Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Givet att han bara har runt 270k i outnyttjat låneutrymme så klarar han nog inte ens en nedgång på 10%, kanske inte ens 5%.
EDIT: Såg att någon mer var inne på samma tema och räknat på detta (även om vi kommer till lite olika slutsatser). Oavsett så tror jag att vi kan vara överens om att han är väldigt låg känslighet mot volatilitet. SLUT EDIT.
Jag tror att du räknat lite snällt även du.
Tänk på det enda är konstant vid en kursnedgång är AAs skuld. Både hans egna kapital och det totala låneutrymmet sjunker.
Om jag inte är helt ute och cyklar så borde ett låneutrymme på 270.000 försvinna redan när det totala värdet av prorföljen gått ner med ca 150.000 eller motsvarande ca 3% på totalen.
När värdet sjunker så sjunker det lånbara beloppet nästan det dubbla (med den hävstång som AA verkar använda just nu).
Så det krävs inte någon jättekris för att han ska bli tvungen att likvidera aktier. Som vanligt blir alltså utfallet att AA köper när kurserna går upp och tvingas sälja på vägen ner. För han kommer ju inte att sälja och lämna ett hälsosamt utrymme som buffert, utan han kommer troligen återigen att maximera sin belåning och sälja om ett ras fortsätter.