2026-06-20, 21:46
  #1
Medlem
DrDoaks avatar
I ett debattprogram lyfter Torbjörn Hållö fram problemet med att det är alldeles för många som blir akademiker (Epoch Times med tidsstämpel). Han tar också upp den massiva propagandan som hela samhället har riktat mot unga att det är bra med långa, akademiska utbildningar. I stället vill han se fler unga som blir rörmokare och går andra yrkesprogram på gymnasiet eller motsvarande. Han går till och med så långt att han tycker att en del av dessa överflödiga akademiker borde omskola sig till arbetare.

Har han rätt?
Vill du ha fler akademiker som jobbar inom LO-yrken?
Citera
2026-06-20, 21:48
  #2
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Han har helt rätt egentligen. Det finns så mycket hitte-på jobb nu för tiden. Men samtidigt behövs hitte-på jobben för att vi ska ha sysselsättning till alla. Svårt att veta var balansen ska gå.
Citera
2026-06-20, 21:50
  #3
Medlem
Det har Torbjörn Hållö rätt i. Krävs förstås inte något nationalekonomiskt geni för att förstå det. Men jag har sett Hållö säga andra kloka saker också, trots att han är sosse (antar jag).
Citera
2026-06-20, 21:55
  #4
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
I ett debattprogram lyfter Torbjörn Hållö fram problemet med att det är alldeles för många som blir akademiker (Epoch Times med tidsstämpel). Han tar också upp den massiva propagandan som hela samhället har riktat mot unga att det är bra med långa, akademiska utbildningar. I stället vill han se fler unga som blir rörmokare och går andra yrkesprogram på gymnasiet eller motsvarande. Han går till och med så långt att han tycker att en del av dessa överflödiga akademiker borde omskola sig till arbetare.

Har han rätt?
Vill du ha fler akademiker som jobbar inom LO-yrken?

Han har delvis rätt. Problemet är att han kallar alla välutbildade akademiker och sedan drar alla över en kam. Men splittar man upp det så blir det mer tydligt. Vi behöver väldigt få historiker, konstvetare, genusvetare, programledare etc etc. Här har staten en uppgift som man inte sköter idag; utbildning skall vara gratis, men all utbildning skall inte finnas tillgänglig att söka.

Däremot behöver vi massor med kemiingenjörer, entrepenörer och tekniker i alla former då det är de som kommer stå för start-ups i framtiden.

That said; alla kan inte bli akademiker och då är hantverksyrken ingen dålig framtid!
Citera
2026-06-20, 21:55
  #5
Medlem
Balisers avatar
En master i genusvetenskap tillför samhället oerhört mycket pengar.
Nej, det gör det förstås inte. Men det ökar faktiskt det kulturella värdet.
Man måste acceptera att inte varje utbildning har någon direkt mätbar ekonomisk nytta.
Nationalekonomi är vida mer komplex än kronor och ören.
Däremot är det helt sant att vi behöver fler utbildade människor inom yrken där inte många vill utbilda sig.
Citera
2026-06-20, 22:00
  #6
Medlem
När jag var ung så började man efter skolan därefter har konkurrensen blivit tuffare med krav på högre utbildning i steg nu är det dags att återvända och ta hem produktion samt satsa på "riktiga jobb" och därmed så kan S åter bli ett parti för arbetare.
Hälften av befolkningen är praktiskt lagda inte teoretiskt, uppskattat.
__________________
Senast redigerad av tjanska 2026-06-20 kl. 22:03.
Citera
2026-06-20, 22:14
  #7
Medlem
Anybodykillers avatar
Många hamnar i akademin pga av att arbetsgivare kräver år av erfarenhet. Det är få jobb som vill kombinera upplärning och arbete i ett. Så vissa ser akademin som en tillflyktsort från arbetslöshet.

Jag tror mer på att luckra upp distansen mellan arbetsliv och akademi alternativt göra en större skillnad på utbildningar inom akademin och utbildningar utanför akademin.
Citera
2026-06-20, 22:24
  #8
Medlem
olasvenssons avatar
Jag vill inte ha tjänstemän som arbetare. Jag är själv golvläggare. Gör så att tjänstemännen blir arbetslösa istället.
Citera
2026-06-20, 23:21
  #9
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
I ett debattprogram lyfter Torbjörn Hållö fram problemet med att det är alldeles för många som blir akademiker (Epoch Times med tidsstämpel). Han tar också upp den massiva propagandan som hela samhället har riktat mot unga att det är bra med långa, akademiska utbildningar. I stället vill han se fler unga som blir rörmokare och går andra yrkesprogram på gymnasiet eller motsvarande. Han går till och med så långt att han tycker att en del av dessa överflödiga akademiker borde omskola sig till arbetare.

Har han rätt?
Vill du ha fler akademiker som jobbar inom LO-yrken?
Han har både rätt och fel.

Det är mycket bra för en människa att ha en akademisk utbildning... om det är "rätt" akademisk utbildning. Den som blir läkare, jurist, civilingenjör inom ett attraktivt område, eller liknande, har mycket stor chans att få ett åtminstone hyfsat bra jobb.

Däremot så verkar vissa missförstå detta som att en akademisk examen i sig är en stor tillgång, vilket det inte nödvändigtvis är. Med få undantag så är det bättre att bli rörmokare än att ta en examen i typ filosofi, litteratur, eller liknande.
Citera
2026-06-21, 00:09
  #10
Medlem
Ja han har rätt.
Citera
2026-06-21, 03:52
  #11
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tycker han delvis har en poäng. Men jag tror inte det är korrekt att göra så generella uttaladen om akademiska utbildningar i största allmänhet som han gör.

Det finns akademiska utbildningar det inte finns någon större efterfrågan av på arbetsmarknaden. Men det finns motsatsen också, akademiska utbildningar där efterfrågan är stor på arbetsmarknaden.

Så för vissa utbildningar bör nog antalet platser öka, men för andra minska. M.a.o. man bör nog se till att antalet platser på högskolorna ligger mer i fas med arbetsmarknadens efterfråga än idag.
Citera
2026-06-21, 04:05
  #12
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Första vettiga som LO sagt på 10 år.
Se bara på Södertörns Högskola, 80-90% hitta på utbildningar som inte leder till något annat än att de lär killar sitta och kissa samt att de ska låta bli att dricka mjölk eftersom mjölkdrickande är en vit maktor statement.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in