Igår, 14:20
  #1
Medlem
Jag vet inte om det redan har lyfts upp här men jag har inte hittat något. Nyligen publicerade svd en artikel om hur kvinnor nu dominerar inom statliga och kommunala yrken. Dessutom var det en intervju på Riks där Sörman besökte ett par i Lund som är aktuella med en bok om matriarkatet. Det är möjligt att det är samma personer som skrivit svd-artikeln, men det är jag lite osäker på.

Vi som följt den här utvecklingen under lång tid har försökt varna för vart vi är på väg. Problemet är att väldigt få har velat lyssna.

Frågan blir då: börjar folk äntligen vakna och inse att den här obalansen inte är hållbar i längden? Eller är det bara dom på högersidan som hoppas för mycket?

https://www.svd.se/a/8pEr0w/kvinnors-makt-gor-staten-ojamstalld-skriver-debattorer

https://youtu.be/ShZ6jfSVy4c
Citera
Igår, 14:23
  #2
Medlem
Soneking1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag vet inte om det redan har lyfts upp här men jag har inte hittat något. Nyligen publicerade svd en artikel om hur kvinnor nu dominerar inom statliga och kommunala yrken. Dessutom var det en intervju på Riks där Sörman besökte ett par i Lund som är aktuella med en bok om matriarkatet. Det är möjligt att det är samma personer som skrivit svd-artikeln, men det är jag lite osäker på.

Vi som följt den här utvecklingen under lång tid har försökt varna för vart vi är på väg. Problemet är att väldigt få har velat lyssna.

Frågan blir då: börjar folk äntligen vakna och inse att den här obalansen inte är hållbar i längden? Eller är det bara dom på högersidan som hoppas för mycket?

https://www.svd.se/a/8pEr0w/kvinnors-makt-gor-staten-ojamstalld-skriver-debattorer

https://youtu.be/ShZ6jfSVy4c
Nej, folk har inte börjat vakna. En annan grej som man också kan diskutera är att i riksdagen finns det 3 manliga partiledare och 6 kvinnliga…
Citera
Igår, 14:25
  #3
Medlem
Det är visserligen inte så konstigt med tanke på att alla sådana jobb oftast går ut på att dricka kaffe och skicka mejl så det krävs knappast några skills och då är det bra att kvinnor som är ansvariga för anställningar för såna roller väljer just kvinnor då "kvinno passar bättre in i verksamheten".
Citera
Igår, 14:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soneking1
Nej, folk har inte börjat vakna. En annan grej som man också kan diskutera är att i riksdagen finns det 3 manliga partiledare och 6 kvinnliga…
Ja det är verkligen helt sjukt detta. Man har velat vara snäll och modern men har utan att vara medveten om det gått alldeles för långt. Jag tror att dom säger i artiklen att det inte ser ut att vara möjligt att vända detta.
Citera
Igår, 14:30
  #5
Medlem
Vad tänker ni kan göras åt det? Inkvotering av män?
Citera
Igår, 14:32
  #6
Medlem
Europes avatar
I förbigående läste jag deras bok i ämnet. Helt klart läsvärd, även om jag redan kände till en stor del av den statistik och den forskning de hänvisar till:

https://karnevalforlag.se/bocker/den-mjuka-staten/

Edit: Ah, de har alltså gett ut en ny bok. Jag läste Den mjuka staten från 2024.
__________________
Senast redigerad av Europe Igår kl. 14:35.
Citera
Igår, 14:43
  #7
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Jag ser det inte som ett matriarkat utan snarare att kvinnor lever i en egenförverkligande individualism medans män betalar på ett kollektivt plan. Samtidigt som man arbetar för att göra saker mer jämställda för kvinnor så släpps initiativet för män helt fritt utan organisering. Att bara vara kvinna behandlas meriterande i sig på många arbetsplatser.

Det är däremot inget matriarkat.

Ett matriarkat hade i någon form vårdat om män även om de stod i disposition socio-ekonomiskt och styrdes av kvinnor. Även om patriarkat har brister så kastas inte kvinnor i en slaskhink när de styrs av män strukturellt. Det styre vi har behandlar män som slit och slängvaror utan någon närvarande matriark att tala om.
Citera
Igår, 15:16
  #8
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad tänker ni kan göras åt det? Inkvotering av män?

Får nog bli så. Man får nog börja med att sänka intagningskraven till högskolorna/universiteten så att fler killar kommer in.
Citera
Igår, 15:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Får nog bli så. Man får nog börja med att sänka intagningskraven till högskolorna/universiteten så att fler killar kommer in.
Vill män ens jobba i stat och kommun? Och då menar jag inte chefsjobb.
Citera
Igår, 15:21
  #10
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vill män ens jobba i stat och kommun? Och då menar jag inte chefsjobb.

Nej sant, det vill de ju inte. Men det hindrar dem inte från att ta chansen att gnälla på kvinnor (igen)
Citera
Igår, 15:30
  #11
Medlem
Det är tyvärr en trend vi sett över tid. Kvinnor tar över offentlig sektor och röstar vänster. Kvinnor vill ha trygghet vilket i viss mån offentlig sektor erbjuder. Män är mer risktagande och tenderar därför att jobba privat. Hela verklighetsuppfattningen i landet riskerar att bli uppdelad på kön. Naturligtvis inte bra men har ingen bra lösning på problemet.
Citera
Igår, 15:44
  #12
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det är tyvärr en trend vi sett över tid. Kvinnor tar över offentlig sektor och röstar vänster. Kvinnor vill ha trygghet vilket i viss mån offentlig sektor erbjuder. Män är mer risktagande och tenderar därför att jobba privat. Hela verklighetsuppfattningen i landet riskerar att bli uppdelad på kön. Naturligtvis inte bra men har ingen bra lösning på problemet.

Fler och fler inom vården jobbar också privat. Bättre löner och arbetsvillkor. Därför som de stora sjukhusen är underbemannade och sjukhussängarna minskat så drastiskt. Sämre patientsäkerhet som följd, fler missar, fler dödsfall orsakade av brister i vårdsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in