2026-06-22, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultharius
Det är på grund av din sort som svenska män i dag är rättslösa och kan dömas för våldtäkt utan grund etcetera. Kvinnor som lider av barnsliga radikalfeministiska vanföreställningar skall hållas i schack av starka och kloka män och hindras från att påverka lagstiftning och allmän moral.

Vilka män har vi då i Sverige? Jo, sådana som du. Svaga toffelhjältar som på grund av sin kroniska skitnödighet och uppblåsta präktighet har internaliserat all den rappakalja som Gudrun Schyman och Märta Stenevi har kläckt ur sig.

Du fick stryk av en kvinna. Du kanske tror att det var för att du strödde dina strumpor omkring dig? Mer troligt var det ett sätt för henne att hantera sitt äckel över din totala brist på manlig integritet. Du skulle ha svarat med en saftig örfil; det hade gett henne en mycket sund tankeställare.
Vart bor du någonstans? Uppenbarligen inte i Sverige eftersom du exkluderar dig själv som svensk man, bor du i Sverige så innebär ditt inlägg att du kritiserar dig själv och sågar dig själv. Du begår samma misstag som många av Tates-runkarna gör, du klarar inte av att förstå att män är individer, män är inte en homogen grupp.
Misstänker att du är en lågutbildad incel som aldrig rört en kvinna förutom din mamma.
Anledningen till att vi har den lagstiftning som vi nu har beror på idioter som dig som tror att männen äger kvinnorna. Okej nu har du aldrig haft en kvinna så du kan inte ha våldtagit någon men du har säkert betett dig som en idiot på stan
Citera
2026-06-22, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vart bor du någonstans? Uppenbarligen inte i Sverige eftersom du exkluderar dig själv som svensk man, bor du i Sverige så innebär ditt inlägg att du kritiserar dig själv och sågar dig själv. Du begår samma misstag som många av Tates-runkarna gör, du klarar inte av att förstå att män är individer, män är inte en homogen grupp.
Misstänker att du är en lågutbildad incel som aldrig rört en kvinna förutom din mamma.
Anledningen till att vi har den lagstiftning som vi nu har beror på idioter som dig som tror att männen äger kvinnorna. Okej nu har du aldrig haft en kvinna så du kan inte ha våldtagit någon men du har säkert betett dig som en idiot på stan

Jag tror inte att du förstår hur generaliseringar fungerar. Jag tror inte att du förstår särskilt mycket överhuvud taget.
Citera
2026-06-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Hur många kvinnor är det inte som blir misshandlade och hotade år ut och år in? Straffen är patetiskt låga för att ha terroriserat en kvinna i flera år. Sedan är det extremt svårt att få kontaktförbud, så när han kommer ut börjar problemen om igen. Nej, sätt åt dessa män riktigt hårt, särskilt om det rör sig om upprepade brott.

Vem har talat om åratal av trakasserier och vart har du fått det ifrån att det skulle vara svårt att få kontaktförbud?
Citera
2026-06-22, 19:52
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du förstår hur generaliseringar fungerar. Jag tror inte att du förstår särskilt mycket överhuvud taget.
Du som tror att du är så smart borde kunna möta inlägget med saklig kritik. Men icke, förväntade mig inte några stordåd från dig heller
Citera
2026-06-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska man ha ett straff för kvinnor som begår våld på män och ett högre för män som begår våld på kvinnor? Förvisso har vi ofta det vid andra brott som t.ex. mord, men är det jämställt?

Det verkar ju lite udda. Vad hände med likhet inför lagen? I den meningen går det väl nästan att argumentera för att en kvinna som slår en man borde straffas ännu högre för den psykologiska skadan hos mannen är högre då han har blivit nedslagen av någon som troligen är mindre och svagare.

Som sagt det borde väl vara samma straff. Vem som misshandlar vem och varför bidrar kanske till motivet. Men det kan ju inte vara mindre allvarligt i lagens mening om en man får stryk av en kvinna än tvärtom.

Väntar vi bara på att alla som misshandlar, eller blir misshandlade, då kommer att könsidentifiera sig som något annat för att öka eller minska sitt potentiella straffvärde.
Citera
2026-06-22, 20:23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Hur fan kunde den svenska högern bli infiltrerad av radikalfeministisk ideologi?

"Mäns våld mot kvinnor" är en analys som lanserades av radikalfeminismen på 1980-talet. Radikalfeminismen har sitt ursprung i den marxistiska vänsterrörelsen "Den nya vänstern" i USA. Den gav upphov till en dikotomi där kvinnor är "offer" och män är "förövare" – Det är den marxistiska konfliktmodellen där man bara har bytt ut klass mot kön.

Finns det inga riktiga män kvar inom den svenska högern som kan hålla rent åt vänster?
Även andra köns våld (kvinnor mot män, samkönat, trans etc) (ska) räknas in i statistiken som ”mäns våld mot kvinnor” - det är alltså ett ”paraplybegrepp”.
Detta enligt Jämställdhetsmyndigheten. Kvartal hade en artikel om det, dock bakom betalvägg (har ej tillgång, men ngn här som kan citera ur den?)
Citera
2026-06-22, 20:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Statistiken för en man att bli mördad av en kvinna är försvinnande låg. Visst händer det, men folk får ju en istapp i huvudet helt random också vartannat år eller så.

Självklart tar jag emot om det kommer till fight, vilket det aldrig kommit till med en kvinna. Örfil och saker kastade mot mig har jag varit med om. Då går man antingen undan eller bär ut dem i trädgården och spolar vatten på dem.
Det kan nog räknas som misshandel …
Citera
2026-06-22, 20:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo vi närmar oss väldigt snabbt nu, Kristersson har implementerat vänsterns totalövervakningsdröm betydligt snabbare änvad något parti tidigare har motionerat om. …

Det har ingenting med vänster eller höger att göra, tror du det så skjuter du dig själv i foten som den nyttiga idiot du verkar vars. Storebror ser dig redan - och då lever ju vi i väst ändå i ett kapitalistiskt/marknadsekonomiskt samhälle.
Det handlar kort och gott om att bibehålla makten.
Liberaler t ex, får mig att tänka på Djurfarmen (”Alla är födda liberaler - men vissa är bättre liberaler än andra.”).
Citera
2026-06-22, 21:15
Medlem
Citat:
Det är på grund av din sort som svenska män i dag är rättslösa och kan dömas för våldtäkt utan grund etcetera. Kvinnor som lider av barnsliga radikalfeministiska vanföreställningar skall hållas i schack av starka och kloka män och hindras från att påverka lagstiftning och allmän moral.

Vilka män har vi då i Sverige? Jo, sådana som du. Svaga toffelhjältar som på grund av sin kroniska skitnödighet och uppblåsta präktighet har internaliserat all den rappakalja som Gudrun Schyman och Märta Stenevi har kläckt ur sig.

Du fick stryk av en kvinna. Du kanske tror att det var för att du strödde dina strumpor omkring dig? Mer troligt var det ett sätt för henne att hantera sitt äckel över din totala brist på manlig integritet. Du skulle ha svarat med en saftig örfil; det hade gett henne en mycket sund tankeställare.

Det finns över huvud taget inget manligt i att bruka våld, i synnerhet inte mot någon som är fysiskt mindre. En man är lugn och trygg i sig själv och möter svårigheter med ett stoiskt lugn. Respekt är något man förtjänar.

Tur då att du varken är en stark eller klok man, vilket du gör klargör med all önskvärd tydlighet.

Sunda relationer bygger på ömsesidig respekt, man ger och man tar. Svårare än så är det inte. Och nej det är inte sunt att som du tror att "respekt" ligger i rädsla för våld från någon som är fysiskt större och starkare.

Och nej, man blir inte dömd för våldtäkt utan grund. Sexualbrott måste precis som all annan brottslighet bevisas bortom rimligt tvivel.

Du kanske skulle lämna din mammas källare och bli en man. Att sitta och gråtrunka över att även kvinnor har samma rättigheter som män. Vem vet med lite tur kanske även du blir en man nån dag.
Citera
2026-06-22, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du som tror att du är så smart borde kunna möta inlägget med saklig kritik. Men icke, förväntade mig inte några stordåd från dig heller

Finns ju inte så mycket att bemöta, ditt inlägg består mest av förvirrade oförskämdheter. Vill du bli tagen på allvar så kom med litet substans.
Citera
2026-06-22, 21:16
Medlem
Män borde skärpa sig och aldrig göra brott mot kvinnor. Göra brott mot kvinnor är att ge efter för sina negativa känslor. Dubbla straff är bara bra att det gör att män skärper sig mer ,det blir mindre brott i området om de vet att det ger konsekvenser.
Citera
2026-06-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Våld i nära relation är självklart allvarligt, det hoppas jag ingen säger emot men när det hela tiden heter "mäns våld mot kvinnor", "kvinnors beroende", "grovt kvinnofridsbrott" osv ger man kvinnor en särställning i lagstiftningen eller åtminstone riskerar man att ge dom det.

Män är förmodligen inte lika snabba med att anmäla tjafs eller bråk i en relation, mycket tyder iaf på det. Därtill har vi problemet med psykisk ohälsa som också tycks manifestera sig i högre grad bland utsatta kvinnor. Det rör sig ofta om diagnoser som bipolär sjukdom, borderline och ADHD.

Vi har en "nollvision" om att just "mäns" våld mot kvinnor måste upphöra, vad innebär det för rättssäkerheten? Det råder en enorm ojämlikhet här...

Sen tycker jag det blir missvisande när man hela tiden tycks utgå från att kvinnor är de som är i underläge. Det är inte så att kvinnor är hemmafruar som på 50-talet och det är inte så att mannen som arbetar som busschaufför har bättre lön än undersköterskan.

Lite märkligt svar där du ägnar tydlig merparten av det om könsroller samtidigt som det du citerar öht inte berör den frågan, isht som den delen du klipt bort i citatet är den del som berör frågan och då iform av ett ifrågasättande varför man inte rensade bort könsfrågan från lagtexten.

[quote]
Det finns väldigt mycket att diskutera i ämnet innan man slentrianmässigt börjar gapa om hårdare straff. Jag kan tycka att sociala insatser kan vara värda att diskutera också. Visst finns det förhållanden där våldet, fysiskt såväl som psykiskt är enkelriktat men jag tror ärligt talat att det är betydligt vanligare att båda parterna har sin del i det "destruktiva".
[/quoet]

Var vill du komma? Att den som blir slagen lite får skylla sig själv?

Annars, jo det kan finnas plats för sociala insatser, men när man beter sig på ett sätt som bör vara att betrakta som brottsigt, ja då tycker jag att de allmänna bör plocka av sig silkesvantarna och sätta ner foten istf att förlita sig på att lite "samtal, handhjärtan och styrkekramar" skall lösa det.

Citat:
Grovt kvinnofridsbrott är som sagt också ett väldigt vitt begrepp som kan innebära allt från att en man halft slagit ihjäl en kvinna till att en man skickat några enstaka sms på fyllan till sitt ex.

Det får mig att undra vad det är för slags SMS du skickar på fyllan. Eller så är det så att du missförstått vad som ingår i brottsrubriceringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in