Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Det har både funnits bra och dåliga metoder. Många av de dåliga har förespråkats av judar som Noam Chomsky och Göran Rosenberg, vars aktiviteter i Palestinarörelsen kan sammanfattas som försök att förebygga just bra metoder. Men kollapsen för Israels legitimitet visar på att det ändå har funnits tillräckligt med bra metoder.
Du talar om en specifik urdålig metod som Chomsky-Rosenberg-typer inte heller har intresse av att lura på folk. Det är därför något annat än de dåliga metoder de faktiskt har propagerat för, t.ex. att framställa Israels brott som orsakade av vita kolonisatörer. Där finns det intresse av att lura på folk något dumt, i ditt förslag finns det inte.
Harmlösa frågor är det inte eftersom det gäller orsaken till hela Europas pågående röta. Det angår oss minst lika mycket som det angår Mellanöstern.
Låt höra dina alternativa förklaringar till ingen har gjort något som ingen har intresse av. Feghet är det enda jag sett dig antyda att du tror på. Samt att du förnekar folkmordet och tycker att det hela är överhaussat.
Överhaussad är konflikten rent objektivt om man ser till antalet döda kontra hur mycket uppmärksamhet konflikten får. Mellan 2020 till 2022 dog tio gånger så många människor i Tigrayregionen och konflikten där är än idag snarlik den i Gaza där regionen är avskuren från hjälporganisationer, två större stater ger sig på en liten region och anklagelser om folkmord har förekommit frekvent, men den konflikten har inte fått i närheten av lika mycket engagemang. Så att den är överhaussad i förhållande till dödstalet är ett faktum, inte en åsikt.
Däremot handlar den här tråden om varför ingen svensk åkt ner till Palestina och krigat för Palestina efter snart 80 år, och där finns det en massa intressanta faktorer jag tror kan ha spelat in. Först ska jag bara debunka en del argument som framförts:
- Att det är en dålig idé fungerar inte som argument eftersom det är många andra av Palestinarörelsens idéer som inte heller gett frukt. Man kan faktiskt diskutera huruvida Ship to Gaza var en god idé med tanke på att Gaza var avstängt och att aktionen var dömd att misslyckas redan från början.
- Att det handlar om Palestinaaktivisternas feghet är inte heller helt trovärdig och räcker inte som förklaring. Mängder med Palestinaaktivister har åkt ner till Gaza trots att de riskerat israeliskt fängelse och repressalier i hemlandet, så detta kan inte heller vara hela förklaringen. Dessutom, majoriteten människor som engagerar sig i en fråga åker inte ner och slåss för den saken, så detta är ingenting unikt för Palestinarörelsen.
Jag tror mest att det handlar om en kombination av flera saker. Visserligen stämmer det att Palestinas olika milisgrupper inte aktivt söker utländska volontärer, men det gjorde å andra sidan inte kurdiska YPG heller men folk tog sig dit ändå. De kombinationer jag tror spelar in är vilken typ av människor som är mest engagerade i frågan:
1. Många är studenter och har således en framtid de är måna om
2. Många är unga, arga och idealister och således är de inte fullt så engagerade att de verkligen vill åka ner
3. Många har jobb, bostad och ibland familj så de är inte villiga att offra allt detta för ett främmande land.
4. Även om engagemanget är stort är det oftast symboliskt och många anser inte att Israel utgör ett direkt existentiellt hot mot Sverige och deras hemmiljö, vilket troligtvis minskar motivationen
Tittar man på andra krig finns det en avgörande skillnad, och det är att de som väl åkt ner endera redan är etablerade yrkessoldater (som i Ukraina där många faktiskt har en militär utbildning i Sverige och därmed får anses vara professionella) eller så kommer de från socioekonomiska miljöer där framtidsutsikterna är sämre, och således har de mindre att förlora på att faktiskt åka ner (som med IS). Palestinaaktivister är dock oftast etablerade i samhället men tillhör inte gruppen människor som har militär bakgrund, och därför tror jag att färre åkt ner.
Men detta måste inte vara sant. Diskutera sakligt om du inte håller med!