2026-06-22, 18:54
Avslutad
Grattis! Hasselsnok.
Citera
2026-06-22, 19:31
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Träffde på denna lille gynnare idag.

https://imgur.com/a/KHYdpii

Min första känsla var att det var en huggorm. Men sen när jag observerade ett slag så slog det mig att den har inte det vanliga zigzagmönstret på ryggen utan den är mer ”prickig”.

Den hade inte snokens gula/vita fläckar på kragen, men den har ju dock svarta fläckar. Ish..

Huvudet tyckte jag såg ganska triangelformat ut och det talar väl för huggorm snarare än snok?

Jag kom aldrig så nära att jag kunde se hur ögonen såg ut. Jag uppskattar längden till ca 70 cm.
Det är en hasselsnok och ingenting annat. Kanske föddes blind det förklarar en del
Citera
2026-06-22, 19:48
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Det är svårt att se skillnad, ett sätt är ögonen som redan nämnt i tråden. Ett annat osvikligt sätt är att föra ett finger framåt längs gommen. En hasselsnok saknar helt huggtänder.
Citera
2026-06-22, 20:31
Medlem
Jävla dålig bild
Men som jag ser det
Huggorm
Citera
2026-06-22, 20:46
Medlem
Skulle säga som flera tidigare, hasselsnok.
Citera
2026-06-22, 20:53
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Det är svårt att se skillnad, ett sätt är ögonen som redan nämnt i tråden. Ett annat osvikligt sätt är att föra ett finger framåt längs gommen. En hasselsnok saknar helt huggtänder.
Ha ha det där är avancerade tips. Tänker nog inte börja kela med dom direkt.

Man har ju sett hur proffsen gör. De brukar ta dom strax bakom huvudet och klämma åt lite för att fixera ormen. Det ser ju hyfsat simpelt ut men jag vet inte om jag har ballar nog för såna konster. Är också rädd att man skadar ormen då jag har noll koll på hur hårt man ska nypa åt - eller hur mycket en orm tål rent generellt.

De bits väl även fast de saknar huggtänder, antar jag?
Citera
2026-06-22, 20:57
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ha ha det där är avancerade tips. Tänker nog inte börja kela med dom direkt.

Man har ju sett hur proffsen gör. De brukar ta dom strax bakom huvudet och klämma åt lite för att fixera ormen. Det ser ju hyfsat simpelt ut men jag vet inte om jag har ballar nog för såna konster. Är också rädd att man skadar ormen då jag har noll koll på hur hårt man ska nypa åt - eller hur mycket en orm tål rent generellt.

De bits väl även fast de saknar huggtänder, antar jag?

Det är förmodligen bäst Men även snokar har tänder för att hålla fast sina byten, men de är mer som vanliga tänder. Fast biter de till så kanske det gör ont, jag skulle aldrig i livet testa.
Citera
2026-06-22, 21:10
Medlem
kul med en hasselsnok.
Citera
2026-06-22, 21:30
Medlem
idiamindadas avatar
Smutt! Ser man en orm som man inte känner igen är det nästan säkert en hasselsnok. Snok och huggorm skulle jag nästan säga att jag ser skillnad på på långt håll. Hugg är liksom varm och mjuk och ligger still. Snok drar iväg. Hård och kall.
Citera
2026-06-22, 21:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Träffde på denna lille gynnare idag.

https://imgur.com/a/KHYdpii

Min första känsla var att det var en huggorm. Men sen när jag observerade ett slag så slog det mig att den har inte det vanliga zigzagmönstret på ryggen utan den är mer ”prickig”.

Den hade inte snokens gula/vita fläckar på kragen, men den har ju dock svarta fläckar. Ish..

Huvudet tyckte jag såg ganska triangelformat ut och det talar väl för huggorm snarare än snok?

Jag kom aldrig så nära att jag kunde se hur ögonen såg ut. Jag uppskattar längden till ca 70 cm.

På den första av dina två bilder, den som är en närbild, där syns det tydligt att ormen har en rund svart pupill omgiven av en gul/bärnstensfärgad iris.

Titta på Wikipedias foto av Hasselsnokens öga och jämför med din bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hasselsnok

Rund pupill har inte huggormar som har kattögon i form av en vertikalt ställd ”båtformad” pupill.
Alla snokar, däremot, har runda pupiller.

Vi har tre ormarter i Sverige. Efter vanlighetsgrad och i storleksordning är det: snok, huggorm och den mycket ovanliga hasselsnoken som är den minsta ormen av de tre. Hasselsnoken är som alla reptiler i Sverige fridlyst, men Hasselsnoken är så ovanlig att arten också är rödlistad.
Hasselsnok blir i vilt tillstånd upptill nästan 20 år gammal, max 75 cm lång och kan till och med äta huggormar.

Det säkraste sättet att skilja Sveriges två snok-arter från huggormarna är att titta på snokarnas runda pupiller.

Grattis du har träffat och fotat en Hasselsnok - det har inte så många andra i Sverige gjort!
Citera
2026-06-22, 22:04
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
På den första av dina två bilder, den som är en närbild, där syns det tydligt att ormen har en rund svart pupill omgiven av en gul/bärnstensfärgad iris.

Titta på Wikipedias foto av Hasselsnokens öga och jämför med din bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hasselsnok

Rund pupill har inte huggormar som har kattögon i form av en vertikalt ställd ”båtformad” pupill.
Alla snokar, däremot, har runda pupiller.

Vi har tre ormarter i Sverige. Efter vanlighetsgrad och i storleksordning är det: snok, huggorm och den mycket ovanliga hasselsnoken som är den minsta ormen av de tre. Hasselsnoken är som alla reptiler i Sverige fridlyst, men Hasselsnoken är så ovanlig att arten också är rödlistad.
Hasselsnok blir i vilt tillstånd upptill nästan 20 år gammal, max 75 cm lång och kan till och med äta huggormar.

Det säkraste sättet att skilja Sveriges två snok-arter från huggormarna är att titta på snokarnas runda pupiller.

Grattis du har träffat och fotat en Hasselsnok - det har inte så många andra i Sverige gjort!
Wow. Man blir nästan lite tagen.

Och jag som inte ens visste vad det var. Trodde det var nån slags huggorm, kanske en äsping eller nån variant på huggis, tack vare det mysko ryggmönstret.

Sen är det ju också så att jag såg en annan för mindre än två veckor sedan, en kilometer bort, fast mer in i den ”riktiga” skogen. Så då trodde jag att dessa var relativt vanliga att stöta på. Kul!

När du säger det så ser man ju ett runt öga. Tror jag i alla fall. Och visst liknar ormarna på bilderna varandra. Det är synd att jag inte förstod att det var en ovanlig krabat jag stötte på - då hade jag försökt gått in för att ta bättre bilder.

Men om det är hasselsnok, är vi inte ganska långt norrut för dessa? Enligt nätet så verkar de inte finnas särskilt högt upp i landet. Jag befinner mig i sörmland.
Citera
2026-06-22, 22:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Men om det är hasselsnok, är vi inte ganska långt norrut för dessa? Enligt nätet så verkar de inte finnas särskilt högt upp i landet. Jag befinner mig i sörmland.

Nja, hasselsnoken är värmeälskare. Utbredningen styrs av klimatets temperatur.
Den har dock hittats rätt långt norrut, se bild i länken nedan.

”Den nordliga gränsen för hasselsnok verkar utgöras av den naturliga norrlandsgränsen, Limes norrlandicus, även om det förekommer rapporter om fynd längre norrut”

Den finns definitivt i Sörmland enligt flera rapporterade iakttagelser.

https://www.ekoxe.se/hasselsnok/var.htm
Senast redigerad av coli 2026-06-22 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in