2026-06-22, 16:37
Medlem
BritishSmiles avatar
Träffde på denna lille gynnare idag.

https://imgur.com/a/KHYdpii

Min första känsla var att det var en huggorm. Men sen när jag observerade ett slag så slog det mig att den har inte det vanliga zigzagmönstret på ryggen utan den är mer ”prickig”.

Den hade inte snokens gula/vita fläckar på kragen, men den har ju dock svarta fläckar. Ish..

Huvudet tyckte jag såg ganska triangelformat ut och det talar väl för huggorm snarare än snok?

Jag kom aldrig så nära att jag kunde se hur ögonen såg ut. Jag uppskattar längden till ca 70 cm.
Citera
2026-06-22, 16:40
Medlem
Balisers avatar
Varken det ena eller det andra. Troligtvis en hasselsnok. Den tredje art vi har i landet.
Citera
2026-06-22, 16:41
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De ser ut som en huggorm.
Citera
2026-06-22, 16:41
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Varken det ena eller det andra. Troligtvis en hasselsnok. Den tredje art vi har i landet.

japp hasselsnok.
Citera
2026-06-22, 16:46
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
japp hasselsnok.
När jag kollar på bilderna igen så blir jag osäker. Den ÄR ju faktiskt zigzagmönstrad i början. Fast med inverterade färger. Måste huggormen ha mönstret i mörk färg?
Citera
2026-06-22, 16:57
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
När jag kollar på bilderna igen så blir jag osäker. Den ÄR ju faktiskt zigzagmönstrad i början. Fast med inverterade färger. Måste huggormen ha mönstret i mörk färg?
Var glad i stället att det är en hasselsnok. Den är betydligt ovanligare.

”Inte sällan flyter fläckarna ihop så att ett tvärrandigt eller längsbandat mönster uppstår.”

https://artfakta.se/taxa/100041/information
Citera
2026-06-22, 17:17
Medlem
HBTKuks avatar
Vad tjusig den var.

Även jag såg härondagen min första orm på en drös år. Den var rätt stor. Låg och slingrade sig på gångvägen.
Citera
2026-06-22, 17:17
Medlem
godhetsapostelns avatar
Var i landet ungefär så du denna? Du behöver inte outa dig.

Huggis, snokar och kopparormar har jag sett massor. Men är ingen ormexpert utan skulle gissat på huggis.
Citera
2026-06-22, 17:21
Medlem
Europes avatar
Två rader med fläckar längs ryggen, samt ett streck över ögat, är väl rätt typiskt för hasselsnok?
Citera
2026-06-22, 17:27
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile

Denna orm här har rader av separata, mörka fläckar på ryggen istället för huggormens sammanhängande sicksack-band. Det mörka strecket går från nosen, rakt genom ögat och vidare bakåt. Huggormen saknar denna skarpa linje från nosen.

Om du träffar den igen kan du även kolla ögonen. Hasselsnoken har helt runda pupiller, medan huggormen har vertikala pupiller (som en katt).
Citera
2026-06-22, 17:29
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Två rader med fläckar längs ryggen, samt ett streck över ögat, är väl rätt typiskt för hasselsnok?
Jajamänsan.
Citera
2026-06-22, 17:31
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Garanterat en huggsnok.

Skämtåsido, 100% hasselsnok!

Från AI:

Citat:
Att skilja en hasselsnok från en huggorm kan vara knepigt eftersom båda är små, gråbruna och ofta vistas i samma miljöer. Det säkraste kännetecknet är ryggmönstret: huggormen har ett tydligt sicksackband, medan hasselsnoken har två rader av små, separata mörka fläckar.

De viktigaste skillnaderna att titta efter:
Ryggmönster: Huggormen har ett sammanhängande mörkt sicksackmönster. Hasselsnoken har i stället två rader med små, ofta otydliga mörka fläckar. Vissa huggormar är helsvarta (svart huggorm) och saknar mönster helt.

Huvud och ögon: Huggormen har en markerad, kantig huvudform, vertikala (spaltformade) pupiller och en matt fjällstruktur. Hasselsnoken har ett huvud som smälter ihop mer med kroppen, helt runda pupiller och en glansigare yta.

Huvudteckning: Hasselsnoken har ofta en mörk hjässa och ett mörkt streck som löper från nosen, förbi ögat. Huggormen har ofta ett mörkt V eller X i nacken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in