2026-06-22, 17:32
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Var glad i stället att det är en hasselsnok. Den är betydligt ovanligare.

”Inte sällan flyter fläckarna ihop så att ett tvärrandigt eller längsbandat mönster uppstår.”

https://artfakta.se/taxa/100041/information
När jag följer din länk så står det bl.a att hasselsnoken är mycket långsam, försöker inte fly, och inte gärna exponerar sig öppet.

Träffade på denna mitt på en väg där den låg och solade. När jag började bli närgången med kameran så var den ivrig att kila iväg. Och den rörde sig fort också, i mitt tycke.

Detta talar väl MOT att det är en hasselsnok?

har en kort filmsnutt om nån är intresserad.
Citera
2026-06-22, 17:40
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Var i landet ungefär så du denna? Du behöver inte outa dig.

Huggis, snokar och kopparormar har jag sett massor. Men är ingen ormexpert utan skulle gissat på huggis.
Sörmland. Nära kusten.

Vägen där denna låg och solbadade är en grusväg som löper parallellt med järnvägen. Tror det är en underhållsväg för banverket. Brukar ta den när jag ska till motionsspåren.

Precis intill ligger ett rätt stort naturområde med diverse skogsslingor som jag brukar motionera i. Det är mycket vanligt att man ser kopparödlor här, men det har även hänt att jag sett huggisar. Eller åtminstone trodde jag det var huggis men det kanske var såna här hasselsnokar jag sett då?

Träffade på en annan för två veckor sen. Den låg bredvid motionsslingan och rasslade snabbt in i skogen när jag kom joggande.
Senast redigerad av BritishSmile 2026-06-22 kl. 17:42.
Citera
2026-06-22, 17:46
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Träffde på denna lille gynnare idag.

https://imgur.com/a/KHYdpii

Min första känsla var att det var en huggorm. Men sen när jag observerade ett slag så slog det mig att den har inte det vanliga zigzagmönstret på ryggen utan den är mer ”prickig”.

Den hade inte snokens gula/vita fläckar på kragen, men den har ju dock svarta fläckar. Ish..

Huvudet tyckte jag såg ganska triangelformat ut och det talar väl för huggorm snarare än snok?

Jag kom aldrig så nära att jag kunde se hur ögonen såg ut. Jag uppskattar längden till ca 70 cm.

När du kom nära med kameran insåg ormen att den var helt exponerad och valde därför det bästa försvaret: att snabbt fly fältet.
Det är en hasselsnok.
Citera
2026-06-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Två rader med fläckar längs ryggen, samt ett streck över ögat, är väl rätt typiskt för hasselsnok?

Jag tänkte också på randen vid ögat. Sen passar ju även grundfärgen bättre med hasselsnok.
Citera
2026-06-22, 17:55
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Garanterat en huggsnok.

Skämtåsido, 100% hasselsnok!

Från AI:
När jag läser AI beskrivningen tycker jag det låter mer som en huggis än snok. Men alla här verkar vara överens om att det är en hasselsnok så jag antar att ni har rätt.

=)
Citera
2026-06-22, 18:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag menar om man inte ska klappa den. Så helt givet huggorm dvs farlig! Gå åt andra hållet.

Edit. Hasselsnok enligt experter. Skulle ju personligen inte chansa. Ser den ut som en huggis kan den mycket väl vara en sådan

Är ute ganska mycket i skog och mark, och speciellt under denna tiden möter man på ormar. Speciellt huggis gillar ju att ligga och sola sig mitt i spåret. Så det gäller att hålla koll på marken. Även om det kanske då bara kan vara en helt ofarlig snok.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-06-22 kl. 18:24.
Citera
2026-06-22, 18:04
Medlem
Balisers avatar
Citat:
När jag följer din länk så står det bl.a att hasselsnoken är mycket långsam, försöker inte fly, och inte gärna exponerar sig öppet.

Träffade på denna mitt på en väg där den låg och solade. När jag började bli närgången med kameran så var den ivrig att kila iväg. Och den rörde sig fort också, i mitt tycke.

Detta talar väl MOT att det är en hasselsnok?

har en kort filmsnutt om nån är intresserad.
Det står inte att den aldrig gör så. En enskild individ kan ha andra planer.
Citat:
Sörmland. Nära kusten.

Vägen där denna låg och solbadade är en grusväg som löper parallellt med järnvägen. Tror det är en underhållsväg för banverket. Brukar ta den när jag ska till motionsspåren.

Precis intill ligger ett rätt stort naturområde med diverse skogsslingor som jag brukar motionera i. Det är mycket vanligt att man ser kopparödlor här, men det har även hänt att jag sett huggisar. Eller åtminstone trodde jag det var huggis men det kanske var såna här hasselsnokar jag sett då?

Träffade på en annan för två veckor sen. Den låg bredvid motionsslingan och rasslade snabbt in i skogen när jag kom joggande.
Platsen stämmer väl med ormens utbredning.

Det är en hasselsnok du har fotograferat. En video är naturligtvis också intressant.

PS. Rapportera gärna in den till Artportalen.
Senast redigerad av Baliser 2026-06-22 kl. 18:07.
Citera
2026-06-22, 18:05
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
När jag läser AI beskrivningen tycker jag det låter mer som en huggis än snok. Men alla här verkar vara överens om att det är en hasselsnok så jag antar att ni har rätt.

=)
På vilket sätt?
Den har ju två tydliga rader med prickar på ryggen.

Jag visste inte, men vad jag kan läsa så tycker jag att det tyder på det motsatta.
Citera
2026-06-22, 18:44
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det står inte att den aldrig gör så. En enskild individ kan ha andra planer.

Platsen stämmer väl med ormens utbredning.

Det är en hasselsnok du har fotograferat. En video är naturligtvis också intressant.

PS. Rapportera gärna in den till Artportalen.
https://imgur.com/a/DbhybGG

Tycker det rör på sig rätt bra.
Citera
2026-06-22, 18:50
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
På vilket sätt?
Den har ju två tydliga rader med prickar på ryggen.

Jag visste inte, men vad jag kan läsa så tycker jag att det tyder på det motsatta.
Alltså egentligen det enda som talar mot huggis tycker jag är att den inte har ett definierat zigzagmönster på ryggen. Tycker allt annat talar för. =)

Däremot hittade jag en bild på wikipedia när jag sökte på hasselsnok. Och jag får medge att den bilden var väldigt lik detta exemplar. Så jag böjer mig för den stora massan.

Det betyder att då såg jag en annan hasselsnok för två veckor sen. Coolt!
Citera
2026-06-22, 18:51
Medlem
Balisers avatar
Citat:
https://imgur.com/a/DbhybGG

Tycker det rör på sig rätt bra.
Ja, visst går det undan, men hasselsnoken är en stark orm, så det är inte konstigt i sig. Att den i regel har andra levnadsvanor utesluter inte detta beteende du bevittnade. Filmen bekräftar att det är en hasselsnok du har sett, det är bara att se de dubbla raderna med mörka prickar på ryggen.
Citera
2026-06-22, 18:52
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Alltså egentligen det enda som talar mot huggis tycker jag är att den inte har ett definierat zigzagmönster på ryggen. Tycker allt annat talar för. =)

Däremot hittade jag en bild på wikipedia när jag sökte på hasselsnok. Och jag får medge att den bilden var väldigt lik detta exemplar. Så jag böjer mig för den stora massan.

Det betyder att då såg jag en annan hasselsnok för två veckor sen. Coolt!
Absolut coolt! De andra arterna är supervanliga, jämförelsevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in