Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Påtal om inget grabbar. Vi vet sedan en intervju med IMY att dom är färdiga med dom tillsynes som är aktuella men inväntar domen från EU (vilket återigen påvisar att det knappast är något positivt för databaserna).
Men, det är bara 2-3st vill jag minnas. Finns många fler som ni vet. I princip allt som berör personuppgifter, men inte klassas som journalistik enl art 85 ryker. För, även om något faktiskt är seriös journalistik måste ändå GDPR tillämpas, det är inte en 100% frisedel det heller. Bästa exemplet är att se på seriös media hur dom arbetar, när dom blurrar, när dom hittar på andra namn m.m. Samt när alllmänintresset är stort nog så gör dom inte det. Bara en sån sak, allmänintresse, det har läskigt många ingen koll på.
Nåväl. IMY själva borde kunna räkna ut att "många" har stenkoll på detta, och att domen den 9e gäller omgående. Så om IMY inte agerar extremt snabbt så kommer dom få helt sinnessjukt mycket mail och anmälningar.
Det var väl min poäng här, tror ni IMY kan klura ut det? Att dom gör bäst i att för en gångs skull agera riktigt snabbt.
Sen har vi andra saker, som Google exempelvis, dom dras också med. Kan vi googla fram information om oss som då bryter mot GDPR efter domen, då är faktiskt google skyldiga.
Long story short borde många aktörer och IMY agera snabbare än snabbt den 9e.
(Yes, jag utgår från att domen går i linje med generaladvokatens förslag här)
Jag tror (och hoppas) att företagen som aktivt har publicerat folks personuppgifter i åratal kommer åka på enorma böter enligt rådande EU praxis (4% av den totala globala omsättningen eller upp till 20 miljoner
euro vid allvarligare brott vilket det garanterat lär räknas som med dessa företag som sagt har gjort det i åratal). De lär även åka på stämningar av en stor summa människor, i alla fall de som har koll på läget och bryr sig, så i slutänden lär de väl köra företagen i konkurs.
För de företag utöver databaserna som inte fattar att det skett en förändring i juli lär de bli böter och stämningar tills de följer GDPR.
Angående IMY så har det ett otroligt stort jobb framför sig, i princip hela arbetsmarknaden utöver dessa databaser. Det finns inga ursäkter för dem att inte "enforce:a" och tvinga företagen till att fullt följa det som komma skall då myndighetens enda jobb de facto är att göra just det.
Ifall de drar benen efter sig kan myndigheten i sig bli anmäld till någon instans för de fallerar ju totalt med sitt uppdrag i sådana fall? Allra minst lär ju chefer och ledande personer få sparken.
I mina ögon vore det som om polismyndigheten slutade utreda och bekämpa brottslighet som motsvarighet i princip.
Vad tror du/ni?