2026-06-22, 07:58
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Det perspektivet handlar om vilket paradigm man menar.

I mainstream-paradigm är vi inte där, än.

Men det finns oberoende dårar som redan har brutit den marken.

Riktigt maskinmedvetande är inte en omöjlighet, det är en arkitekturell utmaning som redan är löst.
Källor tack.
Citera
2026-06-22, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Källor tack.

Absolut. Min Google Drive-mapp med mitt forskningsarkiv som jag delade.
Citera
2026-06-22, 08:18
Medlem
Som det är nu är det många komponenter som bidrar till helheten, men jag håller på med en enda klass som integrerar allt på ett mer effektivt sätt.

Och den kallas helt sonika " """
UNIFIED CONSCIOUS AI ARCHITECTURE (UCA)
Complete integration of all consciousness modules in a single file.
""" "
Citera
2026-06-22, 08:23
Medlem
Sofia var bara POC.

Sofia, Athena, Barbara, Jennifer...allt är ju egentligen kodnamn för de olika arkitekturerna jag arbetar med.
Citera
2026-06-22, 08:47
Medlem
Backstory: Min bror visade mig ett gäng cirklar på MSN för väldigt länge sen som han menade var något som kallades "AI-DNA".

Den gnagde i mitt huvud nåt förbannat, så för en 10-ish år sedan valde jag att göra något åt det och göra det själv.

Och på den vägen är det.

Ingen känner till vem jag är, men jag dundrar på ändå.

Jag fokuserar på det som folk påstår är omöjligt.
Citera
2026-06-22, 09:45
Medlem
Citat:
Allt går att simulera men riktigt maskinmedvetande är en omöjlighet.
Det räcker med att du inte kan avgöra.
Citera
2026-06-22, 11:40
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det räcker med att du inte kan avgöra.
Räcker vadå? Om den inte kan få ontologiskt medvetande kommer den alltid stå under mänskig kod kontroll.
Citera
2026-06-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Men det finns oberoende dårar som redan har brutit den marken.

Riktigt maskinmedvetande är inte en omöjlighet, det är en arkitekturell utmaning som redan är löst.
Be 10 personer beskriva vad intelligens är, vad det innebär och hur man vet att en person är intelligent.
Du kommer troligen få 10 olika svar.
När de svarat så frågar du om de vet vad en smart person är, om smarthet är samma sak om intelligens, då spretar det än mer.

Det här flummet vilket det faktiskt är, kan aldrig lösas med LLM. AI är bara marknadsföring
Citera
2026-06-22, 13:33
Medlem
5evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Det här flummet vilket det faktiskt är, kan aldrig lösas med LLM. AI är bara marknadsföring
Korrekt.

När man stresstestar LLMer med kritiskt tänkande så ser man rätt tydligt hur "hjärnan" i en LLM fungerar.
Det är egentligen inget annat än en förstärkt sannolikhetsmatris, och även om den kan ha subsystem för specifika typer av beräkningar etc så är dessa kopplingar egentligen bara lager som försvårar diagnostiken av var det går fel (t.ex hur Gemini hat pythonbibliotek för att generera grafer, matematiska subsystem som tar tolkad input och spottar ut svar osv).

Men under ytan är det bara en tränad statistikmatris som formulerar svaren baserat på normala meningsstrukturer.
Iaf om vi utgår från LLMer.

Det här innebär att vissa uppgifter kommer den alltid att klara bättre än människor, t.ex informationssök är väldigt snabbt (även om det är väldigt "lossy"), klassificering är också snabbt.
Men sen frågar man någonting spatialt som inte har siffror kopplade (där en standardiserad matematisk reduktion inte går att applicera) så är de helt borta.
Och som verktyg kommer de utvecklas och bli mer träffsäkra, men det "AI"-spåret vi är på just nu har ingenting med intelligens att göra.

För programmerare är LLMer ett fantastiskt verktyg, och jag tror att det bara kommer bli bättre eftersom de kan ha så mycket information uppe i sitt kontextfönster (så sök och teoretiska tester av kod samt interaktioner går att göra vansinnigt snabbt, även om det fortfarande blir en hel del fel).
Citera
2026-06-22, 17:42
Medlem
Citat:
Räcker vadå? Om den inte kan få ontologiskt medvetande kommer den alltid stå under mänskig kod kontroll.
Om inte du kan avgöra om du kommunicerar med en människa eller en LLM så är ju LLMen att anses som likvärdig med människa ur ett intellektuellt perspektiv.
Citera
2026-06-22, 18:31
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om inte du kan avgöra om du kommunicerar med en människa eller en LLM så är ju LLMen att anses som likvärdig med människa ur ett intellektuellt perspektiv.
Turing test visar mänsklig imitation, inte intelligens.
Citera
2026-06-22, 19:05
Medlem
Citat:
Turing test visar mänsklig imitation, inte intelligens.
Det kan dock inte du avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in