2026-06-21, 04:18
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag ansluter mig till delvis rätt lägret på samma vis vi fortsatt torde utbilda för många gymnasiefrisörer.

Akademiskt yrke som är bra exempel på mycket dålig framförhållning är veterinär, främst för nötkreatur och annan köttproduktion och jobba i jourlinjer.

https://www.vetnorden.com/news/veterinarbrist-i-sverige-utbildningssystemets-lasta-dorrar-kritiseras-hart

" Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) står inför en betydande utmaning med endast 100 utbildningsplatser per år för veterinärstudenter. Situationen har skapat en flaskhals där hundratals kvalificerade sökande tvingas välja andra karriärvägar eller söka sig utomlands. I jämförelse med läkarutbildningen, som erbjuder över 1800 platser årligen fördelade på sju lärosäten, framstår veterinärutbildningens begränsade kapacitet som särskilt problematisk. "
Citera
2026-06-21, 04:56
Medlem
Helt korrekt analys. Vi har ett överflöd av "white collar" men behöver mer "blue collar". Det är sant för i princip hela västvärlden.
Citera
2026-06-21, 10:55
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Första vettiga som LO sagt på 10 år.
Se bara på Södertörns Högskola, 80-90% hitta på utbildningar som inte leder till något annat än att de lär killar sitta och kissa samt att de ska låta bli att dricka mjölk eftersom mjölkdrickande är en vit maktor statement.
Ja, men nu var det ju S och Persson som skapade södertörn.

Jag fattar inte hur sossar är funtade som pratar om att förstatliga skolan tex.
De skall bara hålla käft. Det var S som förstatliga skolan.
Citera
2026-06-21, 21:18
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
En master i genusvetenskap tillför samhället oerhört mycket pengar.
Nej, det gör det förstås inte. Men det ökar faktiskt det kulturella värdet.
Man måste acceptera att inte varje utbildning har någon direkt mätbar ekonomisk nytta.
Nationalekonomi är vida mer komplex än kronor och ören.
Däremot är det helt sant att vi behöver fler utbildade människor inom yrken där inte många vill utbilda sig.

Vilket kulturellt värde övar av någon har en master i genusvetenskap? Vad skall samhället ens ha en sådan person till, vilka anställningar finns förutom på högskolorna, på RFSL, kanske hos Mp och V som “genusexperter” och liknande?

Har inte samhället lurat dessa individer att lägga sin viktigaste ungdomstid på något helt meningslöst?
Citera
2026-06-21, 21:53
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Vilket kulturellt värde övar av någon har en master i genusvetenskap? Vad skall samhället ens ha en sådan person till, vilka anställningar finns förutom på högskolorna, på RFSL, kanske hos Mp och V som “genusexperter” och liknande?

Har inte samhället lurat dessa individer att lägga sin viktigaste ungdomstid på något helt meningslöst?
Du frågar om kulturellt värde och byter genast till ekonomiskt värde i dina invändningar.
Citera
2026-06-21, 21:57
Medlem
Citat:
Du frågar om kulturellt värde och byter genast till ekonomiskt värde i dina invändningar.

Det har du nog faktiskt rätt i, invanda hjulspår förmodligen… Men hur menar du då med att de har ett kulturellt värde, när jag tänker på det ordet ser jag skulpturer, målningar och kanske musik. Vad ser du?
Citera
2026-06-21, 22:17
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Det har du nog faktiskt rätt i, invanda hjulspår förmodligen… Men hur menar du då med att de har ett kulturellt värde, när jag tänker på det ordet ser jag skulpturer, målningar och kanske musik. Vad ser du?
Det kulturella värdet av en master i genusvetenskap ligger i förmågan att fungera som en kulturell översättare och analytiker. Personen bidrar till att göra kulturen mer mångsidig, nyanserad och reflekterande, vilket i sin tur ger fler människor möjlighet att känna sig delaktiga i samhällsgemenskapen. Det kan låta flummigt, men ytterst handlar det om att erbjuda fler eller ett annat perspektiv, vilket är berikande. Man måste inte hålla med om alla uttryck, men det blir i vart fall en rikare kultur i betydelsen mer varierad (utifrån ökad valfrihet).
Citera
2026-06-21, 22:22
Medlem
Citat:
Det kulturella värdet av en master i genusvetenskap ligger i förmågan att fungera som en kulturell översättare och analytiker. Personen bidrar till att göra kulturen mer mångsidig, nyanserad och reflekterande, vilket i sin tur ger fler människor möjlighet att känna sig delaktiga i samhällsgemenskapen. Det kan låta flummigt, men ytterst handlar det om att erbjuda fler eller ett annat perspektiv, vilket är berikande. Man måste inte hålla med om alla uttryck, men det blir i vart fall en rikare kultur i betydelsen mer varierad (utifrån ökad valfrihet).

Det låter flummig och är förmodligen flummigt. Och, förutom inom universitetsvärlden, inte en kompetens som är anställningsbar. Vilket jobb söker en sådan person som du beskriver?
Citera
2026-06-21, 22:59
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Det låter flummig och är förmodligen flummigt. Och, förutom inom universitetsvärlden, inte en kompetens som är anställningsbar. Vilket jobb söker en sådan person som du beskriver?
Att du inte ser något kulturellt värde innebär inte att inte finns något kulturellt värde. Jag har redan sagt att det inte finns något större ekonomiskt värde, så varför du frågar om det begriper jag inte.
Citera
2026-06-21, 23:07
Medlem
Citat:
Att du inte ser något kulturellt värde innebär inte att inte finns något kulturellt värde. Jag har redan sagt att det inte finns något större ekonomiskt värde, så varför du frågar om det begriper jag inte.

Ok, det var segt att få någon info här, men försöker igen; en person som läst genusvetenskap önskar antagligen någon form av anställning efteråt. En födokrok som ger lön. Vilket jobb söker en sådan person?

Det är väl inte orimlig fråga?
Citera
2026-06-21, 23:35
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ok, det var segt att få någon info här, men försöker igen; en person som läst genusvetenskap önskar antagligen någon form av anställning efteråt. En födokrok som ger lön. Vilket jobb söker en sådan person?

Det är väl inte orimlig fråga?
”Exempel på en genusvetares arbetsuppgifter är bl a Jämställdhetsarbete inom förvaltningar och företag, arbete med utvärderingar och samhällsplanering ur ett genusperspektiv, biståndsarbete, informationsarbete och samhälls- och kulturjournalistik.”

https://www.framtid.se/yrke/genusvetare
Citera
2026-06-21, 23:47
Medlem
Citat:
”Exempel på en genusvetares arbetsuppgifter är bl a Jämställdhetsarbete inom förvaltningar och företag, arbete med utvärderingar och samhällsplanering ur ett genusperspektiv, biståndsarbete, informationsarbete och samhälls- och kulturjournalistik.”

https://www.framtid.se/yrke/genusvetare

Tycker synd om de som lurats till denna utbildning, här finns ungefär noll jobb att söka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in