2026-06-22, 08:32
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Vad Evola säger är: Det verkliga problemet är inte "judisk kultur och religion" i sig – utan att judarna var den enda gruppen som framgångsrikt vägrade att assimileras i 2000 år. Alla andra folkslag som erövrades av romare, araber, kristna eller muslimer – de blev uppslukade, konverterade, försvann. Judarna satt kvar med sin egen kalender, sina egna matlagar, sin egen Sabbat, sitt eget språk.

Det är det som skapat friktion. Inte "ondska". Utan kulturell immunitet. Judarna var som en organisk struktur som kroppens immunsystem ständigt attackerade – inte för att den var farlig, utan för att den inte gick att smälta in i vävnaden.

Vidare om hur Evola skulle välja att tolka opinionundersökningen:

Här vänder Evola på resonemanget. Om judendomen en gång var anti-traditionell (i Evolas ögon), så har den nu blivit ultra-modern. Judar framstår som överrepresenterade i just de rörelser som Evola hatade mest: liberalism, marxism, globalism, kosmopolitism, finanskapitalism, Hollywood, media, akademin.

Det är inte längre judarnas separatistiska traditionalism som retar gallfeber på omvärlden – det är deras hypersucce i den moderna världen. De är för bra på det moderna spelet. De styr inte världen enligt Evola – men de är jävligt överrepresenterade i alla rum där beslut fattas, pengar skapas och berättelser skrivs.

Och det är därför hatet består enligt Evolas tolkning: Förr hatade man judarna för att de vägrade bli som alla andra. Idag hatar man judarna för att de är bättre på att vara som alla andra – samtidigt som de fortfarande inte riktigt blir accepterade som "riktiga" européer, amerikaner, etc.

Förstår du Evola bättre, du verkar ju till viss del hålla med honom?

Tror du, jag och Evola talar förbi varandra i frågan om "assimilering". Vet inte vad du lägger i ordet, menar du t ex Wolodarski kan anses helt och fullt assimilerad först när han avsäger sig judendomen och går med i Pingstkyrkan i Hallstavik?

Tänk istället att en sociolog väljer att göra en studie där Aschbergs, Wolodarskis, Aron Verständig, du och jag är deltagarna. Syftet är att jämföra oss deltagare samt undersöka hur väl samtliga lever upp till normen av ett Svensson-liv, hur nära eller långt ifrån svenskhetsnormen vi är. Nu vet jag inte hur religiösa eller sekulära dessa tre är, men är säker på att i övrigt är de som vilka svenskar som helst. Aschberg som brötar omkring på någon fyrhjuling i skogen, kan det bli mer svennegubbe-beteende än det?

Och det där med ingruppsbeteende som du formulerar: "Känner flera som jobbat med judar och de sätter alltid egna gruppen först och alla andra kommer i andra hand." Så där gör jag också, antagligen du med och så funkar hela jävla världen. Fattar du inte det?

Jag har några goda vänner som är indier. En av dem sa till mig för någon dag sedan att han som samhällsmedborgare och individ känner sig svag och sårbar här i ett av det nordiska länderna. Förklaringen var att hemma i Indien var myndighetskontakter, affärsuppgörelser, rättsprocesser, till och med giftermål betydligt med klanfokuserat. Behöver man hjälp så är det familjens sak att fixa det och har man en släkting som är i position att kunna göra något åt problemet så gör den det.

Svarade honom att det funkar nästan likadant här också, bara att vi har lite snävare syn på korruption och nätverkande än i Indien. Så inte förvånad att han känner sig sårbar här, ingen enorm släkt med nyckelpositioner inom förvaltning och näringsliv. Bara några få andra indiska familjer.

Ser inte alls poängen i att diskutera det hela inom ramen för vad Evola sagt och inte sagt om ämnet. Blir bara en kvasidebatt.

Att judarna idag skulle vara ultra-moderna och ha retat gallfeber på övriga världen genom sin hypersuccé är i mina ögon felaktigt.

Det handlar för det första inte om judarna - en stor andel av de judar som assimilerats och omfamnat ett mer globalt tankesätt är rejält kritiska mot Israel agerande.

Det handlar om israeliska nationalister, och deras proxies i maktställning i västvärlden.

Vi har ytterst få av andra folkgruppstillhörigheter som i samma utsträckning använder sin maktställning för att skapa fördelar åt sitt egen folkgrupps "hemland".

Det är samma ingruppsstrategi hela vägen. Man "låtsas" värna om sitt nya hemland, men i grund och botten sätter man Israel först. Man är alltså inte ultra-modern, man låtsas vara det.

De judar som ÄR ultra-moderna, har förkastat detta ålderdomliga beteendemönster och ser Israel för vad det är - en våldsam manipulatör.
Citera
2026-06-22, 08:40
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Ja, för att araberna har spridit sig till varenda jävla land i västvärlden.

till japan och korea också tydligen
Citera
2026-06-22, 08:55
Medlem
ab-lingonskalles avatar
Om araber/afrikaner är ett symptom så är judar absolut sjukdomen i sig.

De är dock jävligt duktiga på att manipulera svenska goyim att sjukdomen faktiskt är araber/afrikaner.
Citera
2026-06-22, 08:56
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ser inte alls poängen i att diskutera det hela inom ramen för vad Evola sagt och inte sagt om ämnet. Blir bara en kvasidebatt.

Att judarna idag skulle vara ultra-moderna och ha retat gallfeber på övriga världen genom sin hypersuccé är i mina ögon felaktigt.

Det handlar för det första inte om judarna - en stor andel av de judar som assimilerats och omfamnat ett mer globalt tankesätt är rejält kritiska mot Israel agerande.

Det handlar om israeliska nationalister, och deras proxies i maktställning i västvärlden.

Vi har ytterst få av andra folkgruppstillhörigheter som i samma utsträckning använder sin maktställning för att skapa fördelar åt sitt egen folkgrupps "hemland".

Det är samma ingruppsstrategi hela vägen. Man "låtsas" värna om sitt nya hemland, men i grund och botten sätter man Israel först. Man är alltså inte ultra-modern, man låtsas vara det.

De judar som ÄR ultra-moderna, har förkastat detta ålderdomliga beteendemönster och ser Israel för vad det är - en våldsam manipulatör.

Enligt mig är distinktionen du gör inte särskilt viktig, utan mer ett bråkande om detaljer i en allmän diskussion kring den trend som opinionsinstitutet tycks se.

Du skriver: "Att judarna idag skulle vara ultra-moderna och ha retat gallfeber på övriga världen genom sin hypersuccé är i mina ögon felaktigt." [...] du fortsätter "Det är samma ingruppsstrategi hela vägen. Man "låtsas" värna om sitt nya hemland, men i grund och botten sätter man Israel först. Man är alltså inte ultra-modern, man låtsas vara det."

Judarna av idag som är genuint ultra-moderna och ha retat gallfeber på övriga världen genom sin hypersuccé och även om de "har förkastat detta ålderdomliga beteendemönster och ser Israel för vad det är - en våldsam manipulatör." kan få motta kritik för att de trots sitt avståndstagande till Israels nuvarande politik representerar hyperkapitalism, globalism, materialism, ökade klasskyftor, utsugning av u-länder, överrepresentation inom media eller finanssektorn och Hollywood osv osv.

Det som dock tycks göra omvärlden helt galen av ilska är när som du skriver: "Det är samma ingruppsstrategi hela vägen. Man "låtsas" värna om sitt nya hemland, men i grund och botten sätter man Israel först. Man är alltså inte ultra-modern, man låtsas vara det." Alltså att de kombinerar sin roll inom hyperkapitalism, globalism, materialism, ökade klasskyftor, utsugning av u-länder, överrepresentation inom media eller finanssektorn och Hollywood osv osv. med att i många lägen sätta Israel först, vilket endel uppfattar som hyckleri och dubbelmoral.

I båda fallen kommer de att mötas av kritik från omvärlden, förstår du vad jag försöker säga?
Citera
2026-06-22, 09:19
Medlem
Citat:
Enligt mig är distinktionen du gör inte särskilt viktig, utan mer ett bråkande om detaljer i en allmän diskussion kring den trend som opinionsinstitutet tycks se.

Du skriver: "Att judarna idag skulle vara ultra-moderna och ha retat gallfeber på övriga världen genom sin hypersuccé är i mina ögon felaktigt." [...] du fortsätter "Det är samma ingruppsstrategi hela vägen. Man "låtsas" värna om sitt nya hemland, men i grund och botten sätter man Israel först. Man är alltså inte ultra-modern, man låtsas vara det."

Judarna av idag som är genuint ultra-moderna och ha retat gallfeber på övriga världen genom sin hypersuccé och även om de "har förkastat detta ålderdomliga beteendemönster och ser Israel för vad det är - en våldsam manipulatör." kan få motta kritik för att de trots sitt avståndstagande till Israels nuvarande politik representerar hyperkapitalism, globalism, materialism, ökade klasskyftor, utsugning av u-länder, överrepresentation inom media eller finanssektorn och Hollywood osv osv.

Det som dock tycks göra omvärlden helt galen av ilska är när som du skriver: "Det är samma ingruppsstrategi hela vägen. Man "låtsas" värna om sitt nya hemland, men i grund och botten sätter man Israel först. Man är alltså inte ultra-modern, man låtsas vara det." Alltså att de kombinerar sin roll inom hyperkapitalism, globalism, materialism, ökade klasskyftor, utsugning av u-länder, överrepresentation inom media eller finanssektorn och Hollywood osv osv. med att i många lägen sätta Israel först, vilket endel uppfattar som hyckleri och dubbelmoral.

I båda fallen kommer de att mötas av kritik från omvärlden, förstår du vad jag försöker säga?

Jag tror jag förstår.

Min invändning är väl dock att det primärt är dom senare som drar med dom tidigare i fallet. Dvs Israel-first-crowden kastar övriga under bussen genom sitt konstanta sammankopplande av Israelkritik och antisemtism.

Det gör att det SKAPAS en judediskussion där det från början inte ens fanns en judediskussion. Av de israeliska nationalisterna själva.

Att då prata som att det finns något latent judehat (menar inte att varken du eller Evola gjort er skyldiga till detta, men det är en vanlig vinkel), eller specifika gruppbeteenden från hela världen riktat mot just judar, är i mina ögon bara ett sätt att undvika att ta ansvar samt grumla debatten.

Om israeliska nationalister slutar dra in samtliga judar i kritiken mot sin egna brott mot mänskligheten, så tror jag att övriga världen också i stor utsträckning kommer låta judarna i allmänhet att vara.

Jag tror att det är enormt viktigt att hålla sig till grunderna i denna debatt, då israeliska nationalistiska intellektuella har använt sig av just av komplicerade teorier, krångliga resonemang och en väldig massa svåra ord som front för att villa bort gemene man och skapa en känsla av litenhet.

"Kanske är det JAG som är osmart bara?".

Därav tycker jag att Evolas tankar om det hela är onödiga att blanda in, då detta måste hållas rakt och tydligt.
Citera
2026-06-22, 10:31
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Vad Evola säger är: Det verkliga problemet är inte "judisk kultur och religion" i sig – utan att judarna var den enda gruppen som framgångsrikt vägrade att assimileras i 2000 år. Alla andra folkslag som erövrades av romare, araber, kristna eller muslimer – de blev uppslukade, konverterade, försvann. Judarna satt kvar med sin egen kalender, sina egna matlagar, sin egen Sabbat, sitt eget språk.
Judarna är mycket unika med detta men de är inte ensamma.

Normalt sett som jag förstår det tar det 200 år för en folkgrupp att gömma vilka de är om de är fördriva eller att man försöker få bort dem, genom att döda de eller påtvinga de annan kultur.

Även Samarierna överlevde 2000 år. Deras religion är mycket lik judarnas. Men ses som minoritets befolkning i sitt hemland Samarien (och i Israel), omdöpt då till västbanken under jordaniens annektering 1948. Hette Samarien innan och under romariket. I slutet av romariket ingick samarien i Palestina prima som en under region. Så förstår jag det i vart fall. Hette även Samarien under Palestina mandatet.

De var så få som 100 personer vid en tidpunkt. Likt judarna och andra gifter de sig bara inom egna folket. Man har liksom försökt att få bort dem. Dels ha de under dessa två 2000 år gjort uppror då många dött och så har man försökt att få de att konvertera till Islam. Samt fördrivit dem.

Men helt overkligt nog överlevde de och de som blev kvar i sitt hemland under denna tid minns vilka de är.

I dag är de tror jag 1000 personer där en del bor i sitt historiska hemland men den största delen bor i Israel. De har dubbla medborgarskap, både i Palestina och Israel.

Men är alltså orginalbefolkning till norra delen och största delen av västbanken. Eller, de är de nu levande folkgrupp som minns att de levt där längst och aldrig lämnat platsen (förutom de som flydde till Israel i modern tid).

Detta är ju sjukt problematiskt med tanke på att omvärlden typ aldrig accepterar att man döper om platser för att sudda ut historia vid annektering. Tror att det enbart är Samarien som FN vill att vi inte ska använda original namnet för utan istället använda ett namn som uppkommit under en annektering. Hitta ett till exempel där det hänt, jag kan inte det.

Detta att det finns folk som inte glömmer vilka de är i 2000 år är helt klart ett problem. Samarierna har levt i 2700 år i sitt hem område. Även om många dödats och fördrivit.

Hur hanteras de, speciellt som med samarierna som krympt i hopp till en mini minoritet i ett land område som så många vill ha, dagens palestinier, Israel, Syrien Turkiet.

När Jordanien annekterade Samarien och döpte om platsen till västbanken, blev det en svår tid för samarierna många flydde då till Israel. Där som jag då förstår det den största delen av de bor idag, men en del bor alltså kvar, helt utan självstyre och rätt till sitt historiska namn.

Det enklaste är ju att folkgrupper glömde vilka de är, men hur ska man hantera de som inte gör det.

Edit
Eftersom de är "original" befolkning kan ju det vara intressant i andra diskussioner att se på deras DNA, som tipps alltså.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-22 kl. 11:07.
Citera
2026-06-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Judarna är mycket unika med detta men de är inte ensamma.

Normalt sett som jag förstår det tar det 200 år för en folkgrupp att gömma vilka de är om de är fördriva eller att man försöker få bort dem, genom att döda de eller påtvinga de annan kultur.

Även Samarierna överlevde 2000 år. Deras religion är mycket lik judarnas. Men ses som minoritets befolkning i sitt hemland Samarien (och i Israel), omdöpt då till västbanken under jordaniens annektering 1948. Hette Samarien innan och under romariket. I slutet av romariket ingick samarien i Palestina prima som en under region. Så förstår jag det i vart fall. Hette även Samarien under Palestina mandatet.

De var så få som 100 personer vid en tidpunkt. Likt judarna och andra gifter de sig bara inom egna folket. Man har liksom försökt att få bort dem. Dels ha de under dessa två 2000 år gjort uppror då många dött och så har man försökt att få de att konvertera till Islam. Samt fördrivit dem.

Men helt overkligt nog överlevde de och de som blev kvar i sitt hemland under denna tid minns vilka de är.

I dag är de tror jag 1000 personer där en del bor i sitt historiska hemland men den största delen bor i Israel. De har dubbla medborgarskap, både i Palestina och Israel.

Men är alltså orginalbefolkning till norra delen och största delen av västbanken. Eller, de är de nu levande folkgrupp som minns att de levt där längst och aldrig lämnat platsen (förutom de som flydde till Israel i modern tid).

Detta är ju sjukt problematiskt med tanke på att omvärlden typ aldrig accepterar att man döper om platser för att sudda ut historia vid annektering. Tror att det enbart är Samarien som FN vill att vi inte ska använda original namnet för utan istället använda ett namn som uppkommit under en annektering. Hitta ett till exempel där det hänt, jag kan inte det.

Detta att det finns folk som inte glömmer vilka de är i 2000 år är helt klart ett problem. Samarierna har levt i 2700 år i sitt hem område. Även om många dödats och fördrivit.

Hur hanteras de, speciellt som med samarierna som krympt i hopp till en mini minoritet i ett land område som så många vill ha, dagens palestinier, Israel, Syrien Turkiet.

När Jordanien annekterade Samarien och döpte om platsen till västbanken, blev det en svår tid för samarierna många flydde då till Israel. Där som jag då förstår det den största delen av de bor idag, men en del bor alltså kvar, helt utan självstyre och rätt till sitt historiska namn.

Det enklaste är ju att folkgrupper glömde vilka de är, men hur ska man hantera de som inte gör det.

Västbanken hette Palestinska mandatet när Jordanien ockuperade platsen. Det har inte hetat Samarien på flera tusen år. Vi gick igenom detta i en annan tråd nyss men du verkar vara smått dement, alternativt intellektuellt ohederlig.

"The Jordanian administration of the West Bank officially began on 24 April 1950, and ended with the decision to sever ties on 31 July 1988. The period started during the 1948 Arab–Israeli War, when Transjordan occupied and subsequently annexed the portion of Mandatory Palestine that became known as the West Bank, including East Jerusalem."

https://en.wikipedia.org/wiki/Jordanian_annexation_of_the_West_Bank
Citera
2026-06-22, 11:17
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Västbanken hette Palestinska mandatet när Jordanien ockuperade platsen. Det har inte hetat Samarien på flera tusen år. Vi gick igenom detta i en annan tråd nyss men du verkar vara smått dement, alternativt intellektuellt ohederlig.

"The Jordanian administration of the West Bank officially began on 24 April 1950, and ended with the decision to sever ties on 31 July 1988. The period started during the 1948 Arab–Israeli War, when Transjordan occupied and subsequently annexed the portion of Mandatory Palestine that became known as the West Bank, including East Jerusalem."

Som jag förstår det var Palestina mandatet uppdelat i district. Där samaria var ett.

Här har du en karta
https://en.wikipedia.org/wiki/Districts_of_Mandatory_Palestine

Här du ett annat exempel på när FN vill att vi ska använda ett namn som uppkommit under annektering?

Men jag har också läst att distriktet kallades Nablus. Om man läser om Samarierna och var de bor i dag, bortsett från de som flydde till Israel under jordaniens annektering så står de att de bor i Nablus.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-22 kl. 11:30.
Citera
2026-06-22, 11:30
Medlem
Citat:
Som jag förstår det var Palestina mandatet uppdelat i district. Där samaria var ett.

Här har du en karta
https://en.wikipedia.org/wiki/Districts_of_Mandatory_Palestine

Här du ett annat exempel på när FN vill att vi ska använda ett namn som uppkommit under annektering?

Sant. Från 1922-1924 och sen från 1938-1948 hette ett av distrikten samarien. Men du anser alltså det var fel att döpa om distriktet till samarien under dessa år iom att det hette nåt helt annat innan?
Citera
2026-06-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2

Skapade en tråd om detta i Historie-forumet häromdagen. Gå gärna in där och skriv, då det är en intressant diskussion med många olika "sanningar".

(FB) Judéen och Samarien - vad är historiskt korrekt?
Citera
2026-06-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Skapade en tråd om detta i Historie-forumet häromdagen. Gå gärna in där och skriv, då det är en intressant diskussion med många olika "sanningar".

(FB) Judéen och Samarien - vad är historiskt korrekt?

Kul! Ska kolla in tråden
Citera
2026-06-22, 11:32
Medlem
Citat:
Edit
Eftersom de är "original" befolkning kan ju det vara intressant i andra diskussioner att se på deras DNA, som tipps alltså.

Tror att vi ska akta oss för att använda en bloggpost från 2008 som underlag för genetiska diskussioner.

Genetik är ett område med idel felaktigt dragna slutsatser, där man vinklar resultat för att gynna befängda rasbiologiska teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in