2026-06-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
En bidragande orsak kan vara att t.ex. Ukraina aktivt rekryterar utländsk styrka. På International Legion for the Defense of Ukraines hemsida kan vem som helst skicka in sin ansökan online. Att ha en organisation som hjälper till med det logistiska kan nog vara avgörande för den som vill kriga utomlands. Då slipper man rodda i hur man ska gå till väga själv.
Det där är dock inte heller hållbart som förklaring eftersom det inte funnits några hinder för någon att starta ett sådant initiativ, likt Jihadister gjorde i Europa på 2010-talet eller SS på 1940-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Och det finns mängder med motargument mot dessa förklaringar. Exempelvis dessa:
– Det sägs pågå ett folkmord i Gaza. Inget folkmord har slutat genom avtal utan alltid har militära interventioner krävts för att få stopp på det
– Inga av de insatser man hittills gjort har fått slut på konfliken och ockupationen, utan tvärtom har konflikten pågått i snart 80 år. Det måste ses som att dessa metoder inte fungerar

- Vilka folkmord har stoppats för att Inge från Målsryd åkt dit med älgstudsaren? Det du snackar om är massiva, multinationella interventioner. En sån skapar du inte genom att åka ner själv. Det är ett politiskt beslut.

- Omvärlden har uppenbarligen inte gjort tillräckligt mycket. Detta förändrar du inte genom att åka dit och slåss. Det är igen: politiska beslut som måste fattas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Detta. Den som på riktigt tror att det pågår ett folkmord i Gaza är en omoralisk lort som inte åker dit för att få stopp på det. Att dessa personer stannar hemma i Sverige samtidigt som de tror att folk "folkmördas" är helt orimligt.
Återigen, inget folkmord har slutat genom förhandlingar. Alla folkmord, som de påstår pågår, har krävt militära interventioner.
Citera
2026-06-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
- Vilka folkmord har stoppats för att Inge från Målsryd åkt dit med älgstudsaren? Det du snackar om är massiva, multinationella interventioner. En sån skapar du inte genom att åka ner själv. Det är ett politiskt beslut.

- Omvärlden har uppenbarligen inte gjort tillräckligt mycket. Detta förändrar du inte genom att åka dit och slåss. Det är igen: politiska beslut som måste fattas.
- Men det argumentet, att enskilda individer inte gör skillnad, försvinner också argumentet att enskilda individers bojkott av Israel eller enskilda människor går på demonstrationer eller att enskilda människor ställer krav på våra politiker fungerar och därmed försvinner all relevans för de metoder Palestinaaktivisterna använder sig av.
- Med tanke på att Palestina är mer upphypad än andra krig så har mer gjorts för att sluta fred där än i exempelvis Tigrayregionen (där tio gånger så många människor dog än Gaza) och att det trots allt pågått i snart 80 år visar att dessa metoder inte fungerar
Citera
2026-06-20, 12:55
Medlem
Citat:
- Men det argumentet, att enskilda individer inte gör skillnad, försvinner också argumentet att enskilda individers bojkott av Israel eller enskilda människor går på demonstrationer eller att enskilda människor ställer krav på våra politiker.
- Med tanke på att Palestina är mer upphypad än andra krig så har mer gjorts för att sluta fred där än i exempelvis Tigrayregionen (där tio gånger så många människor dog än Gaza) och att det trots allt pågått i snart 80 år visar att dessa metoder inte fungerar

Då förstår du inte vad jag skriver. Det krävs politiska beslut för att sätta press på Israel till att sluta folkmörda sina grannar. Politiska beslut får men genom aktioner, opinionsbildning och genom att sätta press på sina lokala politiker.

Bojkott är en politisk aktion men de fungerar sällan speciellt bra om de inte är välorganiserade, tydliga och tillfälliga. Håller med om att bojkott av israeliska varor inte är särskilt effektivt. Däremot har opinionsbildande och upplysningen om folkmord, krigsbrott etc varit rätt lyckat. Det kan du se genom att i princip ingen gillar Israel längre. De har rekordlågt stöd och detta hade de inte haft om alla höll käften om alla ständiga övergrepp.

Håller med om att inte tillräckligt mycket har gjorts. En militär intervention i form av fredskrävande trupper tror jag hade gjort susen. Att själv åka ner och slåss hade inte förbättrat läget på något sätt om det inte var i form av en sådan trupp, utsänd av FN.
Citera
2026-06-20, 13:06
Medlem
Citat:
Då förstår du inte vad jag skriver. Det krävs politiska beslut för att sätta press på Israel till att sluta folkmörda sina grannar. Politiska beslut får men genom aktioner, opinionsbildning och genom att sätta press på sina lokala politiker.

Bojkott är en politisk aktion men de fungerar sällan speciellt bra om de inte är välorganiserade, tydliga och tillfälliga. Håller med om att bojkott av israeliska varor inte är särskilt effektivt. Däremot har opinionsbildande och upplysningen om folkmord, krigsbrott etc varit rätt lyckat. Det kan du se genom att i princip ingen gillar Israel längre. De har rekordlågt stöd och detta hade de inte haft om alla höll käften om alla ständiga övergrepp.

Håller med om att inte tillräckligt mycket har gjorts. En militär intervention i form av fredskrävande trupper tror jag hade gjort susen. Att själv åka ner och slåss hade inte förbättrat läget på något sätt om det inte var i form av en sådan trupp, utsänd av FN.
Jag är ledsen, men du kan dels inte hävda att aktionerna som gjorts har varit lyckade. Palestina är fortfarande inte självständigt, detta folkmord ni påstår pågår är fortfarande existerande och konflikten har pågått utan slut sedan 1948, d.v.s. snart 80 år (det är alltså påväg att bli ett längre krig än det nederländska kriget mot Spanien på 1500-talet). Så någonstans borde man inse att dessa metoder inte fungerar. Men egentligen handlar inte min diskussion om huruvida metoden att frivilliga åker ner militärt är rätt eller fel, däremot har jag kunnat konstatera att det funnits människor som tagit det steget i andra rörelser, men är frånvarande i Palestinarörelsen och jag vill förstå varför denna rörelse är ett undantag? För i slutet av dagen kan man köra samma argument som du gör mot alla andra frivilliga som åkt till främmande land och slagits, men likväl har folk faktiskt åkt dit.

Det övriga med opinionsbildning har du rätt om, men där har ju Palestinarörelsen en enorm skjuts av det faktum att denna konflikt fått mer uppmärksamhet i medierna än andra, mer dödliga krig, folkmord och konflikter.
Citera
2026-06-20, 13:14
Medlem
Citat:
Jag är ledsen, men du kan dels inte hävda att aktionerna som gjorts har varit lyckade. Palestina är fortfarande inte självständigt, detta folkmord ni påstår pågår är fortfarande existerande och konflikten har pågått utan slut sedan 1948, d.v.s. snart 80 år (det är alltså påväg att bli ett längre krig än det nederländska kriget mot Spanien på 1500-talet). Så någonstans borde man inse att dessa metoder inte fungerar. Men egentligen handlar inte min diskussion om huruvida metoden att frivilliga åker ner militärt är rätt eller fel, däremot har jag kunnat konstatera att det funnits människor som tagit det steget i andra rörelser, men är frånvarande i Palestinarörelsen och jag vill förstå varför denna rörelse är ett undantag? För i slutet av dagen kan man köra samma argument som du gör mot alla andra frivilliga som åkt till främmande land och slagits, men likväl har folk faktiskt åkt dit.

Håller med om att de inte varit tillräckligt lyckade iom att Israel fortfarande tillåts göra vad fan de vill. Med det sagt så har opinionen aldrig varit så här mycket emot de så än finns det hopp. Omvärlden kanske kommer börja agera nu när Israel sabbar hela världsekonomin. Kanske inte. Att åka dit med bössan kommer iaf inte förändra nåt.

Japp. Skarp observation! Det är helt sant att folk har agerat annorlunda i andra situationer. Nästan så man kunde tro att det är just andra situationer och inte exakt samma situation.
Citera
2026-06-20, 13:19
Medlem
Citat:
Håller med om att de inte varit tillräckligt lyckade iom att Israel fortfarande tillåts göra vad fan de vill. Med det sagt så har opinionen aldrig varit så här mycket emot de så än finns det hopp. Omvärlden kanske kommer börja agera nu när Israel sabbar hela världsekonomin. Kanske inte. Att åka dit led bössan kommer iaf inte förändra nåt.

Japp. Skarp observation! Det är helt sant att folk har agerat annorlunda i andra situationer. Nästan så man kunde tro att det är just andra situationer och inte exakt samma situation.
Nu iof inte diskutera opinionen mot Israel, det är en annan fråga men klart är att de metoder som använts hittills inte fungerat för att få stopp på konflikten. Och detta är inte min åsikt utan det är ett faktum eftersom konflikten fortsätter.

Ja, det är annorlunda situationer. Precis som det var annorlunda situationer mellan Ukraina och IS/ISIS eller IS/ISIS och SS/Wehrmacht, men likväl hade och har alla dessa frivilliga från Sverige där. Palestinarörelsen har inte ett enda exempel på en sådan trots att det finns ett massivt stöd för deras sak i Sverige, trots att de haft 80 år på sig och trots att det i andra sammanhang visat sig att de har viljestyrka genom exempelvis Ship to Gaza. Faktum är att jag skulle säga att det funnits bättre förutsättningar för Palestinarörelsen att organisera militära frivilligorganisationer och faktiskt åka ner än andra, så i ljuset av det blir det ännu märkligare.
Citera
2026-06-20, 13:20
Medlem
Citat:
Det där är dock inte heller hållbart som förklaring eftersom det inte funnits några hinder för någon att starta ett sådant initiativ, likt Jihadister gjorde i Europa på 2010-talet eller SS på 1940-talet.
Absolut inte som ensam orsak, nej. Men jag tror definitivt att det är en av flera bidragande orsaker.
Citera
2026-06-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Absolut inte som ensam orsak, nej. Men jag tror definitivt att det är en av flera bidragande orsaker.
Inte för mig, eftersom de haft lång tid på sig att organisera något sådant.
Citera
2026-06-20, 13:25
Medlem
Citat:
Nu iof inte diskutera opinionen mot Israel, det är en annan fråga men klart är att de metoder som använts hittills inte fungerat för att få stopp på konflikten. Och detta är inte min åsikt utan det är ett faktum eftersom konflikten fortsätter.

Ja, det är annorlunda situationer. Precis som det var annorlunda situationer mellan Ukraina och IS/ISIS eller IS/ISIS och SS/Wehrmacht, men likväl hade och har alla dessa frivilliga från Sverige där. Palestinarörelsen har inte ett enda exempel på en sådan trots att det finns ett massivt stöd för deras sak i Sverige, trots att de haft 80 år på sig och trots att det i andra sammanhang visat sig att de har viljestyrka genom exempelvis Ship to Gaza. Faktum är att jag skulle säga att det funnits bättre förutsättningar för Palestinarörelsen att organisera militära frivilligorganisationer och faktiskt åka ner än andra, så i ljuset av det blir det ännu märkligare.

Japp, tillräckligt har inte gjorts. Däremot har man lyckats vända opinionen mot Israel vilket i förlängningen kan öppna upp för andra saker.

Till skillnad från de andra situationerna du nämner, vore det helt efterblivet att åka till Gaza för att slåss. Det fyller inget syfte. Det folk vill är att Israel ska avsluta folkmordet och börja behandla sina grannar som människor. Fredskrävande trupper hade kunnat uppnå det. Att åka och slåss för hamas hade inte uppnått det.
Senast redigerad av Varmboga-10.2 2026-06-20 kl. 13:29.
Citera
2026-06-20, 13:36
Medlem
Citat:
Japp, tillräckligt har inte gjorts. Däremot har man lyckats vända opinionen mot Israel vilket i förlängningen kan öppna upp för andra saker.

Till skillnad från de andra situationerna du nämner, vore det helt efterblivet att åka till Gaza för att slåss. Det fyller inget syfte. Det folk vill är att Israel ska avsluta folkmordet och börja behandla sina grannar som människor. Fredskrävande trupper hade kunnat uppnå det. Att åka och slåss för hamas hade inte uppnått det.
Detta resonemang fungerar inte. Israel är enligt Palestinarörelsen, och faktiskt även enligt dig, en grym stat som inte tar någon hänsyn till internationell opinion och som faktiskt enligt er begår ett folkmord. Om detta är sant innebär det att förhandlingar och politisk opinionsbildning inte fungerar alls, för det finns inga exempel på folkmord som avslutats genom förhandlingar, utan det är alltid militära aktioner och interventioner som lyckats ta stopp på detta. Att kalla det "efterblivet" men samtidigt hävda att det behövs fredskrävande trupper blir då en rak paradox.

Samtidigt, var det inte efterblivet att åka och slåss för IS? Utsikterna att IS skulle vinna ett krig mot i praktiken flera stormakter plus regionala miliser var minst sagt svagt, men ändå åkte folk ner och slogs för dem samtidigt som inte en enda åkt och slagits för Palestina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in