Igår, 23:21
  #1
Medlem
Verkar som SAS systematiskt blåser sina kunder på återbetalning vid inställda flyg. Enligt EU-reglerna skall flygbolag återbetala biljettpriset, oavsett orsak. Men det gör inte SAS och man hamnar i oändliga nonsensdiskussioner med SAS Customer ”Care”. Upplever även även att de konsekvent avslår första försöket till ersättningsbegäran för att senare vika ner sig när man hotar med att ta ärendet vidare. Det kan väl inte vara så att de anställda i SAS Customer ”Care” får betalt i form av bonus på hur mycket de lyckas lura kunderna?
Citera
Igår, 23:32
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Verkar som SAS systematiskt blåser sina kunder på återbetalning vid inställda flyg. Enligt EU-reglerna skall flygbolag återbetala biljettpriset, oavsett orsak. Men det gör inte SAS och man hamnar i oändliga nonsensdiskussioner med SAS Customer ”Care”. Upplever även även att de konsekvent avslår första försöket till ersättningsbegäran för att senare vika ner sig när man hotar med att ta ärendet vidare. Det kan väl inte vara så att de anställda i SAS Customer ”Care” får betalt i form av bonus på hur mycket de lyckas lura kunderna?

Sedan covid, har SAS blivit extremt dåliga.

Vid de två senaste tillfällena vi skulle ha flygit med SAS, får jag helt plötsligt mail om att det är högt tryck på vårt flyg, och frågar oss om vi vill byta till ett annat klockslag och/eller dag (fem val som de har plockat ut, men som vi själv väljer) mot en voucher.
Tänk att detta är ett flyg som vi beställde ca. 7 månader före avgång.

Vi hade 24 timmar på oss att svara. Vi svarade inte.
Efter de 24 timmarna, får vi mail om att de likväl har ändrat vår flygavgång.

Två dagar efter detta mail, får vi igen samma typ av mail. Vi svarar heller inte på detta.
Efter 24 timmar, får vi ett nytt mail om att de igen har ändrat vår flygavgång.

Ett par dagar efter detta, får vi en tredje gång samma mail.
Eftersom vi behövde vara framme en specifik dag, svarade vi denna gången. Och så fick vi en voucher på 750 kr. var.

Detta hände igen med SAS. Men då svarade vi andra gången.
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle Igår kl. 23:50.
Citera
Idag, 00:31
  #3
Medlem
Jag har enbart dåliga erfarenheter av SAS. Väljer alltid bort dom så långt det är möjligt.
Citera
Idag, 01:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Verkar som SAS systematiskt blåser sina kunder på återbetalning vid inställda flyg. Enligt EU-reglerna skall flygbolag återbetala biljettpriset, oavsett orsak. Men det gör inte SAS och man hamnar i oändliga nonsensdiskussioner med SAS Customer ”Care”. Upplever även även att de konsekvent avslår första försöket till ersättningsbegäran för att senare vika ner sig när man hotar med att ta ärendet vidare. Det kan väl inte vara så att de anställda i SAS Customer ”Care” får betalt i form av bonus på hur mycket de lyckas lura kunderna?
SAS är genomruttet de senaste åren. Inget man ska ha att göra med om man kan undvika.
Citera
Idag, 02:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Verkar som SAS systematiskt blåser sina kunder på återbetalning vid inställda flyg. Enligt EU-reglerna skall flygbolag återbetala biljettpriset, oavsett orsak. Men det gör inte SAS och man hamnar i oändliga nonsensdiskussioner med SAS Customer ”Care”. Upplever även även att de konsekvent avslår första försöket till ersättningsbegäran för att senare vika ner sig när man hotar med att ta ärendet vidare. Det kan väl inte vara så att de anställda i SAS Customer ”Care” får betalt i form av bonus på hur mycket de lyckas lura kunderna?
Nja, om de erbjudit dig ombokning till ett annat flyg och du accepterat detta har du inte rätt till återbetalning av biljettpriset. Däremot kan du, om vissa förutsättningar är uppfyllda, få standardiserad kompensation i enlighet med artikel 7 i EU-förordning 261/2004.

Om du däremot inte har valt att omboka flyget ska du givetvis, oavsett orsak, erbjudas återbetalning av biljettpriset (och eventuellt kompensation i enlighet med artikel 7 ovan).
Citera
Idag, 06:34
  #6
Medlem
Onanikrems avatar
SAS är outstanding sämst! Då har jag ändå flugit med både gamla Aeroflot och Ryanair. Har man bokat en flygning 7 månader tidigare handlar det om att man vill vara på destinationen där och då Hotell, hyrbil och sån skit. Kanske är ett bröllop eller en begravning, då känns det dumt att anlända dagen efter. För att inte säga meningslöst.
Citera
Idag, 06:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
SAS är outstanding sämst! Då har jag ändå flugit med både gamla Aeroflot och Ryanair. Har man bokat en flygning 7 månader tidigare handlar det om att man vill vara på destinationen där och då Hotell, hyrbil och sån skit. Kanske är ett bröllop eller en begravning, då känns det dumt att anlända dagen efter. För att inte säga meningslöst.

Flygbolaget kan väl knappast förutse problem som ska uppstå om sju månader
Citera
Idag, 06:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Verkar som SAS systematiskt blåser sina kunder på återbetalning vid inställda flyg. Enligt EU-reglerna skall flygbolag återbetala biljettpriset, oavsett orsak. Men det gör inte SAS och man hamnar i oändliga nonsensdiskussioner med SAS Customer ”Care”. Upplever även även att de konsekvent avslår första försöket till ersättningsbegäran för att senare vika ner sig när man hotar med att ta ärendet vidare. Det kan väl inte vara så att de anställda i SAS Customer ”Care” får betalt i form av bonus på hur mycket de lyckas lura kunderna?

"verkar som"? Du verkar ju ha fått dina pengar. Har du så många inställda flyg hos SAS, så att det "konsekvent" blir återbetalningsproblem?
Citera
Idag, 06:52
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Flygbolaget kan väl knappast förutse problem som ska uppstå om sju månader
Vanligen är inte flyget inställt, det är överbokat. Har en viss insyn i branschen. Först försöker de få folk att omboka, lyckas inte det avbokas man. Har man bokat 7 månader tidigare borde man inte ligga i riskzonen att avbokas om inte hela flyget är inställt.

Det är mer regel än undantag de överbokar alla flighter för de räknar med att x antal inte kommer dyka upp. Kabinpersonal skall förflyttas och de sitter inte på bokade stolar. SAS är inte de enda som gör såhär men eftersom de är störst i Sverige så sticker de ut mest.
Citera
Idag, 10:49
  #10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Flygbolaget kan väl knappast förutse problem som ska uppstå om sju månader


Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vanligen är inte flyget inställt, det är överbokat. Har en viss insyn i branschen. Först försöker de få folk att omboka, lyckas inte det avbokas man. Har man bokat 7 månader tidigare borde man inte ligga i riskzonen att avbokas om inte hela flyget är inställt.

Det är mer regel än undantag de överbokar alla flighter för de räknar med att x antal inte kommer dyka upp. Kabinpersonal skall förflyttas och de sitter inte på bokade stolar. SAS är inte de enda som gör såhär men eftersom de är störst i Sverige så sticker de ut mest.
När de "väljer" att avboka biljett så avbokar de GormDenGamle som bokade för 7 månader sedan heller än Arne Bajse som bokade för 48 timmar sedan, eftersom Arnes biljett är så mycket dyrare att betala tillbaka. Den kostar dubbla eftersom han bokade så sent, mot Gorm´s biljett. Du förstår var jag vill komma? De kör fulspel.
Citera
Idag, 11:30
  #11
Medlem
JdeKoofs avatar
Vi väntar fortfarande på återbetalning från SAS för ett flyg våren 2020, som ställdes in av bekanta skäl.
Från Air France hade vi varenda krona återbetalt inom 7 dagar...

Ändå använder vi oftast SAS till Tyskland/Frankrike/Italien, bara för att det är så sjukt smidigt från Kastrup jämfört med allt annat.
Citera
Idag, 12:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Vi väntar fortfarande på återbetalning från SAS för ett flyg våren 2020, som ställdes in av bekanta skäl.
Från Air France hade vi varenda krona återbetalt inom 7 dagar...
Du får ju åtminstone en rätt så fet dröjsmålsränta, räknat från 7 dagar efter att du begärde att få återbetalning, tills skulden är återbetald.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in