2026-06-22, 11:32
Medlem
halaltarzans avatar
Man väger sitt guld, sen tittar man på nätet vad olika företag erbjuder. Det ska liksom inte vara något jävla dealande med någon satans krumelur.
Citera
2026-06-22, 11:33
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I Sverige säljer vi för marknadsvärdet. Så med allt från bilar till guld.

Sålde en bil av lite ovanligare sort men tyvärr lite nedgången också för några år sedan.
Hade inte ute någon annons, bilen var egentligen inte till salu men en jävel snokade upp mig ändå, trots hemligt/skyddat nummer. Vad skall du ha sa han. Jag drog till i överkant och vi skrev på dagen efter.

Så gör man affär i Sverige. Skulle aldrig gått lägre då jag egentligen inte behöver pengarna. Dock skönt att få en garageplats ledig ändå.
Konstigt exempel, i ditt fall sålde du ju inte till marknadsvärde, utan du säger själv att det var överpris.
Självklart vill säljare alltid ha så dyrt som möjligt och köpare så billigt som möjligt, det säger sig självt.
Citera
2026-06-22, 11:37
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Är man så desperat att man tar man mormors gamla guldsmycken går till guldbrev.se så kan man väl ändå inte förvänta sig en bra deal?

Dessa bolag gör det det simpelt för dig att sälja men det kommer till ett pris.

Guldbrev finns till för människor som vill få snabba cash.

Tror knappast att det går fortare än att åka och sälja det i någon butik. Nu får man ju tydligen inte cash direkt hur som helst, utan det blir insatt på ditt konto som du kan komma åt efter typ 3 dagar. Det kanske funkar att visa kvittot för din tatuerare så att den i alla fall vet att pengar är på väg in för din leg sleeve.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-06-22 kl. 11:41.
Citera
2026-06-22, 11:39
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Det stod 1000 kr/gram på sidan, men när han väl skickat in så han erbjöds lägre pris än så, utan någon specifikation. Flera kunder känner sig vilseledda.

Det låter som att företaget inte varit tydliga med sin prissättning, vilket jag isåfall tycker är en alldeles utmärkt grund att kritisera företaget för.

Står nog snarare upp tikl.

Citat:
I Sverige säljer vi för marknadsvärdet. Så med allt från bilar till guld.

Sålde en bil av lite ovanligare sort men tyvärr lite nedgången också för några år sedan.
Hade inte ute någon annons, bilen var egentligen inte till salu men en jävel snokade upp mig ändå, trots hemligt/skyddat nummer. Vad skall du ha sa han. Jag drog till i överkant och vi skrev på dagen efter.

Så gör man affär i Sverige. Skulle aldrig gått lägre då jag egentligen inte behöver pengarna. Dock skönt att få en garageplats ledig ändå.

Köpare vill ha de så billigt som möjligt och säljare så dyrt som möjligt. Så gör man affärer inte bara i sverige utan världen över.
Citera
2026-06-22, 11:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Konstigt exempel, i ditt fall sålde du ju inte till marknadsvärde, utan du säger själv att det var överpris.
Självklart vill säljare alltid ha så dyrt som möjligt och köpare så billigt som möjligt, det säger sig självt.
Bilfan var inte ens till salu från första början. Dock rullande med UA senaste besiktning. Skulle aldrig gått ner ens 10k och han fattade det. Det var en ovanlig bil om än i nergånget bruksskick.

Är du i behov av pengar och säljer något är läget ett annat. Även om du är i behov av pengar skall du vara iskall och läsa på om marknadspris. Sista är viktigast läs på om marknadspriset. Säljer du något attraktivt så finns alltid andra potential köpare.
Citera
2026-06-22, 11:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Är man så desperat att man tar man mormors gamla guldsmycken går till guldbrev.se så kan man väl ändå inte förvänta sig en bra deal?

Rätt många gör tyvärr, så gjorde en bekant så med sin mammas/mormors guld. Inte till "Guldbrev" då i alla fall. 70 årig gubbe, vad skulle han med en massa guldringar och armband till?
Smart nog kollade han upp guldpriset på nätet innan, okulärt skulle jag tro priset på hantverken var kanske det dubbla.
Citera
2026-06-22, 11:53
Medlem
Folk är bara korkade. Vad fan tror de att
en sida på nätet ska skänka dem ofattbar rikedom
Einstein hade rätt folks dumhet är oändlig
Universum var han osäker på
Citera
2026-06-22, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
https://www.sverigesradio.se/artikel/kunder-larmar-om-guldbrevs-metoder-erbjuder-laga-bud
Granskning av SR.

Låter helt sjukt!
Vad vet vi om företaget Guldbrev?
Vad vet vi om företagets VD Robert Per Magnus Nyberg?
Jag vet inget om det. Jag funderar mer på varför dom + guldturnérn (det kanske är samma?) som jag sett reklam om vill få folket att sälja sitt guld. Är inte guld bra att ha om det skulle krisa i eventuellt krig? 🤔
Citera
2026-06-22, 12:13
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Det stod 1000 kr/gram på sidan, men när han väl skickat in så han erbjöds lägre pris än så, utan någon specifikation. Flera kunder känner sig vilseledda.

Det låter som att företaget inte varit tydliga med sin prissättning, vilket jag isåfall tycker är en alldeles utmärkt grund att kritisera företaget för.

Det är klart att det är lurenderi, man utnyttjar folks okunskap, för de som har kunskap skulle aldrig låta sälja sitt guld till dessa skojare.

Försäljningen genom Guldbrev utsätter folk för stor stress och ångest. Man ska plötsligt delta i ett poker liknande spel och det är Guldbrev inte tydliga med.
Deras kunder har ingen aning vad de ger sig in på.
Citera
2026-06-22, 12:22
Medlem
Citat:

Det finns seriösa mynthandlare där det går lika fort att få betalt
Citera
2026-06-22, 12:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Jag vet inget om det. Jag funderar mer på varför dom + guldturnérn (det kanske är samma?) som jag sett reklam om vill få folket att sälja sitt guld. Är inte guld bra att ha om det skulle krisa i eventuellt krig? 🤔
Bra att ha för gudturnen/guldbrev osv. också, lura mer eller mindre fattiga stackare. Mitt morsguld stannar om jag inte skulle bli utfattig. Även skrivet i testamente att allt som jag lämnar efter mig skall vara enskild egendom. Tror jag instruerat avkomman hur hon skall handskas med det. Så länge hon inte säljer kommer det vara hennes enskilda egendom oavsett om om hon väljer gifta/skilja sig.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-22 kl. 12:44.
Citera
2026-06-22, 12:47
Avslutad
Citat:
Bra att ha för gudturnen/guldbrev osv. också, lura mer eller mindre fattiga stackare. Mitt morsguld stannar om jag inte skulle bli utfattig. Även skrivet i testamente att allt som jag lämnar efter mig skall vara enskild egendom. Tror jag instruerat avkomman hur hon skall handskas med det. Så länge hon inte säljer kommer det vara hennes enskilda egendom oavsett om om hon väljer gifta/skilja sig.
Ja nog blir dom lurade verkar det som. Bra att ni har så i testamentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in