2026-06-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Jo men avgiften på €3 som kommer ändå finnas kvar ,så som jag har uppfattat det,men förhoppningsvis slipper man betala transportbolaget för tullhantering.

Avgiften finns kvar och den lär man få betala.

Men följande står på länken till Tullverket som dinns i första inlägget.

Citat:
Tullavgiften betalas i de flesta fall av webbutiken som du handlar från.

Om webbutiken inte är ansluten till IOSS (Import One Stop Shop) är det du som ska betala tullavgift och moms när varan förs in i Sverige.

Är de butiken ansluten till IOSS så lär alla avgifter tas ut den vägen. Är de inte anslutna till IOSS så lär fraktbolagen ta hand om tullhanteringen och man får då även betala deras administrativa avgift precis som idag.
Citera
2026-06-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Behöver kanske inte vara svårare än så?

Varför har då ingen gjort det?

Jag antar om du slår upp en lagershop i EU och importerar massa varor från Kina så kommer
moms,tull-avgifter ,varudeklarationer ,en massa regler in i bilden.....

Men rätta mig om jag har fel
Citera
2026-06-22, 17:00
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Varför har då ingen gjort det?

Jag antar om du slår upp en lagershop i EU och importerar massa varor från Kina så kommer
moms,tull-avgifter ,varudeklarationer ,en massa regler in i bilden.....

Men rätta mig om jag har fel

Wish och Geek m.fl. skaffade väl nån form av mellanlager i Holland har jag för mig, och på så sätt kunde de kringgå en del av de där avgifterna de slängde på när man beställde grejer utanför EU!? Visst blev det dyrare men inte så mycket dyrare som var väntat.
Citera
2026-06-22, 17:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag förutsätter också att det blir så, men utbudet av varor kommer i så fall att minska drastiskt.
Dessutom går vi miste om priskonkurrensen mellan olika säljare som säljer samma/lika varor.

Det kommer att bli en övergångsperiod när kineserna ser en dramatisk minskning i försäljning, men på något vis kommer det så småningom att återgå till nära det "tidigare normala".
Kanske får vi vänta till 2028...

Jo, omställningen kommer ta lite tid men kina kommer säkert lösa detta på ett eller annat sätt så man minskar tullarna till ett minimum.
Att tappa den europeiska marknaden skulle nog bli tuff även om det nu finns mängder med andra marknader men tror ändå att en stor del av kunderna faktiskt finns här.

Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Instämmer. Ganska ironiskt att jag för två veckor sedan beställde en massa tishor av den senaste upplagan, kopior för olika lag i Premier league. Blir tajt som fan detta, slipper jag avgiften eller inte?

Själv har jag faktiskt aldrig någonsin använt några av dessa sidor men använt cdon och de är väl på gränsen till samma men med högre priser.
Det är tufft att man kör avgiften även på lagda ordrar som kommer efter sista datum. Har man bara köpt skräp pga att det kostat piss och ingenting så blir det lite skillnad.
Citera
2026-06-22, 17:53
Medlem
Taokers avatar
Kanske innebär att lokala butiker och affärer har möjlighet att konkurrera igen.

Jag beställer aldrig online och kommer aldrig göra för att jag vill sponsra inhemskt men framförallt se varan innan jag köper.

Miljöpartister lär bli glada å.
Citera
2026-06-22, 17:54
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Nästan alla detaljhandelsprodukter, verktyg för "vanligt folk" och elektronik tillverkas idag i Kina, skillnaden är bara vilken väg varorna når konsumenten.
Så flödet av varor påverkas bara av att vi får betala mer och inte har råd att köpa lika mycket, nästan allt vi konsumerar kommer ändå att produceras i Kina.

En tråkig utveckling som borde ha stoppats för decennier sedan, medan Europa fortfarande hade en levande tillverkningsindustri och yrkeskunnig produktionspersonal.

Helt klart är det så.

Tyvärr såg kapitalisterna inga nackdelar med att flytta produktion och senare utveckling till rena diktaturstater (exempelvis Kina) eller i bästa fall tveksamma demokratier (flera andra asiatiska länder) för att tjäna mer kosing. Nationalism och arbetares rättigheter var bara i vägen för fri handel - som man ju vill ha (så länge man inte själv som kapitalist drabbas, då ska det till tullar etc)

Vänstern såg antingen inte problemet eller ville/vågade inte lyfta frågan. Nationalism var ju dessutom fel.

Liberalerna trodde allt skulle bli så bra så om bara diktaturerna fick handla med oss fria stater - demokratin skulle blomma och liberalismen frodas. Nationalismen skulle utrotas och länder bli irrelevanta, det enda viktiga var vilket försäkringsbolag man i framtiden ville lägga sitt liv i händerna på. Jodå. Det är liksom anti-demokratiskt att rasera nationer på liberalismens altare, men det verkar inte liberaler inse.

Jag ger iaf hellre pengarna direkt till Kina om jag tvunget måste handla därifrån än att ge giriga mellanhänder mina surt förvärvade slantar. Blir en sak bättre om man köper den på Dollarstore? Det är inte som att de har kollat kvaliteten på det som sålts.

Seriösa importörer som kontrollerar produkterna fortlöpande (och då menar jag kontrollera, inte bara läsa vad produkterna påstås innehålla etc) är jag dock för att stödja. Om de inte tar totalt hutlösa överpriser och försämrar för såväl personal som mig som kund (exempelvis Clas Ohlsons bedrövliga resa upp i priser och ner i service)
Citera
2026-06-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jo, visst men Biltema har betalat tull och lagt på moms på priset.

Det dårarna som handlar på Shein, Temu etc tycker är ju att det skall vara utan avgifter.

Varför skulle det vara momsfritt bara för att det är e-handel för små belopp från asien ?

Skall allt vara momsfritt även i butik på köp under 250 kr tex ?
Vadå momsfritt?
Man betalar ju moms på sina köp från Temu osv också...
Citera
2026-06-22, 18:19
Medlem
Jag prenumererar på flera engelska tidskrifter och brukar teckna för två år så att jag får ned priset till ca 40-50 kr per nummer. Att jämföra med kanske 100 kr för kortare eller löpande prenumeration, och troligen uppemot 200 kr för lösnummer köpta i Sverige.

Men nu ser det alltså ut att bli prisökning på mer än 100% pga EU-tullarna. Några tidskrifter har skickat ut varningsbrev och frågeformulär om hur man som prenumerant kommer att agera. Jag valde alternativet att säga upp prenumeration och få pengar tillbaka för ej mottagna nummer. Att göda EU-byråkratin sker över min döda kropp!
Citera
2026-06-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Det blir ”Dyrt att ångra sig” också:

Tullverket kommer inte att betala tillbaka avgiften när en konsument skickar tillbaka en vara, ifall varan är felfri.

Det kan göra att ”slarviga beställningar” minskar, säger Wiezell, på myndigheten.
– Det blir dyrt att ångra sig. Nu får man tänka efter lite grann innan man gör en beställning.
Det linjerar väldigt väldigt dåligt, att betala för en retur, med Distanslagen- lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

1. Ångerrätt i 14 dagar

Du har normalt rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du fått varan. Du behöver inte ange någon anledning.

Distanslagen gör att du kan handla på nätet eller via telefon med större trygghet, framför allt genom rätten att ångra köpet inom 14 dagar.
Citera
2026-06-22, 18:58
Medlem
Citat:
Det har 100% att göra med att EU vill ha in mer pengar i tull och mervärdeskatt.
Kombinerat med att "gynna" europeiska återförsäljare av kinesiskt massproducerat skräp, och även massproducerade någorlunda kvalitetsmässiga varor. Vilket även det genererar mer skatteinkomster (mervärdeskatt) då priset till konsument blir högre.

Nästan alla detaljhandelsprodukter, verktyg för "vanligt folk" och elektronik tillverkas idag i Kina, skillnaden är bara vilken väg varorna når konsumenten.
Så flödet av varor påverkas bara av att vi får betala mer och inte har råd att köpa lika mycket, nästan allt vi konsumerar kommer ändå att produceras i Kina.

En tråkig utveckling som borde ha stoppats för decennier sedan, medan Europa fortfarande hade en levande tillverkningsindustri och yrkeskunnig produktionspersonal.
Men pengarna som kommer in från tull och moms går väl inte till EU, de stannar i Sverige i detta fall.

Sedan att EU skulle vilja att vi köper vårt småkrafs, som vi handlar på tex Temu, från fabriker inom EU, sådan produktion finns väl inte längre här?
Citera
2026-06-22, 19:03
Medlem
Citat:

Detta räknade inte med internets intåg i var mans ficka, än mindre att kineserna skulle kringgå mellanhanden. De trodde deras modell med snuskigt låga inköpspriser och höga konsumentpriser skulle bestå.
Citera
2026-06-22, 19:23
Medlem
Gäller det enbart köp från Kina eller USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in