2026-06-22, 15:22
  #1
Medlem
Giant Squids avatar
I Sverige där många hyllar långhelgs stängningar och massbunkrande av alkohol, där en efterbliven gårdförsäljning är det största som hänt inom alkohol politiken lär det nog klias i huvudet när världens för nionde året i rad lyckligaste folk är på väg att införa hemleverans av alkohol med Wolt och Uber Eats ifrån Alko, butiker och bensinstationer.

Hur tror ni det kommer fungera?
Kommer Alko (Finlands systembolag) överleva tre år till? Eller är detta en del av deras lösning till överlevnad?




Citat:
Det blir tillåtet att köpa alkohol med hemleverans, från Finland eller från utlandet, om alkohollagen förnyas såsom väntat.

Lagändringen innebär dessutom att Alko ska få hålla öppet på söndagar, vilket inte är tillåtet i dag.

https://yle.fi/a/7-10100521
Citera
2026-06-22, 15:29
  #2
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Väldigt bra förslag, sån verksamhet skulle behövas här efter 15.00 på lördagar och hela söndagen.
Uberförarna skulle behöva skaffa stora lokaler för all förvaring.
Citera
2026-06-22, 15:31
  #3
Medlem
dude2ks avatar
Underlättar ju då det kan bli tungt.
Annars vet jag inte hur stor skillnad det blir.

De har alkohol upp till 8% i matbutikerna redan.
Citera
2026-06-22, 15:33
  #4
Medlem
Eurodiscos avatar
Utkörning av alkohol fån anat än systembolaget är helt omöjligt i sverige med dagens regler . I Finland får man redan sälja öl och vin upp till 8% i butik så då är det inga problem. På alko säljer dom nuförtiden med energidryck än öl
__________________
Senast redigerad av Eurodisco 2026-06-22 kl. 15:39.
Citera
2026-06-22, 15:37
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Systembolaget i Sverige har också hemkörning men du måste ha lite framförhållning och kan då inte få hem din sprit på en lördagskväll men var länge sen jag kände det problemet.
Citera
2026-06-22, 16:02
  #6
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Underlättar ju då det kan bli tungt.
Annars vet jag inte hur stor skillnad det blir.

De har alkohol upp till 8% i matbutikerna redan.
Framförallt så underlättar ju detta för rörelsehindrade och äldre människor som annars måste lösa logistiken på andra konstiga sätt.

Finnarna verkar redan sedan senaste alkohol höjningen redo att inom kort gå höja till 13% i butikerna vilket öppnar upp för i princip för all starkvin.

Leveranserna ska kunna ske mellan 9-21 alla dagar
Kontinenten börjar vid stadsgårdskajen.
Citera
2026-06-22, 16:04
  #7
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Bravo, Republiken Suomi Finland

Landet Sverige, skulle behöva Frihetsreformer, av detta slag.

Tyvärr är svenskarna så hunsade, att inte en snöboll i helvittet.


De har rimlig alko-politik och Tasavallen Presidentti, herr AleX Stubb.

Sverige har monopolet Systembolaget och av folket vald riksdag, som förmyndare.

Fråga: Är Moder Svea sedan Borgfreden som otillräknelig satt under God Man?
Citera
2026-06-22, 16:06
  #8
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Väldigt bra förslag, sån verksamhet skulle behövas här efter 15.00 på lördagar och hela söndagen.
Uberförarna skulle behöva skaffa stora lokaler för all förvaring.
Det finns stora privata grossist lager i de flesta län som samlar ihop och levererar till de enskilda bolagen.

Edit:
Men i det finska fallet så tror jag de åker till närmsta butik, eller till någon kompis som har butik och hämtar varorna där.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2026-06-22 kl. 16:09.
Citera
2026-06-22, 17:29
  #9
Avstängd
vodkabilen hade ännu bättre öppettider
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in