2026-06-07, 23:03
  #1
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Varför jag frågar dessa frågor är för att jag frågor åt en vän.


1. Jag undrar hur säkra är ATM-uttagsautomat och kortterminal i butikerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet?

2. Och om jag tar ut bath från dessa två, måste jag betala någon form av extra avgift om så är fallet hur många SEK då?


3. Satt tänkte på hur pass kall är kall-vattnet från kranen i hotellerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet.
Kommer ihåg att varje gång jag dra till Sevilla (oavsett årstid och 3 stjärning hotell alltid) så är deras kall-vatten aldrig kallt utan mera ljummet.


4. Skulle ni kalla juni och juli för het,fuktigt, duggregn och mulet hela dagen när det gäller bangkok?
__________________
Senast redigerad av swedenistani 2026-06-07 kl. 23:09.
Citera
2026-06-08, 00:16
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Varför jag frågar dessa frågor är för att jag frågor åt en vän.


1. Jag undrar hur säkra är ATM-uttagsautomat och kortterminal i butikerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet?

2. Och om jag tar ut bath från dessa två, måste jag betala någon form av extra avgift om så är fallet hur många SEK då?


3. Satt tänkte på hur pass kall är kall-vattnet från kranen i hotellerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet.
Kommer ihåg att varje gång jag dra till Sevilla (oavsett årstid och 3 stjärning hotell alltid) så är deras kall-vatten aldrig kallt utan mera ljummet.


4. Skulle ni kalla juni och juli för het,fuktigt, duggregn och mulet hela dagen när det gäller bangkok?

1. Säkra så länge du använder någon känd.
2. Det bestämmer den som har utfärdat kortet.
3. Vet inte.
4. Ja.
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2026-06-08 kl. 00:18.
Citera
2026-06-08, 00:23
  #3
Avstängd
TheJesuits avatar
På sommaren åker du till någon liten ö långt ute i havet som har ett eget mikroklimat, annars är det molnigt. Koh Tao är ett bra tips.
Citera
2026-06-08, 01:23
  #4
Medlem
1: Väldigt säkra.

2: Thaibanker lägger på en avgift på utländska kort, vet inte exakt vad den ligger på nu, men runt 300 thb per uttag. På grund av detta så gör man större uttag, 20-30k thb per gång.

3: Inte så kallt alls. Det är runt 25-30 grader, beroende på när och var.

4: Varmt och fuktigt, ofta mulet, regn till och från

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Varför jag frågar dessa frågor är för att jag frågor åt en vän.


1. Jag undrar hur säkra är ATM-uttagsautomat och kortterminal i butikerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet?

2. Och om jag tar ut bath från dessa två, måste jag betala någon form av extra avgift om så är fallet hur många SEK då?


3. Satt tänkte på hur pass kall är kall-vattnet från kranen i hotellerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet.
Kommer ihåg att varje gång jag dra till Sevilla (oavsett årstid och 3 stjärning hotell alltid) så är deras kall-vatten aldrig kallt utan mera ljummet.


4. Skulle ni kalla juni och juli för het,fuktigt, duggregn och mulet hela dagen när det gäller bangkok?
Citera
2026-06-08, 08:24
  #5
Medlem
Istället för att hålla på med kontanter. Skaffa Revolut och sedan växlar du sek till Baht i Revolut så använder du kortet med Baht istället. Du kan spara hundratals kronor om du planerar spendera 10-15k i Thailand. Du slipper valutaväxlingspåslag samt får bäst valuta för pengarna i Revolut-appen. Men ska du ta ut kontanter:

1. Välj rätt färg på bankomaterna (vissa är dyrare, kolla upp det när du är där), de flesta är säkra som finns utanför 7-eleven.

2. 250-350 baht, sedan kan din egen bank ta ut en egen avgift för bankomatuttag samt valutaväxlingspåslag.

3-4. Bara varit där december-mars så kan ej ge bra svar.
Citera
2026-06-08, 08:27
  #6
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Varför jag frågar dessa frågor är för att jag frågor åt en vän.


1. Jag undrar hur säkra är ATM-uttagsautomat och kortterminal i butikerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet?

2. Och om jag tar ut bath från dessa två, måste jag betala någon form av extra avgift om så är fallet hur många SEK då?


3. Satt tänkte på hur pass kall är kall-vattnet från kranen i hotellerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet.
Kommer ihåg att varje gång jag dra till Sevilla (oavsett årstid och 3 stjärning hotell alltid) så är deras kall-vatten aldrig kallt utan mera ljummet.


4. Skulle ni kalla juni och juli för het,fuktigt, duggregn och mulet hela dagen när det gäller bangkok?

1. Säkert och finns överallt
2. Du betalar den fasta avgiften som är typ 300 THB och växlingsavgift som din bank sätter, typ några procent till på det
3. Vattentankarna sitter på taket och temperaturen på vattnet lär följa dygnsmedel relativt väl så ungefär 28C då i juni/juli, knappast kallt med andra ord.
4. Fuktigt som fan, svetten lackar hela kroppen och det droppade som en läckande kran från ansiktet när jag var i lekparken igår och böjde mig ner.
Citera
2026-06-08, 14:04
  #7
Medlem
1) Kortterminaler för köp ska vara säkra. Mitt Mastercard hackades på ett 4☆ Hotel, ofta reg man kortuppgifter vid incheckning. ATM..de kan haka upp sig och kortet kan fastna och är det då en random automat långt från bank blir det problem.. ATM finns ofta i anslutningen till banker. Betala med qr-code gör många.

2) Avgiften har höjts..Jag brukar ta med mig 100 euro sedlar från Sve och växla, undvika ATM helt och hållet.

3) Beror på Hotelkvalitet. Någon skrev att vattentankarna är på taket..det måste gälla jävligt enkla hotel🙂. Vattentemp har aldrig varit en issue för mig.. varför bryr sig "din vän.." om kallvatten temp? Du dricker inte vattnet, och borstar rimligen tänderna i flaskvatten. Har du behov att duscha iskallt?.

4) Som många skrivit, vädret varierar väldigt dessa månader men "ska" inte vara massiva regn som i sept-okt. Jag gillar värmen och luften i ex Bangkok är bättre så här här års än under "high-aqi" vintern. Om "din vän" aldrig varit i Thailand, december kan ha kyliga kvällar, om du lägger till dålig luftkvalitet så tycker åtminstone jag att dec är en mindre bra månad för Bangkok.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Varför jag frågar dessa frågor är för att jag frågor åt en vän.


1. Jag undrar hur säkra är ATM-uttagsautomat och kortterminal i butikerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet?

2. Och om jag tar ut bath från dessa två, måste jag betala någon form av extra avgift om så är fallet hur många SEK då?


3. Satt tänkte på hur pass kall är kall-vattnet från kranen i hotellerna i Bangkok, utifrån eran erfarenhet.
Kommer ihåg att varje gång jag dra till Sevilla (oavsett årstid och 3 stjärning hotell alltid) så är deras kall-vatten aldrig kallt utan mera ljummet.


4. Skulle ni kalla juni och juli för het,fuktigt, duggregn och mulet hela dagen när det gäller bangkok?
Citera
2026-06-08, 16:06
  #8
Medlem
Ang fråga 2 - om man går in på en bank på tex Terminal 21 och plockar ut 30,000 direkt på kortet så slipper man väl alla avgifter?

Har för mig att det var så, men kan minnas fel.
Citera
2026-06-08, 22:58
  #9
Medlem
bithaxs avatar
Alla vettiga hotell i Thailand har varmvatten.
Även enklare boningar har elektrisk värmare i duschen.

Med det sagt då brukar det inte behövas.
Thaiarna duschar med vatten de skopar ur en plasttunna.
Citera
2026-06-08, 23:00
  #10
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Ang fråga 2 - om man går in på en bank på tex Terminal 21 och plockar ut 30,000 direkt på kortet så slipper man väl alla avgifter?

Har för mig att det var så, men kan minnas fel.

Har hört att SuperRich är den bästa om du vill växla t.ex EUR eller dollar sedlar till Bath. SEK sedlar går inte att växla eftersom Sverige är ett jävla u-land.

Tänk på att det finns en gräns för hur mycket kontanter du kan ta med dig.
__________________
Senast redigerad av bithax 2026-06-08 kl. 23:03.
Citera
2026-06-09, 00:02
  #11
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Alla vettiga hotell i Thailand har varmvatten.
Även enklare boningar har elektrisk värmare i duschen.

Med det sagt då brukar det inte behövas.
Thaiarna duschar med vatten de skopar ur en plasttunna.


Mikroplaster deluxe, inte konstigt om kvinnorna är så plastiga av sig
Citera
2026-06-09, 00:06
  #12
Medlem
Motsvarande 10 000 Euro får man föra ut från Sverige.. det borde räcka för de flesta🙂.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har hört att SuperRich är den bästa om du vill växla t.ex EUR eller dollar sedlar till Bath. SEK sedlar går inte att växla eftersom Sverige är ett jävla u-land.

Tänk på att det finns en gräns för hur mycket kontanter du kan ta med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in