Citat:
Ursprungligen postat av
Varmboga-10.2
Då förstår du inte vad jag skriver. Det krävs politiska beslut för att sätta press på Israel till att sluta folkmörda sina grannar. Politiska beslut får men genom aktioner, opinionsbildning och genom att sätta press på sina lokala politiker.
Bojkott är en politisk aktion men de fungerar sällan speciellt bra om de inte är välorganiserade, tydliga och tillfälliga. Håller med om att bojkott av israeliska varor inte är särskilt effektivt. Däremot har opinionsbildande och upplysningen om folkmord, krigsbrott etc varit rätt lyckat. Det kan du se genom att i princip ingen gillar Israel längre. De har rekordlågt stöd och detta hade de inte haft om alla höll käften om alla ständiga övergrepp.
Håller med om att inte tillräckligt mycket har gjorts. En militär intervention i form av fredskrävande trupper tror jag hade gjort susen. Att själv åka ner och slåss hade inte förbättrat läget på något sätt om det inte var i form av en sådan trupp, utsänd av FN.
Jag är ledsen, men du kan dels inte hävda att aktionerna som gjorts har varit lyckade. Palestina är fortfarande inte självständigt, detta folkmord ni påstår pågår är fortfarande existerande och konflikten har pågått utan slut sedan 1948, d.v.s. snart 80 år (det är alltså påväg att bli ett längre krig än det nederländska kriget mot Spanien på 1500-talet). Så någonstans borde man inse att dessa metoder inte fungerar. Men egentligen handlar inte min diskussion om huruvida metoden att frivilliga åker ner militärt är rätt eller fel, däremot har jag kunnat konstatera att det funnits människor som tagit det steget i andra rörelser, men är frånvarande i Palestinarörelsen och jag vill förstå varför denna rörelse är ett undantag? För i slutet av dagen kan man köra samma argument som du gör mot alla andra frivilliga som åkt till främmande land och slagits, men likväl har folk faktiskt åkt dit.
Det övriga med opinionsbildning har du rätt om, men där har ju Palestinarörelsen en enorm skjuts av det faktum att denna konflikt fått mer uppmärksamhet i medierna än andra, mer dödliga krig, folkmord och konflikter.