2026-06-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Om vi tar denna dag den 14 juni och tänker oss tillbaka och föreställer oss denna dag för 34 år sedan så har man precis varit neråt Trankärr till och vidare ner för att permanent slutförvara kroppen,

Jag tror inte kroppen ligger i vatten för då hade man behövt ägt en båt. De tror jag inte man hade men jag vet ju inte 100%- tigt förstås. Ett alternativ är att man dumpat kroppen från en bro och rakt ner men det känns också kanske mer avlägset. Man måste då verkligen packat in kroppen med rejäl tyngder fast mot kroppen i ett sorts paket. Nej, jag tror inte det. Har man en skelett hund kan man alltid gå med den om man sedan också har markägares tillstånd att gräva.

När jag i det nu något av mig nedkortade inlägget ovan tagit reda på att J*ri haft ett barn med en kvinna och att de aldrig bott tillsammans så tyckte jag det var konstigt. När jag senare får detta PM från denna avsändare så får jag en förklaring till detta. D vs jag drar ju denna slutsats. Det är helgjutet.

Med alla dessa vittnesuppgifter i denna lilla stad i detta mycket begränsade geografiska område som detta handlar om och beträffande detta plötsliga brott så kan det helt enkelt inte bli hur svårt som helst om man just inser att dessa vittnen 1-8 just bildar ett sammanhang som har med detta försvinnande att göra. En vittneskedja med om man så vill små ekvationer som tillsammans bildar ett mönster ett system- ett ekvationssystem. Även Mannen på Runstenvägens vändplan till denna och faktiskt ej att utesluta möjligheten att de kunde varit J*ri och J*oku som de två personer i baren som observerades av bartendern som haft span på Helena enligt honom. Om de är dessa två även här inne och inte bara sittandes väntande i en bil på Kungsgatan så har de även haft koll på objektet även inne på Stadt. Jag använder denna terminologi utifrån GMs rovdjursliknande synsätt.

Man har detta fundament att stå på och angriper detta problem med denna metod. Ja, man använder/tillämpar denna får då fram denna x härur som korrelerar väldigt väl in på denna vittneskedja. När denna x inte bara var en vanlig elitidrottsman i innebandyklubben IBK Lockerud utan något mer som denna profil kan förstärkas med alltså ur ett gärningsmannaperspektiv så blir detta något ALLDELES HÖGEXPLOSIVT intressant. Då är det helt enkelt sista spiken i kistan och J*ri K är helt jävla nitad till detta.

Jag tror alla förstår detta, att detta brott som polisen tidigt var inne på att detta var ett sexuellt motiverat brott begått av sexbrottsling som polismannen själv sade i ett TV4-klipp 1992.
Du uttrycker dig som Nicke Lilltroll och försöker skapa en deckar-känsla och spänning, men det faller platt. Detta är en tragisk händelse på riktigt, och ingen uppdiktad historia. Två saker;! 1. Dina finska bröder varav den ena är/var Stor inom innebandy i lilla Mariestad och t.om har spelat för Sverige! Hur menar du att han INTE skulle vara ett känt ansikte för bartendern utan ses som en främling?
2. Till skillnad från dina finska bröder hade BW tillgång till båt, han kom hem sent på morgonkvisten och tvättade då kläder...! Vet att du inte vill lägga fokus där av anledningar som bara du själv vet och därför hittar på och fabricerar falska skeenden. Det funkar inte... alla som läser här och har nåt mellan pannbenen förstår hur det förhåller sig. Du är körd, lika körd som din ugglekompis!
Citera
2026-06-17, 01:26
Medlem
semen.12s avatar
Jag minns det som det var 20 år sedan, det är det så klart inte.
Har försökt att ögna så gott som det går det är tusentals inlägg.
Finns det okänt DNA på Bo?
I så fall hur många är topsade?
Är DNA proven utförda med tredje generationens sekvenseringsteknik?
Citera
2026-06-17, 10:36
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag minns det som det var 20 år sedan, det är det så klart inte.
Har försökt att ögna så gott som det går det är tusentals inlägg.

Min fetning

Med "Bo" menar du?
Citera
2026-06-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, du har helt fel. I del tre av radiodokumentären från 2017 säger man tydligt att historien med brovittnet tog sin början på Marieholmsbron, och att det var just här som brovittnet gjorde sin iakttagelse. Mats ord "just här" syftar på Marieholmsbron som alltså nämnts precis innan! Det råder ingen tvekan om var brovittnet befanns sig: På bron! Börja vid cirka 15:45.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/del-3-4-fallet-helena-mannen-i-pilotglasogon

Du mal på här Ugglan - många år sen jag var här. Ang Brovittnet så florera ju ryktet att detta var B.W(V) mor - du ska nog inte ta fasta så mycket på brovittnet.
Citera
2026-06-17, 14:02
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
varför ställs frågan om tredje generationens sekvenseringsteknik? (ålder kanske?)

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

Med "Bo" menar du?
han syftar nog på BO som i Brotts Offersson
Citera
2026-06-18, 14:16
Medlem
Ingen av dna-profilerna matchar den man som kallas ”mannen i pilotglasögon”. Han sågs med Helena Andersson på stadshotellet och är sedan 2017 skäligen misstänkt för mord.

Misstankarna kan nu komma att avskrivas.

Det kvinnliga DNA kan komma från Helena själv elr släkt till henne.
Två manliga och ett kvinnligt DNA spår från sandalerna.

Är övertygad att Helena fick skjuts via bil i närheten av stadt. Bro vittnet ej tillförlitligt och ljudet o skriken vid hemmet likaså.

Sista kända vittnet som talade och fysisk berörde Helena, var BW utanför stadt enligt egen utsago, fick han en kram. Samt syster Ulrika som talade med Helena i telefon innan Helena begav sej hemåt.
Om hon promenerade skulle hon stött på ett antal natt vandrare o tjatat med en sådan sommar natt var det mkt folk gående o ströva. Självklart att hon fick skjuts det var ingen som stött på henne enat eller tjatat med henne.......
Citera
2026-06-18, 16:33
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Hon åkte bil! (i direkt anslutning till Stadt, sen Gone Girl!)
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
[...]
Är övertygad att Helena fick skjuts via bil i närheten av stadt. Bro vittnet ej tillförlitligt och ljudet o skriken vid hemmet likaså.

Sista kända vittnet som talade och fysisk berörde Helena, var BW utanför stadt enligt egen utsago, fick han en kram.
Samt syster Ulrika som talade med Helena i telefon innan Helena begav sej hemåt.
Om hon promenerade skulle hon stött på ett antal natt vandrare o tjatat med en sådan sommar natt var det mkt folk gående o ströva. Självklart att hon fick skjuts det var ingen som stött på henne enat eller tjatat med henne.......

Ingen kan verifiera att BW pratade med Helena och att hon sedan själv gick från torget, att BW är inblandad i hennes försvinnande är lika säkert som Amen i Kyrkan! Helena och BW åker tillsammans i någons bil från Stadt, sen vad som sker är den stora frågan, hur långt kom de, stannade de vid den fastslagna fyndplatsen av Helenas saker eller når de även hennes hem?

Lika du skriver så skulle ett antal människor ha sett Helena om hon nu verkligen hade gått hem och det är ju även Polisens huvudtes, vilket innebär att brovittnet kan kastas på tippen. Att BW nämner mötet med Helena vid torget efter stängning där han fick en kram innan hon gick hemåt det är enbart för att slippa bli misstänkt, ngn skulle ju kunna ha sett de på torget eftersom de lämnade tillsammans och skulle Polisens undrat varför han undanhöll den uppgiften.
Citera
2026-06-18, 22:08
Medlem
semen.12s avatar
[quote=Elgsadel|95217862]
varför ställs frågan om tredje generationens sekvenseringsteknik? (ålder kanske?)

Tredje generationens sekvensering (TGS) är en teknik för DNA- och RNA-analys som i realtid avläser enskilda molekyler. Genom att eliminera behovet av uppkopiering (amplifiering) kan tekniken generera extremt långa sekvenser och identifiera genetiska modifieringar direkt.
Jag vet att i Usa kan dom använda små DNA som tidigare var för små
Citera
2026-06-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Ingen kan verifiera att BW pratade med Helena och att hon sedan själv gick från torget, att BW är inblandad i hennes försvinnande är lika säkert som Amen i Kyrkan! Helena och BW åker tillsammans i någons bil från Stadt, sen vad som sker är den stora frågan, hur långt kom de, stannade de vid den fastslagna fyndplatsen av Helenas saker eller når de även hennes hem?

Lika du skriver så skulle ett antal människor ha sett Helena om hon nu verkligen hade gått hem och det är ju även Polisens huvudtes, vilket innebär att brovittnet kan kastas på tippen. Att BW nämner mötet med Helena vid torget efter stängning där han fick en kram innan hon gick hemåt det är enbart för att slippa bli misstänkt, ngn skulle ju kunna ha sett de på torget eftersom de lämnade tillsammans och skulle Polisens undrat varför han undanhöll den uppgiften.

enig med dig United BW droppar dessa uppgifter i förhör för att inte själv bli misstänkt. Hon litar förmodligen på honom och då är det lätt att sätta sig i en bil med honom. lägg till att han känner till stigen väl samt vart den mynnar ut etc.
Citera
2026-06-21, 00:04
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Brovittnets uppgifter handlar inte bara om att detta vittne beskrivit dessa mycket detaljrika och flerfärgade byxor ovan i länken här, som Helena inköpt på någon grekisk ö under sin ö-luff som hon kom hem från helgen innan i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut som PW säger i P4-dok. Det fanns en anledning till VARFÖR Länskriminalen i Skövde gick igång på detta vittne. Vittnet sade alltså något mycket mer än bara det grova signalement som hade varit ute i media om Helenas byxor utöver det andra beskrivningarna av Helenas utseende.

Brovittnet beskriver också en man vid hennes sida som bar pilotglasögon och stämde mycket väl in på KMs signalement. Man härleder alltså DENNE man från just denna vittnesuppgift. Denna helt vanliga tjej som var brovittnet gick också i ett sällskap och som hon måste varit beredd på att också få namnge för polisen om de ville veta detta också högst troligt. Dv s i så fall då under 1998 när man återfann detta vittnesmål som hade fått fel öronmärkning i datasystemet.

Polisen kan inte 2017 när denna dokumentär gjordes t e x släppa ut denna vittnesutsaga i sin helhet då det just berör denne pilotman (KM) som då var misstänkt för mord. Det är ju denna man som var huvudspåret då och då kan inte polisen bara droppa brovittnets utsaga i sin helhet ut till allmänheten.. Det förstår du.
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ingen av dna-profilerna matchar den man som kallas ”mannen i pilotglasögon”. Han sågs med Helena Andersson på stadshotellet och är sedan 2017 skäligen misstänkt för mord.

Misstankarna kan nu komma att avskrivas.

Det kvinnliga DNA kan komma från Helena själv elr släkt till henne.
Två manliga och ett kvinnligt DNA spår från sandalerna.

Sista kända vittnet som talade och fysisk berörde Helena, var BW utanför stadt enligt egen utsago, fick han en kram. Samt syster Ulrika som talade med Helena i telefon innan Helena begav sej hemåt.

Jag vet inte hur pedagogiskt basic detta måste presenteras för att samtliga skall kunna eller snarare vilja förstå detta.

Helenas ses veriferat gå ensam över torget i höjd med Knallen varuhuset som Jenven säger och att detta sannolikt var denne NP som var jämngammal med Helena. Vittnesobservation nr 2 som polisen kopplar till Helena är en man och en kvinna gåendes på Österlånggatan i höjd med gamla systembolaget.

Vittne nr 3 är alltså brovittnet.

Brovittet säger ju att detta par som hon såg och som var Helena och KM, tro INGET annat, vek av höger strax efter bron ner på stigen emellan gamla fängelset och ån.

Det är just det att BÅDA viker av ner här. Vi kan ju föreställa oss att vi fryser bilden här. Låt mig säga detta igen. Helena skulle aldrig sätta sig ner här och kissa till börja med och då rakt inte tillsammans med KM. Absolut helt uteslutet. Helena var heller inte full och behövde spy. Hade KM behövt slå en drill så VET ALLA att Helena inte haft anledning att följa med... och ingen sambo till KM heller för den delen om vi drar det än längre. De skulle ju stå och vänta där uppe på asfalten tills KM/mannen var klar.

Varför viker då detta par av efter bron ner på denna stig då ? Det återstår då bara ett enda alternativ då att detta par fortsatte bort på denna stig och gick bakom fängelset och polishuset på ängen och upp till Ekuddenvägen och skogsstigen. Detta var i så fall en väg Helena och systrarna aldrig brukade gå annars efter en festkväll på Stadt. Men Helena kan ha gått helt klart denna väg förut i dagsljus med sin hund Nita. Ja.

Det kan tyckas mycket konstigt att Helena tar denna väg just denna natt. Det är ju lite skumt att gå här bakom då de skymmer lite men fullmånen lyste upp som var till 97% helt full då fullmånen inträdde på måndagen den 15 juni. Det måste funnits ett skäl till VARFÖR i så fall Helena väljer att gå denna väg. Utan ett verkligt skäl eller olustkänsla för något så skulle hon aldrig gå här bakom.

Det skälet hör ihop med det tidiga rykte som cirkulerade i Mariestad om en bil som Helena kommit i kontakt med stående på Kungsgatan och vars personer i denna hon fick en stark olustkänsla av skulle följa efter paret. Denna bil kunde inte följa efter dem om det gick ner på denna stig men J*ri K kunde ändå exakt veta vad detta par skulle hän då de som såg dem avvika ner höger efter bron och inte kom tillbaka upp igen på asfaltsgångvägen.

Det är också DÄRFÖR ingen heller sett Helena efter bron på Marieforsleden. Detta beslut av Helena med detta vägval här bakom blev helt ödesdigert då hon helt tappade bort vart denna bil egentligen tog vägen. En kortvarig falsk trygghet av lättad då denna bil stod parkerad på den västra cykelbanan vid Ekuddenvägen intill skogsstigen och inväntade paret.

Det ser ut på detta sätt helt enkelt.

I efterhand kan man tänka att Helena och KM fortsatt rakt fram på Marieforsleden i bättre skydd av belysning och folk och bilar. Sedan så skulle detta par fortsatt förbi Ekuddenvägen och fortsatt ända fram till den parallella gångbanan till Marieforsleden vek av höger in på Norra Kolarestigens baksida där det fanns hus alldeles intill och vidare fram till hemmet. Det sorgliga är att även om Helena klarat sig denna natt så hade detta hot funnits kvar, så illa är det med denna typen av gärningsman detta är ifråga om.

Helena var utsatt för en stalker som ingen visste om och detta brott var begånget av en sexualförbrytare som polismannen sade i det tidiga klippet från TV4. Denne polisman hade ögonen på bollen men utan att finna den rätte banemannen då han heller inte fanns i de dataregister som denna lagförda kategori fanns. J*ri K har hela tiden gått under polisens och de flestas radar. Men några där ute vet mer i kretsen runt J*ri och dessa kan också sättas under press. Det är dags att någon gång börja snacka.
Citera
2026-06-21, 00:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Du uttrycker dig som Nicke Lilltroll och försöker skapa en deckar-känsla och spänning, men det faller platt. Detta är en tragisk händelse på riktigt, och ingen uppdiktad historia. Två saker;! 1. Dina finska bröder varav den ena är/var Stor inom innebandy i lilla Mariestad och t.om har spelat för Sverige! Hur menar du att han INTE skulle vara ett känt ansikte för bartendern utan ses som en främling?
2. Till skillnad från dina finska bröder hade BW tillgång till båt, han kom hem sent på morgonkvisten och tvättade då kläder...! Vet att du inte vill lägga fokus där av anledningar som bara du själv vet och därför hittar på och fabricerar falska skeenden. Det funkar inte... alla som läser här och har nåt mellan pannbenen förstår hur det förhåller sig. Du är körd, lika körd som din ugglekompis!

Nej, fel inte jag som är körd utan du som vanligt.

J*ri Ks innebandykarriär var i princip helt slut 1992 då han inte varit med och spelat en enda match under hela säsongen 1991/92 och förgående säsong endast en knappt handfull matcher. Jag tror inte alls detta var någon bartendern nödvändigtvis skulle känt igen. Det kan också högst troligt varit så att J*ri inte heller hängde på Stadt alls särskilt ofta. Jag nämnde även detta namn för en Mariestadsbo som bott hela livet i Mariestad och aldrig hört talas om J*ri. Långt ifrån alla i Mariestad var intresserad av innebandy ens då.

J*ri hade sin toppform under 80-talet och under de tidigare gulden IBK Lockerud tog 1987-1988 då han också borde gjort sin enda landskamp någonstans där.

Jag säger att möjligheten kan finnas kvar att det kunnat vara just J*ri och J*oku som var dessa två män som bartender såg men det behöver heller inte varit dem.
Citera
2026-06-21, 00:56
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur pedagogiskt basic detta måste presenteras för att samtliga skall kunna eller snarare vilja förstå detta.

[...]

Alla har förstått för länge sedan. Det är bara det att vi inte håller med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in