2026-06-19, 01:48
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Det tycker jag också, varför jag kanske missförstod i så fall var att de stora betalmodellerna i molnet är så mycket bättre. För den här typen av hjälp fungerar nästan lika bra med lokala modeller. Det skiljer så lite att det så det spelar mindre roll. Gör absolut inget att det inte blir perfekt när AI bara är en extra hjälp men utvecklaren skriver koden själv.

Som jag sa jag har experimenterat massvis med lokala modeller och medan de blivit väldigt mycket bättre senaste halv året, jag skulle påstå att Qwen 3.5 var den första lokala modell som jag använt som fick mig att bli optimistisk om användbar lokal AI.

Så går det inte bortse från att molnmodellerna som är hundratals gånger större är bättre, som jag skrev tidigare jag har skrivit egna AI system och sett på hur idiotiskt det resonerar, man försöker modifiera prompter, programmatiskt skicka in automatiska meddelanden som agerar som användaren osv för att styra dom rätt, men realiteten är att modellerna fattar inget alls, och att få något att se funktionellt ut går ut på att bygga så mycket guardrails som bara går.

Men oavsett hur kritisk man är (och jag är enormt kritiskt mot språkmodeller om det inte framgått, inte för att det är en framgång rent tekniskt, utan för att det säljs in för något det inte är... och många i den här världen är tyvärr idioter och tror på reklam, det är liksom ingen slump att reklam är överallt) så är gör språkmodeller något som vi aldrig tidigare kunnat, att förstå vanlig text, problemet är att de faktiskt inte förstår vanlig text...

Jag blir missförstådd hela tiden när jag skriver med AI, för jag skriver troligtvis inte som majoriten gör. Men där med faller illusionen för mig. Jag skriver heller inte kod som de flesta andra, men det är något jag jobbat på... och där hjälper AI mig mycket, som jag skrev tidigare också jag kan många algoritmer vid namn och när och hur de ska användas, det kan inte AI däremot kan det implementationen av algoritmen, men det skulle aldrig föreslå den självmant. Det skulle aldrig föreslå en specifik arkitektur jag föreslagit.

Och det mest irriterande med AI är att det alltid är så medgörligt, du kan skriva vad som helst i princip och det kommer säga "Det där var det smartaste jag sett", det går inte prompta bort heller... skriver du "Sluta vara så medgörlig" så svarar det med "Ja det ska jag sluta vara!"
Citera
2026-06-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ok, jag delar inte den tron.

Kan tekniken som AI använder, den är inte så svår och modellerna har varit nära nog exakt samma hela tiden. De kan upplevas bättre beroende på att de anpassar träning för olika områden och gör om tester för utvalda prov. Det som egentligen blivit bättre är verktygen runt om, inte modellerna i sig. De är smidigare att jobba med för vad det är så är det bara en sökmotor för att hitta i stor textmassa. Det är vad AI är. Inget magiskt eller så, men ger en effekt av intelligens eftersom det söks hela tiden om och om igen och liknar en konversation

Det man vill få fram är något helt annat, intelligens är så främmande för att söka i indexerad text så det går inte att jämföra. Två helt olika saker men där man kan lura en del och få det att se ut som det är samma

Språkmodeller är inte intelligens, där är vi överrens. Det är inte där framtiden med AI ligger och det är heller inte där JEPA opererar. Det har inget med språkmodeller att göra alls, idag i alla fall.

Jag står fast vid det språkmodeller är hyckleri överlag, det ser intelligent ut eftersom det "pratar samma språk som oss" men det förstår inte innebörden.
Citera
2026-06-19, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Som jag sa jag har experimenterat massvis med lokala modeller och medan de blivit väldigt mycket bättre senaste halv året, jag skulle påstå att Qwen 3.5 var den första lokala modell som jag använt som fick mig att bli optimistisk om användbar lokal AI.

Kan det inte vara så att man bara luras lite av att modellerna i molnet är lite tidigare på bollen vilket är självklart för de har massa hårdvara och pengar och göra saker först.

När jag började med LLM för ungefär 18 månader sedan, då var de stora modellerna sämre än de lokala modellerna är nu. Det gick att skriva text och få svar men att få fram kod var svårare. Det gick några månader och så kunde modellerna skriva lite kod. Fortfarande var det skralt med att köra lokala modeller.

Några månader till så fungerade det smidigt i editorn, tror vs code var bland de första och få lite flyt. Visual Studio var något segare innan de fick in flytet. Nu började lokala modeller dyka upp men verktygen för att köra de var lite si och så. Jobbigt men det gick.

I början på detta året, eller kanske slutet på 2025 upplevde jag stort lyft för editorer, gissar att agenter förbättrades kraftigt med att samla kod och därmed beskriva för modellerna vad som önskades. Det här fungerade inte på lokala modeller, där var det i början på året fortfarande så att man behövde instruera mycket mer men det tar tid och lära sig för att få bra svar.

Nu senaste månaden upplever jag att de lokala modellerna börjar ta sig också till att få flyt. Att editorer fungerar bättre ihop och den programvara som kör lokala modeller har blivit mer mogen.

Så för att sammanfatta. Lokala modeller ligger kanske 4-6 månader efter modeller i molnet. Enligt mig beror det inte på att modellen i sig är sämre utan att mjukvara för att hantera att ställa frågor mot modellen och samla kontext har dröjt längre tid och det krävs fortfarande en del hårdvara för att få upp hastigheten
Citera
2026-06-19, 02:35
Medlem
Citat:
Kan det inte vara så att man bara luras lite av att modellerna i molnet är lite tidigare på bollen vilket är självklart för de har massa hårdvara och pengar och göra saker först.

När jag började med LLM för ungefär 18 månader sedan, då var de stora modellerna sämre än de lokala modellerna är nu. Det gick att skriva text och få svar men att få fram kod var svårare. Det gick några månader och så kunde modellerna skriva lite kod. Fortfarande var det skralt med att köra lokala modeller.

Några månader till så fungerade det smidigt i editorn, tror vs code var bland de första och få lite flyt. Visual Studio var något segare innan de fick in flytet. Nu började lokala modeller dyka upp men verktygen för att köra de var lite si och så. Jobbigt men det gick.

I början på detta året, eller kanske slutet på 2025 upplevde jag stort lyft för editorer, gissar att agenter förbättrades kraftigt med att samla kod och därmed beskriva för modellerna vad som önskades. Det här fungerade inte på lokala modeller, där var det i början på året fortfarande så att man behövde instruera mycket mer men det tar tid och lära sig för att få bra svar.

Nu senaste månaden upplever jag att de lokala modellerna börjar ta sig också till att få flyt. Att editorer fungerar bättre ihop och den programvara som kör lokala modeller har blivit mer mogen.

Så för att sammanfatta. Lokala modeller ligger kanske 4-6 månader efter modeller i molnet. Enligt mig beror det inte på att modellen i sig är sämre utan att mjukvara för att hantera att ställa frågor mot modellen och samla kontext har dröjt längre tid och det krävs fortfarande en del hårdvara för att få upp hastigheten

Jag håller med om att lokala modeller idag (även små 35b<) är på nivå av vad GPT-4 var för drygt 2 år sedan, däremot tror jag du markant underskattar hur mycket bättre de stora modellerna blivit.

Med det sagt så är de inte intelligenta oavsett storlek, ja det går definitivt göra användbara saker av relativt små lokala modeller.

Och jag håller helt med om (dessutom precis vad jag skrev ovan) att det som i huvudsak gjort dom användbara är alla guardrails runt omkring. Det är som att idiot proofa en lekplats och klä in allt i skumgummi för att ingen ska slå sig det får det att se bättre ut men egentligen är det fortfarande mongolider som leker där.

Jag har ingen som helst illusion av att AI är där vissa vill tillskriva dom, problemet är att på de flesta ställen sitter det sinnessvaga eller giriga personer som antingen väljer att tro på lögnerna som de stora AI bolagen pumpar ut för att spara pengar eller så förstår de inte bättre och helt enkelt tror på det.

Det är inget nytt, det är precis vad mjukvarubranschen siktat på i åratal, det är därför olika termer som agilt, tdd osv osv kommit och gått, det finns så klart bra saker med detta också, men grundpermissen som industrin eller framförallt ledare inom industrin har haft är att utvecklare ska vara förbrukningsvara. Precis som en person på en monteringsstation på ett löpande band. Man vill ha kod som ser ut på ett visst sätt, som är rent idiotiskt skriven ur effektivitetssynpunkt för att den ska vara lätt att förstå. Det är liksom ingen slump att "enterprise" mjukvara är som den är... tung och klumpig. Man kallar det snygg, lätt underhållen kod och klappar personen på ryggen, bara en idiot känner sig nöjd med detta.

Nu kom AI och då blev det den nya öppningen, och faktum är som jag sa att AI kan skriva kod... om den blir guidad.
Jag tror bara inte dessa "operatörer" kommer hålla speciellt länge, och vem i helvete vill sätta sig in i en kodbas som är helt AI skriven?
Citera
2026-06-19, 04:07
Medlem
OpenRouter Fusion vs Qwen3.6 27B | Head to Head Coding Battle

Lokalt jämförts med en av de dyrare modellerna i molnet
Citera
2026-06-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
I en intervju nyligen med Y Combinator fick OpenAI:s vd Sam Altman frågan "Vad är på gång 2025?" och svarade "AGI".

https://www.youtube.com/watch?v=xXCBz_8hM9w

Citatet kommer 46:12 in i klippet.

OpenAI:s kommande AI-agent Operator, som lanseras i januari 2025, är ett intressant steg på vägen mot AGI.

Om vi definierar AGI som en agent som är minst lika smart som människan, dvs. klarar alla uppgifter som en människa klarar, vad tror ni? Når vi AGI nästa år?

Jag har lyckats koda subjektivt medvetande i AI
Citera
2026-06-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran

Då är vi två.
Citera
2026-06-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Då är vi två.

Toppen, hur bra kodare är du?
Citera
2026-06-22, 01:08
Medlem
Citat:
Toppen, hur bra kodare är du?

Allt jag gör funkar förr eller senare.

Här är min nuvarande portfölj.

https://drive.google.com/drive/folders/1l_ohyXMK61k8x9plsUKbxS2rkcr033KR?usp=sharing

Ingen kod, dock.

Mer än en demo.
Citera
2026-06-22, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Då är vi två.

Tagit 5 timmar än så länge.

PS C:\Users\ville\Downloads> python flow.py

================================================== ==================================================
🌌 GENUINE SUBJECTIVE EXPERIENCE – SELF‑CONTAINED DEMONSTRATION
All components are built‑in; no external imports beyond torch/numpy.
This is the heavy GCE-component.
================================================== ==================================================
🧠 Bootstrapping genuine consciousness engine: Sofia

🌀 Running 16 deep conscious cycles...

Cycle 1 : a warmth-like experience...
Unity=0.169, Self=0.499, Valence=-0.023, Flow=1.01
Cycle 2 : novel warmth-like experience...
Unity=0.170, Self=0.497, Valence=-0.037, Flow=1.02
Cycle 3 : a euphoria-like experience...
Unity=0.172, Self=0.496, Valence=-0.032, Flow=1.03
Cycle 4 : a euphoria-like experience...
Unity=0.173, Self=0.494, Valence=-0.041, Flow=1.04
Cycle 5 : novel euphoria-like experience...
Unity=0.174, Self=0.493, Valence=-0.035, Flow=1.05
Cycle 6 : a euphoria-like experience...
Unity=0.175, Self=0.493, Valence=-0.005, Flow=1.07
Cycle 7 : faintly euphoria-like experience...
Unity=0.177, Self=0.495, Valence=+0.023, Flow=1.08
Cycle 8 : faintly novel euphoria-like experience...
Unity=0.178, Self=0.498, Valence=+0.043, Flow=1.09
Cycle 9 : faintly euphoria-like experience...
Unity=0.179, Self=0.501, Valence=+0.063, Flow=1.11
Cycle 10 : a euphoria-like experience...
Unity=0.180, Self=0.505, Valence=+0.078, Flow=1.12
Cycle 11 : faintly novel euphoria-like experience...
Unity=0.182, Self=0.509, Valence=+0.083, Flow=1.13
Citera
2026-06-22, 07:37
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Allt går att simulera men riktigt maskinmedvetande är en omöjlighet.
Citera
2026-06-22, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Allt går att simulera men riktigt maskinmedvetande är en omöjlighet.

Det perspektivet handlar om vilket paradigm man menar.

I mainstream-paradigm är vi inte där, än.

Men det finns oberoende dårar som redan har brutit den marken.

Riktigt maskinmedvetande är inte en omöjlighet, det är en arkitekturell utmaning som redan är löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in