2026-06-09, 11:01
  #13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har hört att SuperRich är den bästa om du vill växla t.ex EUR eller dollar sedlar till Bath. SEK sedlar går inte att växla eftersom Sverige är ett jävla u-land.

Tänk på att det finns en gräns för hur mycket kontanter du kan ta med dig.

Superrich är bra men tänk på att varje sedel måste vara i nyskick. Inga små stämplar oavsett hur små dom är, inget kladd, och så vidare. Bokstavligt talat skall dom vara som helt nya.
Citera
2026-06-09, 11:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn

3) Beror på Hotelkvalitet. Någon skrev att vattentankarna är på taket..det måste gälla jävligt enkla hotel🙂. Vattentemp har aldrig varit en issue för mig.. varför bryr sig "din vän.." om kallvatten temp? Du dricker inte vattnet, och borstar rimligen tänderna i flaskvatten. Har du behov att duscha iskallt?.



Dom flesta byggnaderna har sina vattentankar på taken, var skulle dom annars ha dom?

Det finns dom som kör med isbad, då är det rätt bra om vattnet är kallt
Citera
2026-06-09, 15:45
  #15
Medlem
Tack. ny info för mig jag har mest bott på Sofitel och Landmark respektive Hilton och Holiday in, alltid varit riktigt kallt vatten.. Även under vistelser på enklare hotel all over SEA, inte minst i Vietnam, har vattentemp aldrig varit en issue, aldrig tänkt på det faktiskt?

Kalla duschar och isbad.. Så dyrt har väl inte "entertainment" blivit att iskalla duschar är det enda om kan ge stress relief, kanske en Indisk thing🙂?

Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Dom flesta byggnaderna har sina vattentankar på taken, var skulle dom annars ha dom?

Det finns dom som kör med isbad, då är det rätt bra om vattnet är kallt
Citera
2026-06-10, 04:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Tack. ny info för mig jag har mest bott på Sofitel och Landmark respektive Hilton och Holiday in, alltid varit riktigt kallt vatten.. Även under vistelser på enklare hotel all over SEA, inte minst i Vietnam, har vattentemp aldrig varit en issue, aldrig tänkt på det faktiskt?

Kalla duschar och isbad.. Så dyrt har väl inte "entertainment" blivit att iskalla duschar är det enda om kan ge stress relief, kanske en Indisk thing🙂?


Du kanske inte heller har letat efter 4-gradigt vatten under dina resor, så förmodligen därför du inte tänkt på det.

Oavsett var vattentankarna är, rent generellt kommer vattnets temperatur hålla sig relativt nära årsmedeltemperatur, vilket är temperaturen vattnet kommer att anta under transport i de underjordiska vattenledningarna, sen kan såklart vattnet bli både kallare och varmare där det mellanlagras i byggnaden, vanligtvis på taket eftersom vatten brukar rinna neråt, och ju högre man har sina vattentankar, desto bättre tryck i duscharna.

Med dagens soyapojkar så vet man aldrig, kanske dom uppskattar mer att doppa pungen i ett isbad än i en jacuzzi med någon tjej...
Citera
2026-06-21, 17:52
  #17
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
1: Väldigt säkra.

2: Thaibanker lägger på en avgift på utländska kort, vet inte exakt vad den ligger på nu, men runt 300 thb per uttag. På grund av detta så gör man större uttag, 20-30k thb per gång.

3: Inte så kallt alls. Det är runt 25-30 grader, beroende på när och var.

4: Varmt och fuktigt, ofta mulet, regn till och från

Citat:
Ursprungligen postat av Tryllestav
Istället för att hålla på med kontanter. Skaffa Revolut och sedan växlar du sek till Baht i Revolut så använder du kortet med Baht istället. Du kan spara hundratals kronor om du planerar spendera 10-15k i Thailand. Du slipper valutaväxlingspåslag samt får bäst valuta för pengarna i Revolut-appen. Men ska du ta ut kontanter:

1. Välj rätt färg på bankomaterna (vissa är dyrare, kolla upp det när du är där), de flesta är säkra som finns utanför 7-eleven.

2. 250-350 baht, sedan kan din egen bank ta ut en egen avgift för bankomatuttag samt valutaväxlingspåslag.

3-4. Bara varit där december-mars så kan ej ge bra svar.

Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
1. Säkert och finns överallt
2. Du betalar den fasta avgiften som är typ 300 THB och växlingsavgift som din bank sätter, typ några procent till på det
3. Vattentankarna sitter på taket och temperaturen på vattnet lär följa dygnsmedel relativt väl så ungefär 28C då i juni/juli, knappast kallt med andra ord.
4. Fuktigt som fan, svetten lackar hela kroppen och det droppade som en läckande kran från ansiktet när jag var i lekparken igår och böjde mig ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
1) Kortterminaler för köp ska vara säkra. Mitt Mastercard hackades på ett 4☆ Hotel, ofta reg man kortuppgifter vid incheckning. ATM..de kan haka upp sig och kortet kan fastna och är det då en random automat långt från bank blir det problem.. ATM finns ofta i anslutningen till banker. Betala med qr-code gör många.

2) Avgiften har höjts..Jag brukar ta med mig 100 euro sedlar från Sve och växla, undvika ATM helt och hållet.

3) Beror på Hotelkvalitet. Någon skrev att vattentankarna är på taket..det måste gälla jävligt enkla hotel🙂. Vattentemp har aldrig varit en issue för mig.. varför bryr sig "din vän.." om kallvatten temp? Du dricker inte vattnet, och borstar rimligen tänderna i flaskvatten. Har du behov att duscha iskallt?.

4) Som många skrivit, vädret varierar väldigt dessa månader men "ska" inte vara massiva regn som i sept-okt. Jag gillar värmen och luften i ex Bangkok är bättre så här här års än under "high-aqi" vintern. Om "din vän" aldrig varit i Thailand, december kan ha kyliga kvällar, om du lägger till dålig luftkvalitet så tycker åtminstone jag att dec är en mindre bra månad för Bangkok.

Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Ang fråga 2 - om man går in på en bank på tex Terminal 21 och plockar ut 30,000 direkt på kortet så slipper man väl alla avgifter?

Har för mig att det var så, men kan minnas fel.


Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Alla vettiga hotell i Thailand har varmvatten.
Även enklare boningar har elektrisk värmare i duschen.

Med det sagt då brukar det inte behövas.
Thaiarna duschar med vatten de skopar ur en plasttunna.



Såg nyligen det hotell som jag ska bo på, (dum fråga) tänkte fråga kan man äta räkorna, kräftorna och fisken (alla de var placerade på is), skärd frukter och mejeriprodukter. Eller kommer jag bli svårt sjuk om jag äter dessa saker?
Citera
2026-06-21, 18:21
  #18
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Alla vettiga hotell i Thailand har varmvatten.
Även enklare boningar har elektrisk värmare i duschen.

Med det sagt då brukar det inte behövas.
Thaiarna duschar med vatten de skopar ur en plasttunna.
Nää man skopar inte vattnet. Möjligtvis om du bor hos en grisbonde 😁
Citera
2026-06-21, 19:21
  #19
Medlem
Jo, så var det förut, inte minst på short time hotel, och rum över barer.

Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Nää man skopar inte vattnet. Möjligtvis om du bor hos en grisbonde 😁
Citera
2026-06-22, 17:07
  #20
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Nää man skopar inte vattnet. Möjligtvis om du bor hos en grisbonde 😁

Tror inte det med tanke på att dom var muslimer.
Citera
2026-06-22, 19:05
  #21
Medlem
Hur tänker du nu?

Är grisarna muslimer.. eller de Thailändare som till 93% är buddhister? Eller "var" thailändarna tidigare muslimer när dessa stora kar med skopor var vanligare?

Genuint nyfiken. Ha en trevlig kväll👍


Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tror inte det med tanke på att dom var muslimer.
__________________
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-06-22 kl. 19:07. Anledning: Otydligt
Citera
2026-06-22, 20:16
  #22
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Hur tänker du nu?

Är grisarna muslimer.. eller de Thailändare som till 93% är buddhister? Eller "var" thailändarna tidigare muslimer när dessa stora kar med skopor var vanligare?

Genuint nyfiken. Ha en trevlig kväll👍

Ni snackar massa skit tycker jag.
12% av thairna är muslimer, vilket gör att thailand totalt har ungefär 7 miljoner muslimer i landet. De flesta lever i den södra delen av landet, på gränsen till Malaysia. I städerna Hat Yai och Songkla är det 30% muslimer. I Naratiwat är det 80% muslimer.

Men där har ni väl aldrig varit för ni hänger ju bara i pattaya när ni är på resa i regionen.

Detta har fö ingenting att göra med att många asiater, och även thais duschar med vattenskopa. Folk som bara har bott på hotel vet förstås ingenting om detta heller.
__________________
Senast redigerad av bithax 2026-06-22 kl. 20:18.
Citera
2026-06-22, 20:42
  #23
Medlem
Officiell statistik säger 5%, men andra uppskattar det till högre, så du kan ha rätt.

Många thailändare på landsbyggd, även i helt buddhist dominerade områden använder kar och skopa.. detta fanns till och med på enklare hotel... vilket var min poäng.

Men jag tror inte religonen spelar någon roll.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ni snackar massa skit tycker jag.
12% av thairna är muslimer, vilket gör att thailand totalt har ungefär 7 miljoner muslimer i landet. De flesta lever i den södra delen av landet, på gränsen till Malaysia. I städerna Hat Yai och Songkla är det 30% muslimer. I Naratiwat är det 80% muslimer.

Men där har ni väl aldrig varit för ni hänger ju bara i pattaya när ni är på resa i regionen.

Detta har fö ingenting att göra med att många asiater, och även thais duschar med vattenskopa. Folk som bara har bott på hotel vet förstås ingenting om detta heller.
Citera
2026-06-22, 21:47
  #24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Officiell statistik säger 5%, men andra uppskattar det till högre, så du kan ha rätt.

Många thailändare på landsbyggd, även i helt buddhist dominerade områden använder kar och skopa.. detta fanns till och med på enklare hotel... vilket var min poäng.

Men jag tror inte religonen spelar någon roll.

Nej men nu pratade han ju om grisbönder, men det var det inte.
Och inte vattenbuffelbönder heller.
Man kan faktiskt åka till Yatsuragi i Stockholm så har dom små träkärl du kan sitta och duscha med.
Det är lixom inte en thailändsk grej ens, det är bara ett enkelt sätt att fixa en dusch någon stans där man behöver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in