Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Rent spontant tänker jag att våld i nära relationer är särskilt allvarliga eftersom offret ju är i så pass utsatt situation att kanske dubblering av straffet vore rimligt. Men en sak som dök upp senare är ju att beroendeställningen kan kvarstå och det är ju i sig olyckligt.
Kanske borde man krydda på straffet med att den drabbade får större rätt till tillgångar vid separation. Det skall inte behöva vara så att man är kvar i ett destruktivt förhållande bara för att man inte har råd eller praktisk möjlighet att flytta.
Våld i nära relation är självklart allvarligt, det hoppas jag ingen säger emot men när det hela tiden heter "mäns våld mot kvinnor", "kvinnors beroende", "grovt kvinnofridsbrott" osv ger man kvinnor en särställning i lagstiftningen eller åtminstone riskerar man att ge dom det.
Män är förmodligen inte lika snabba med att anmäla tjafs eller bråk i en relation, mycket tyder iaf på det. Därtill har vi problemet med psykisk ohälsa som också tycks manifestera sig i högre grad bland utsatta kvinnor. Det rör sig ofta om diagnoser som bipolär sjukdom, borderline och ADHD.
Vi har en "nollvision" om att just "mäns" våld mot kvinnor måste upphöra, vad innebär det för rättssäkerheten? Det råder en enorm ojämlikhet här...
Sen tycker jag det blir missvisande när man hela tiden tycks utgå från att kvinnor är de som är i underläge. Det är inte så att kvinnor är hemmafruar som på 50-talet och det är inte så att mannen som arbetar som busschaufför har bättre lön än undersköterskan.
Det finns väldigt mycket att diskutera i ämnet innan man slentrianmässigt börjar gapa om hårdare straff. Jag kan tycka att sociala insatser kan vara värda att diskutera också. Visst finns det förhållanden där våldet, fysiskt såväl som psykiskt är enkelriktat men jag tror ärligt talat att det är betydligt vanligare att båda parterna har sin del i det "destruktiva".
Grovt kvinnofridsbrott är som sagt också ett väldigt vitt begrepp som kan innebära allt från att en man halft slagit ihjäl en kvinna till att en man skickat några enstaka sms på fyllan till sitt ex.