2026-06-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tingsrätten är värdelös, känns som en instans för att sålla bort de som inte är seriösa nog att ta fallet vidare. Med andra ord kan man lika gärna kasta tärning

Det beror nog på. Erfarna nämndemän i Tingsrätten som har koll på lagar, psykologi, minnen hos vittnen etc. och där det finns en erfaren rådman. Kan göra bra arbete.

Men om där sitter nämndemän som mer "tycker och tänker", så kan det nog bli galet fel.

Visst. Nämndemän ska väl stå lite för "folkets talan", men för mycket av sådant, kan slå fel. Balans är ju bäst.

I detta fallet dömdes ju TS vid Hovrätten. Vore intressant att få ta del av domen.
Citera
2026-06-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu gör du dig dummare än vad du är.

1. Den jag känner ville ha upprättelse och konfronterade sin förövare (han våldtog henne grovt under deras förhållande som även var kantad av psykisk våld samt även fysiskt våld). Han erkände inför oss (vi var några som var med vid konfrontationer som skedde online). Han erkände våldtäkten och överdrev och skröt om den. Och nej, händelsen är inte ens polisanmäld. Så där har du jädrigt fel. Detta är över 20 år bakåt i tiden. Hon har skällt många gånger på honom om detta. Och senare gått i terapi i över två år för traumat. Svår PTSD och fysiska men har hon efter den grovaste våldtäkten han utsatte henne för. De fysiska menen får hon leva med.

2. TV-program "Utan samtycke". Där berättar en tjej via skådis om sitt trauma. Om hur hon blev våldtagen av en vän. Dagen efter berättar hon för deras tränare och tillsammans konfronterar de förövaren och hon skäller ut honom. Han erkänner och ber om förlåtelse. Hon polisanmäler honom och han blir dömd.

3. Ett ärende där en tjej blir våldtagen med tillhyggen, så att det blöder. Ett halvår senare ser hon en av förövarna och konfronterar honom och skäller ut honom, han erkänner och berättar för henne att det inte är så lätt för honom heller... hon polisanmäler. Vittnen vid händelsen, vilka är förövarnas vänner som var på festen när det hände och har sett de blodiga tillhygget, vittnar. Och förövarna döms. Ärendet finns att läsa om i boken "Flickan och skulden".

4. Ett ärende som finns att läsa om här. Där det är tydligt i FUP att offret konfronterar förövaren via sms och han ber om förlåtelse. Han döms för våldtäkt, där hans sms är bra bevisning.

Detta är bara 4 fall, där offer som känner förövaren, har konfronterat förövaren i ilska. Det är väl även ilska som driver på att göra polisanmälan...

Min vän som blev våldtagen och som konfronterade sin förövare. Pendlade mellan ilska och rädsla. Att skälla på förövaren var inga problem för henne. Men att polisanmäla.... gjorde henne livrädd. Livrädd att han skulle bli förbannad över polisanmälan och mörda henne. Så det vågade hon inte. Fast hon helst hade velat... Så att han inte skulle kunna utsätta fler offer. Vilket han har gjort. Minst två till har han våldtagit och misshandlat. Ingen av dessa har polisanmält. Men skällt ut honom.

Att konfrontera i ilska är inget konstigt. Inget ovanligt. I synnerhet inte om offret känner förövaren.

Så du får nog tänka om här!

TS "förlåt" är ett erkännande. Och det var ju klumpigt av honom att erkänna något han anser sig inte ha gjort. Men det är ändå ett erkännande. Huruvida våldtäkt har skett eller ej, kan ju inte vi veta dock. Eftersom han utelämnar saker. Men Hovrätten är säker: de dömer ju honom för våldtäkt.

Orkar inte ens läsa ditt radikalfeminiska nonsens jag känner också med förövaren i de fall hon blivit våldtagen verkligen men jag är extremt bra på att läsa människor och därför kan jag betydligt enklare än du avgöra vilka målsägande som antagligen ljuger och vilka som talar sanning det går att utläsa ur beteendet jag har den förmågan
Citera
2026-06-21, 13:35
Medlem
Citat:
Nu gör du dig dummare än vad du är.

1. Den jag känner ville ha upprättelse och om konfronterade sin förövare (han våldtog henne grovt under deras förhållande som även var kantad av psykisk våld samt även fysiskt våld). Han erkände inför oss (vi var några som var med vid konfrontationer som skedde online). Han erkände våldtäkten och överdrev och skröt om den. Och nej, händelsen är inte ens polisanmäld. Så där har du jädrigt fel. Detta är över 20 år bakåt i tiden. Hon har skällt många gånger på honom om detta. Och senare gått i terapi i över två år för traumat. Svår PTSD och fysiska men har hon efter den grovaste våldtäkten han utsatte henne för. De fysiska menen får hon leva med.

2. TV-program "Utan samtycke". Där berättar en tjej via skådis om sitt trauma. Om hur hon blev våldtagen av en vän. Dagen efter berättar hon för deras tränare och tillsammans konfronterar de förövaren och hon skäller ut honom. Han erkänner och ber om förlåtelse. Hon polisanmäler honom och han blir dömd.

3. Ett ärende där en tjej blir våldtagen med tillhyggen, så att det blöder. Ett halvår senare ser hon en av förövarna och konfronterar honom och skäller ut honom, han erkänner och berättar för henne att det inte är så lätt för honom heller... hon polisanmäler. Vittnen vid händelsen, vilka är förövarnas vänner som var på festen när det hände och har sett de blodiga tillhygget, vittnar. Och förövarna döms. Ärendet finns att läsa om i boken "Flickan och skulden".

4. Ett ärende som finns att läsa om här. Där det är tydligt i FUP att offret konfronterar förövaren via sms och han ber om förlåtelse. Han döms för våldtäkt, där hans sms är bra bevisning.

Detta är bara 4 fall, där offer som känner förövaren, har konfronterat förövaren i ilska. Det är väl även ilska som driver på att göra polisanmälan...

Min vän som blev våldtagen och som konfronterade sin förövare. Pendlade mellan ilska och rädsla. Att skälla på förövaren var inga problem för henne. Men att polisanmäla.... gjorde henne livrädd. Livrädd att han skulle bli förbannad över polisanmälan och mörda henne. Så det vågade hon inte. Fast hon helst hade velat... Så att han inte skulle kunna utsätta fler offer. Vilket han har gjort. Minst två till har han våldtagit och misshandlat. Ingen av dessa har polisanmält. Men skällt ut honom.

Att konfrontera i ilska är inget konstigt. Inget ovanligt. I synnerhet inte om offret känner förövaren.

Så du får nog tänka om här!

TS "förlåt" är ett erkännande. Och det var ju klumpigt av honom att erkänna något han anser sig inte ha gjort. Men det är ändå ett erkännande. Huruvida våldtäkt har skett eller ej, kan ju inte vi veta dock. Eftersom han utelämnar saker. Men Hovrätten är säker: de dömer ju honom för våldtäkt.

Brudar är opålitliga jag lever i celibat sedan min förra kk skaffa kille aldrig att jag tar risken att sitta i två år för en brud bölar att jag våldtagit henne och berättar en osann historia till en vän för att få skadestånd då är jag körd brudar gör ju så för att få skadestånd och ja tyvärr det medför att även riktiga offer för våldtäkt får lida för det ibland
Senast redigerad av Putinhater 2026-06-21 kl. 13:37.
Citera
2026-06-21, 14:02
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Du hänger upp dig på ordet "förlåt", men enligt mina erfarenheter är det inte särskilt ovanligt att folk säger "förlåt" utan att riktigt veta vad de har gjort för fel. Vi är uppfostrade att säga förlåt och skaka hand. Om personen är konflikträdd eller bara inte vill bråka är det lätt hänt. Det är möjligt att sms:en innehåller fler saker som gör att det framstår som att ts genuint ber om förlåtelse. För att förtydliga säger jag inte att han är oskyldig för vi har bara fått hans version utan att få ta del av sms:en eller en dom. SMS:en kan innehålla saker som gör att det framstår som att han genuint ber om förlåtelse. Bara ordet i sig är lite svagt. Enligt mig är det stor skillnad mellan dessa meningar: "Förlåt om jag gjorde något fel." och "Förlåt att jag våldtog dig." Ts har inte citerat exakt, så vi vet inte.

Även om vi ska se "förlåt" som ett erkännande så kan vi jämföra med ett erkännande i polisförhör. Där vill man gärna ha något mer som visar att det är äkta, t ex att den misstänkte vet något som bara gärningsmannen kan veta. Man vet att vissa misstänkta under press kan börja säga vad de tror att polisen vill höra. Det har hänt att folk som erkänt mord efter ny bevisning visat sig vara oskyldiga. För rättssäkerheten är det därför viktigt med trovärdiga erkännanden.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2026-06-21 kl. 14:07.
Citera
2026-06-21, 18:10
Medlem
Citat:
Låter ju som de inte hann dra innan attacken började. De var där i 10 minuter och sedan var det igång... folk är ju i regel artiga också och vill väl gärna hitta på en bra ursäkt för att dra. Det var ju för väl att polis ringde iaf. Så att skribenten och hans vän kunde komma därifrån!
Tänkte skalpellen skulle räcka
Citera
2026-06-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Du hänger upp dig på ordet "förlåt", men enligt mina erfarenheter är det inte särskilt ovanligt att folk säger "förlåt" utan att riktigt veta vad de har gjort för fel. Vi är uppfostrade att säga förlåt och skaka hand. Om personen är konflikträdd eller bara inte vill bråka är det lätt hänt. Det är möjligt att sms:en innehåller fler saker som gör att det framstår som att ts genuint ber om förlåtelse. För att förtydliga säger jag inte att han är oskyldig för vi har bara fått hans version utan att få ta del av sms:en eller en dom. SMS:en kan innehålla saker som gör att det framstår som att han genuint ber om förlåtelse. Bara ordet i sig är lite svagt. Enligt mig är det stor skillnad mellan dessa meningar: "Förlåt om jag gjorde något fel." och "Förlåt att jag våldtog dig." Ts har inte citerat exakt, så vi vet inte.

Även om vi ska se "förlåt" som ett erkännande så kan vi jämföra med ett erkännande i polisförhör. Där vill man gärna ha något mer som visar att det är äkta, t ex att den misstänkte vet något som bara gärningsmannen kan veta. Man vet att vissa misstänkta under press kan börja säga vad de tror att polisen vill höra. Det har hänt att folk som erkänt mord efter ny bevisning visat sig vara oskyldiga. För rättssäkerheten är det därför viktigt med trovärdiga erkännanden.

Många skulle under press be om ursäkt när de blir anklagade av någon de litar på och är chockad det är inget konstigt och absolut inte ett hållbart bevis för något, tyvärr behövs det ju inte bevis för att dömas för våldtäkt
Citera
2026-06-21, 18:44
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Som sagt du har noll koll på psykologi och det du påstår låter bara krystat, nej ett riktigt offer Undviker gärningsmannen och gör en polisanmälan, en falsk anmälan då är det däremot logiskt att man försöker pressa fram falska bevis genom att anklaga men ett riktigt offer skulle aldrig göra så det faller på sin egen orimlighet, förstår att du tror på vilka sagor som helst men i detta fallet är det uppenbart att TS är oskyldig,

Det här är det dummaste jag läst på länge.

Det finns lika många olika reaktionsmönster som det finns brottsoffer.

Sluta sprida dessa villfarelser.
Citera
2026-06-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh

Jag hänger inte upp mig på ordet "förlåt", utan utgår från vad TS skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Dossan157

"....Dum i huvudet som jag är skriver jag förlåt och jag inte förstår vad hon menar osv

(Detta var starkaste beviset
I rättegången)...."

Citera
2026-06-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det här är det dummaste jag läst på länge.

Det finns lika många olika reaktionsmönster som det finns brottsoffer.

Sluta sprida dessa villfarelser.

Exakt! Olika offer reagerar olika.
Citera
2026-06-21, 18:51
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Exakt! Olika offer reagerar olika.

De sitter fast i villfarelsen om idealiska brottsoffer.
Citera
2026-06-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
De sitter fast i villfarelsen om idealiska brottsoffer.

Yes, så är det. Som gråter, är chockade, svårt skadade, inte känner förövaren, är livrädd för förövaren osv.

Och så kommer här en TS som berättar om sitt ex som han drogar med och som sedan slänger ut honom och skriker på honom att han har våldtagit henne. Och sedan skickar arga sms till honom. Då går inte deras bild ihop. Trots att det inte är ovanligt att offer som känner förövaren faktiskt vill skälla ut och försöka få svar på "varför" personen våldtog osv.

Och som du skriver: finns lika många olika sätt att reagera på, som det finns offer.
Citera
2026-06-21, 20:20
Medlem
Citat:
Du kan ju läsa Flen-fallet, Chalmers-fallet och Kalmar-fallet och inse hur fel du har.

I Kalmar-fallet fanns omfattande mängd blåmärken, stödbevisning i form av vittnen som målsägande berättat för, traumatiserad målsägande etc. Men de två åtalade för gruppvåldtäkt friades. Detta var förra året.

I Flen-fallet fanns också gott om stödbevisning i form av vittnen innan och efter händelsen. Men friande dom. I år.

Likaså i Chalmers-fallet. Stödbevisning i form av vittnen som målsägande berättat för och som även såg hennes traumatiserade tillstånd efteråt. Blåmärken samt rodnad i underlivet. Men friande dom. Förra året.

Så nej. Det är inte så lätt att döma någon för våldtäkt, som du tycks inbilla dig.

I detta fallet har TS skrivit "förlåt" i sms till målsägande. Det är den starkaste bevisningen enligt honom själv. Han döms på sitt eget erkännande. Så ser det ut, vad vi känner till om ärendet.

Det är intressant att du lyfter fram Kalmar-, Flen- och Chalmersfallen. Men du drar helt fel slutsats. Att hovrätter (eller tingsrätter under extrem medial lupp) i enstaka högprofilerade fall faktiskt lyckas hålla beviskraven höga, förändrar inte det strukturella problemet i de hundratals "vardagliga" ord-mot-ord-mål som avgörs i tingsrätterna i det tysta.

Men det mest skrämmande i ditt inlägg är hur lättvindigt du köper att ett "förlåt" i ett SMS är liktydigt med ett juridiskt erkännande av en våldtäkt.

Att en person som vaknar upp till ett fullständigt kaos mitt i natten, blir utslängd och sekunden efter matas med anklagande SMS skriver "förlåt" och att han inte förstår vad hon menade, är ett klassiskt exempel på en mänsklig chock- och panikreaktion. Man är desorienterad, fattar ingenting och skriver "förlåt" i ett desperat försök att dämpa situationen, lugna ner dramat och försöka förstå vad som ens händer.

Att rättsväsendet sedan tar det där panikslagna textmeddelandet och mekaniskt stämplar det som ett juridiskt medgivande av ett grovt sexualbrott är exakt den typ av rättsosäkerhet och brist på psykologisk insikt som jag pratar om. Man dömer på retorik och sänkt bevisbörda, inte på att brottet faktiskt har bevisats utom rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in