Citat:
Ursprungligen postat av
NiklasD
Så mellan tummen och pekfingret har AA räntekostnader på en kvarts mille om året?
210.000 kr om året netto för aktiebelåningen och sannolikt rungefär 40k netto om året för hans del av bolånet, ja det blir ju ungefär prick 250k netto om året i räntekostnader för aktiekredit och bolån.
Sedan vet ju inte jag vad AA har för lån och krediter utöver detta som han också betalar ränta för.
Bara ovanatående är drygt 20k netto i månaden som ska ut. I en miljö där portföljen stiger så är det inget problem vilket AA bevisat. Återstår att se vad som händer om hans portfölj börjar röra sig sidledes eller rentav sjunker en aning. AA riskerar att bli ett varnande exempel.
Det som AA gjort, att konsumerat stora delar av antiekrediten istället för att använda krediten till att köpa nya aktier är väldigt riskabelt.
Att han bara har 270k i outnyttjad kredit visar ju hur liten nedgång han skulle klara innan han blir överbelånad, detta samtidigt som det känns som att han är beroende av krediten för att få ihop sin privatekonomi.
Vad tycker ni? Är det bättre att ständigt öka sin aktiebelåning till en ränta på 5% och hopoas / förutsätta att aktierna ständigt ska stiga än att köpa utdelningsaktier för belåningen och få 4-5% av aktiernas värde i utdelning varje år?
Räntan han betalar nu på 5,13% kommer om några år om/när Riksbanken höjer räntan mycket väl kunna stiga till 8-9%. 9% på 4,1 miljoner blir 369.000 kr om året eller 30750 kr netto i månaden.
AA läser ju det jag skriver här så han är ju om inte införstådd i så i vart fall upplyst om riskerna.
Vem som helst av er som kan låna ihop en miljon på något vis kan ju sätta igång och testa hans upplägg...
Jag avstår.