2026-06-22, 18:19
  #1
Medlem
Börjar bli trött på att diskutera ämnet med Chatgpt och undrar vad ni har att säga om mitt fall.

BACKSTORY:
Blev i lördags natt misstänkt för rattfylleri.
Började med att vi var hos en tjej jag träffar lite, med mig vara mina vänner. Det blir tjafs och dålig stämning redan vid 22-tiden som får mig att vilja dra till min syster nere i centrum i staden vi befinner oss i. Skriver till min chef som bor några kvarter bort från var vi var men han svarade inte.

Strax innan 04.00 börjar Jag och en polare tjafsa och han slår mig i ansiktet så jag drar ner honom med händerna till mina knän o håller han still medans han försöker veva mer, får då värsta utskällningen av denna tjej jag träffar att jag är dum i huvudet och ska ut i hennes hus. Jag väljer då att kontakta en polare på Snapchat som är ute med sin bil, frågar om skjuts och han säger att dom kommer om en stund. Jag drar från huset och eftersom vi befann oss i staden jag jobbar men inte bor i så hade jag ingenstans att ta vägen, så jag åker ner till jobbet (en bilverkstad) för att få tag i skjuts, Ringer min mor men får inget svar. Min bil är på jobbet från tidigare och jag står med portarna stängda och bilen avstängd när polisen rullar in på området, Jag öppnar såklart eftersom jag trodde att dom skulle fråga vad jag gjorde där så sent eftersom allt var släckt, men då har tjejen vi var hos ringt polisen och berättat att jag ska köra bilen full hem till min stad. Polisen griper mig och jag får åka till sjukhus för blodprov samt lämna 2 urinprov (fick ej blåsa i dräger på plats eller i bevisinstrument på station) Dom återkallar mitt körkort för misstanke om rattfylleri. Blir tagen 04.04 och släpptes 06.57 (ingen fyllecell)

Polisen citat: ”Misstänks för rattfylleri. Hanteras som eftersupning därav inget värde på varken promille i blodet eller milliliter per liter i utandningsluften”

Polisen har ringt min vän som åkte med när jag fick skjuts till jobbet, jag angav hans namn eftersom det var hans bil. Dock var han full och satt brevid och jag känner inte föraren som körde. Han har uppgett ungerfärlig tidpunkt jag blev hämtad samt att han vill minnas att jag fick skjuts av dom men att han var väldigt full och inte minns hela kvällen i detalj

Sammanfattning:
Polisen får samtal om att jag ska köra full. Jag påträffas på jobbet med bilen inomhus och avstängd, jag sitter ej i bilen
Det finns inga bevis på att nån sett mig köra från platsen eller filmat mig köra
Jag erkände att jag druckit och att jag är berusad, men ej att jag tänkt köra eller att jag har kört

Alla jag pratat med säger att utredningen kommer att läggas ner, men att det är konstigt att dom ens tagit mitt körkort och har agerat på detta sätt

Vad tror ni om detta fall?
Citera
2026-06-22, 18:33
  #2
Avslutad
Brukar du umgås med sin syster spontant om kvällarna?
Varför skrev du till din chef en lördag kväll och vad gällde saken?
Hur kom du fram till din syster i stan och hur kom du tillbaka till polarna vid 04.00?
Vad gjorde du där emellan?
Citera
2026-06-22, 18:39
  #3
Medlem
GiveMeHeads avatar
Varför skrev du till chefen?
Citera
2026-06-22, 18:47
  #4
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteJagIallafall
Börjar bli trött på att diskutera ämnet med Chatgpt och undrar vad ni har att säga om mitt fall.

BACKSTORY:
Blev i lördags natt misstänkt för rattfylleri.
Började med att vi var hos en tjej jag träffar lite, med mig vara mina vänner. Det blir tjafs och dålig stämning redan vid 22-tiden som får mig att vilja dra till min syster nere i centrum i staden vi befinner oss i. Skriver till min chef som bor några kvarter bort från var vi var men han svarade inte.

Strax innan 04.00 börjar Jag och en polare tjafsa och han slår mig i ansiktet så jag drar ner honom med händerna till mina knän o håller han still medans han försöker veva mer, får då värsta utskällningen av denna tjej jag träffar att jag är dum i huvudet och ska ut i hennes hus. Jag väljer då att kontakta en polare på Snapchat som är ute med sin bil, frågar om skjuts och han säger att dom kommer om en stund. Jag drar från huset och eftersom vi befann oss i staden jag jobbar men inte bor i så hade jag ingenstans att ta vägen, så jag åker ner till jobbet (en bilverkstad) för att få tag i skjuts, Ringer min mor men får inget svar. Min bil är på jobbet från tidigare och jag står med portarna stängda och bilen avstängd när polisen rullar in på området, Jag öppnar såklart eftersom jag trodde att dom skulle fråga vad jag gjorde där så sent eftersom allt var släckt, men då har tjejen vi var hos ringt polisen och berättat att jag ska köra bilen full hem till min stad. Polisen griper mig och jag får åka till sjukhus för blodprov samt lämna 2 urinprov (fick ej blåsa i dräger på plats eller i bevisinstrument på station) Dom återkallar mitt körkort för misstanke om rattfylleri. Blir tagen 04.04 och släpptes 06.57 (ingen fyllecell)

Polisen citat: ”Misstänks för rattfylleri. Hanteras som eftersupning därav inget värde på varken promille i blodet eller milliliter per liter i utandningsluften”

Polisen har ringt min vän som åkte med när jag fick skjuts till jobbet, jag angav hans namn eftersom det var hans bil. Dock var han full och satt brevid och jag känner inte föraren som körde. Han har uppgett ungerfärlig tidpunkt jag blev hämtad samt att han vill minnas att jag fick skjuts av dom men att han var väldigt full och inte minns hela kvällen i detalj

Sammanfattning:
Polisen får samtal om att jag ska köra full. Jag påträffas på jobbet med bilen inomhus och avstängd, jag sitter ej i bilen
Det finns inga bevis på att nån sett mig köra från platsen eller filmat mig köra
Jag erkände att jag druckit och att jag är berusad, men ej att jag tänkt köra eller att jag har kört

Alla jag pratat med säger att utredningen kommer att läggas ner, men att det är konstigt att dom ens tagit mitt körkort och har agerat på detta sätt

Vad tror ni om detta fall?
Om inga bevis framkommer att du har kört eller kan ha kört läggs det ned. Att körkortet tillfälligt är omhändertaget är dock inte onormalt.
Citera
2026-06-22, 19:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Brukar du umgås med sin syster spontant om kvällarna?
Varför skrev du till din chef en lördag kväll och vad gällde saken?
Hur kom du fram till din syster i stan och hur kom du tillbaka till polarna vid 04.00?
Vad gjorde du där emellan?

Förlåt för att jag var otydligt i texten.

Det var ett speciellt evenemang på en av lokalklubbarna så jag visste att min syster och hennes kompisar satt och krökade samtidigt som jag var på ett annat förkrök hos denhär tjejen

Skrev till chefen och bad om skjuts ner till min syster för att slippa vara kvar, men ledde bara till att så fort jag försökte ta mig därifrån så sa tjejen att då är de helt över mellan oss eftersom att min syster endast hade massa tjejkompisar hemma hos sig (otroligt svartsjuk tjej märkte jag, vi har inte träffats överdrivet länge så vet ej allt om henne än)

Jag drog alltså aldrig från denhär tjejen, utan jag ville dra vid 22, kom aldrig därifrån + så gick vi aldrig ut på krogen. Det var inte för ens 04 som jag fick nog och drog påriktigt
Citera
2026-06-22, 19:20
  #6
Medlem
För det första spelar det roll om du kört vårdslöst eller inte…då blir det direkt allvarligare. För det andra är det helt avgörande om du kört i trafik eller inte..har du kört vårdslöst och tex krockat och dessutom i trafik..ja du då är du rökt! I annat fall kan du vara lugn..
Citera
2026-06-22, 19:20
  #7
Medlem
Om du inte ens satt i bilen så...
Säg att du bara skulle låna toa på jobbet.
Men hur fan hittade polisen dej på ditt jobb, det låter lite påhittat?
Citera
2026-06-22, 19:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Om du inte ens satt i bilen så...
Säg att du bara skulle låna toa på jobbet.
Men hur fan hittade polisen dej på ditt jobb, det låter lite påhittat?

Jag och mina vänner använder oss utav Life360. App med LIVE-gps så att man kan se varandra i nu-tid. Man kan även se hastighet vid körning samt kolla tillbaka på tidigare rutter från 1 dygn

Mest användes detta för att se när någon lämnade/kom till vårat gemensamma garage, för att se om någon är de och håller på o grejar (vilket brukar leda till att någon kommer förbi o umgås)
Citera
2026-06-22, 19:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteJagIallafall
Börjar bli trött på att diskutera ämnet med Chatgpt och undrar vad ni har att säga om mitt fall.

BACKSTORY:
Blev i lördags natt misstänkt för rattfylleri.
Började med att vi var hos en tjej jag träffar lite, med mig vara mina vänner. Det blir tjafs och dålig stämning redan vid 22-tiden som får mig att vilja dra till min syster nere i centrum i staden vi befinner oss i. Skriver till min chef som bor några kvarter bort från var vi var men han svarade inte.

Strax innan 04.00 börjar Jag och en polare tjafsa och han slår mig i ansiktet så jag drar ner honom med händerna till mina knän o håller han still medans han försöker veva mer, får då värsta utskällningen av denna tjej jag träffar att jag är dum i huvudet och ska ut i hennes hus. Jag väljer då att kontakta en polare på Snapchat som är ute med sin bil, frågar om skjuts och han säger att dom kommer om en stund. Jag drar från huset och eftersom vi befann oss i staden jag jobbar men inte bor i så hade jag ingenstans att ta vägen, så jag åker ner till jobbet (en bilverkstad) för att få tag i skjuts, Ringer min mor men får inget svar. Min bil är på jobbet från tidigare och jag står med portarna stängda och bilen avstängd när polisen rullar in på området, Jag öppnar såklart eftersom jag trodde att dom skulle fråga vad jag gjorde där så sent eftersom allt var släckt, men då har tjejen vi var hos ringt polisen och berättat att jag ska köra bilen full hem till min stad. Polisen griper mig och jag får åka till sjukhus för blodprov samt lämna 2 urinprov (fick ej blåsa i dräger på plats eller i bevisinstrument på station) Dom återkallar mitt körkort för misstanke om rattfylleri. Blir tagen 04.04 och släpptes 06.57 (ingen fyllecell)

Polisen citat: ”Misstänks för rattfylleri. Hanteras som eftersupning därav inget värde på varken promille i blodet eller milliliter per liter i utandningsluften”

Polisen har ringt min vän som åkte med när jag fick skjuts till jobbet, jag angav hans namn eftersom det var hans bil. Dock var han full och satt brevid och jag känner inte föraren som körde. Han har uppgett ungerfärlig tidpunkt jag blev hämtad samt att han vill minnas att jag fick skjuts av dom men att han var väldigt full och inte minns hela kvällen i detalj

Sammanfattning:
Polisen får samtal om att jag ska köra full. Jag påträffas på jobbet med bilen inomhus och avstängd, jag sitter ej i bilen
Det finns inga bevis på att nån sett mig köra från platsen eller filmat mig köra
Jag erkände att jag druckit och att jag är berusad, men ej att jag tänkt köra eller att jag har kört

Alla jag pratat med säger att utredningen kommer att läggas ner, men att det är konstigt att dom ens tagit mitt körkort och har agerat på detta sätt

Vad tror ni om detta fall?


Nu läste jag mer noggrant, det kommer läggas ner 100% eftersom du inte har kört med bilen och eftersom det inte finns bevis för att du har kört med bilen. Är man inte vaksam kan det i många fall bli felbedömningar av sånna här händelser..
Citera
2026-06-22, 19:31
  #10
Medlem
Har en vän som skulle provköra motorn på grannens bil på en Camping på 90 talet utan att köra med bilen…då kom Polisen och tog med honom till stationen och han blev dömd för grovt rattfylleri trots att han inte kört med bilen…ibland vill systemet statuera exempel och bara göra sitt jobb…men sjuk historia va det!!
Citera
2026-06-22, 21:13
  #11
Medlem
Dom måste väl bevisa att just du körde bilen, och att du var packad vid det tillfället?
En polare körde på fyllan ner i ett dike, totalkrockade bilen, gick och la sig i baksätet och däckade.
Väcktes av polisen, men dom kunde ju aldrig bevisa att det var han som kört bilen.
Trots att han hittade på en historia och sa han väjt för ett rådjur.
Citera
2026-06-22, 21:58
  #12
Medlem
Om det stämmer att du inte ens suttit i en bil, än mindre kört, så kan du inte dömas för rattfylleri. Det är omöjligt. Det finns ju inga bevis, varken teknisk bevisning eller vittnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in