på väg tillbaka och vi runt henne jobbar på att hon ska få rätt stöd professionellt efter detta. Men det var fruktansvärt att se henne så söndertrasad som hon var när jag körde in henne till akutpsykiatrin. Hon var helt och fullt övertygad om att allt var hennes fel och att hon var en svag person som svek Sara. Jag har suttit flera gånger med henne och gått igenom meddelandena i detalj och pekat på hur Sara driver på fastän min anhöriga berättar att hon mår dåligt. Nu börjar hon landa i att Sara inte är bra för henne och att hon är värd att ha människor runt sig som stöttar henne och månar om henne.
Jag vet inte om Sara på riktigt trodde att en konfrontation skulle vara läkande för min anhöriga eller om hon bara behövde min anhöriga till något och inte brydde sig om konsekvenserna, men oavsett intention så hoppas jag att Dumpen tar sig en funderare på hur man bemöter andra människor och hur de ska arbeta för att förhindra att redan traumatiserade människor tar skada av deras verksamhet.
Jag tror på dig när du säger att hon är en stark person. Det är något som människor ofta missförstår. Många verkar tro att styrka alltid handlar om att stå rakryggad, aldrig visa svaghet och bara bita ihop. Men sanningen är att det i många situationer kan vara betydligt svårare att våga visa att man faktiskt mår dåligt. Särskilt i en situation som hennes.
Den som själv aldrig befunnit sig i en sådan utsatt position är det nästan omöjligt att fullt ut förstå vad som känns tungt, svårt eller övermäktigt. Det som för andra kan framstå som småsaker, eller sådant man inte ens reflekterar över i vardagen, kan för någon som lever mitt i ett trauma vara bland det mest påfrestande som finns.
Det är också det som gör trauma så svårt att förstå utifrån. Man ser ofta bara det yttre. Hur någon beter sig, vad någon säger eller inte säger. Men man ser inte det ständiga inre arbete som pågår. Oron. Stressen. Tröttheten. Kampen för att bara ta sig igenom dagen.
Jag är övertygad om att ni kommer ta er igenom det här och en dag stå starkare än ni gör nu. Men när den dagen kommer är det ingen som kan säga. För vissa tar det månader. För andra år. Läkningsprocesser följer sällan någon rak linje och de går definitivt inte att stressa fram.
Det viktiga är att hon får förstå att hon inte sviker någon genom att må dåligt.
Hon sviker ingen genom att inte orka. Hon sviker ingen genom att behöva tid. Och hon sviker definitivt ingen genom att sätta sin egen hälsa först. Särskilt inte när det gäller människor som försöker använda hennes utsatthet för sina egna syften eller sin egen agenda.
Dumpen sitter på alldeles för lite kunskap och insikt för att förstå vilka följder deras agerande faktiskt kan få för människor som redan befinner sig i kris. De tittar väldigt mycket rakt fram. Fokus ligger på ett mål, en berättelse och ett syfte. Men det som sker runt omkring hamnar i periferin.
Det är där problemen ofta uppstår.
Verkligheten är alltid större och mer komplicerad än den bild man själv väljer att fokusera på. När man slutar se människorna runt omkring, deras sårbarhet, deras trauma och deras gränser, då ökar också risken att man orsakar skada utan att ens förstå omfattningen av den. Ibland är den sortens blindhet farligare än illvilja.