Citat:
Jag tror att vår oenighet beror på att du drar en betydligt starkare slutsats än vad dina premisser faktiskt motiverar.
Jag tror helt ärligt att du medvetet slösar min tid.
Jag frågar dig hur skall man bevisa att något inte går att genomföra och från det svaret jag läser så kommer du aldrig acceptera att det inte går att genomföra för du är helt övertygad om att det går trots alla bevis på motsatsen.
Jag gav dig bevis på att reformerna du föreslår har inte genomförts på 30 år och att det finns aktivt motstånd mot dem, trots det säger du att det visst går att genomföra.
Hur då?
Hur skall du politiskt genomföra åtgärder som det inte finns politiskt stöd för?
Då blir ju frågan varför de inte genomfört dessa åtgärder.
De har suttit på makten i fyra år nu och istället för att sänka bostadspriserna med dessa reformer så valde de att genomföra politik som aktivt ökar bostadspriserna.
Antingen är de grovt inkompetenta eller så är det fagra löften som aldrig kommer genomföras eftersom det finns ett politiskt motstånd mot dem från de som tror sig förlora på lägre bostadspriser...
Du framstår som extremt naiv eller så slösar du medvetet min tid.
Jag har vuxit upp i bostadskrisens Sverige, jag vet att det finns brett motstånd mot att sänka priserna och då blir det en fastighetsskatt som kvarstår för det kan få folk att få upp ögonen för att sänkta priser är bra (vem vill inte ha lägre skatt?).
Jag hoppas att när vi får ett regeringsskifte så får vi en fastighetsskatt så kanske alla som äger en bostad slutar dagdrömma om högre priser på bostäder.
En fastighetsskatt kan genomföras för att det kan finnas politiskt stöd för högre skatteintäkter hos politikerna och då kan det bidra till att sätta neråtgående tryck på bostadspriser från de som vill undvika skatt och om de väljer att betala skatten istället för att bidra till lägre pris så ökar skatteintäkter.
Det är inte optimalt men det är absolut good enough i situationen, bostadspriser behöver komma ner väldigt mycket och staten behöver mer intäkter.
Du kanske tycker det vore bättre med en alternativ lösning och då säger jag genomför den!
Det finns faktiskt inget hinder mot att ha en fastighetsskatt och andra åtgärder som mer byggande och enklare regelverk, då blir det nog fart på priserna i rätt riktning!
Jag frågar dig hur skall man bevisa att något inte går att genomföra och från det svaret jag läser så kommer du aldrig acceptera att det inte går att genomföra för du är helt övertygad om att det går trots alla bevis på motsatsen.
Jag gav dig bevis på att reformerna du föreslår har inte genomförts på 30 år och att det finns aktivt motstånd mot dem, trots det säger du att det visst går att genomföra.
Hur då?
Hur skall du politiskt genomföra åtgärder som det inte finns politiskt stöd för?
Då blir ju frågan varför de inte genomfört dessa åtgärder.
De har suttit på makten i fyra år nu och istället för att sänka bostadspriserna med dessa reformer så valde de att genomföra politik som aktivt ökar bostadspriserna.
Antingen är de grovt inkompetenta eller så är det fagra löften som aldrig kommer genomföras eftersom det finns ett politiskt motstånd mot dem från de som tror sig förlora på lägre bostadspriser...
Du framstår som extremt naiv eller så slösar du medvetet min tid.
Jag har vuxit upp i bostadskrisens Sverige, jag vet att det finns brett motstånd mot att sänka priserna och då blir det en fastighetsskatt som kvarstår för det kan få folk att få upp ögonen för att sänkta priser är bra (vem vill inte ha lägre skatt?).
Jag hoppas att när vi får ett regeringsskifte så får vi en fastighetsskatt så kanske alla som äger en bostad slutar dagdrömma om högre priser på bostäder.
En fastighetsskatt kan genomföras för att det kan finnas politiskt stöd för högre skatteintäkter hos politikerna och då kan det bidra till att sätta neråtgående tryck på bostadspriser från de som vill undvika skatt och om de väljer att betala skatten istället för att bidra till lägre pris så ökar skatteintäkter.
Det är inte optimalt men det är absolut good enough i situationen, bostadspriser behöver komma ner väldigt mycket och staten behöver mer intäkter.
Du kanske tycker det vore bättre med en alternativ lösning och då säger jag genomför den!
Det finns faktiskt inget hinder mot att ha en fastighetsskatt och andra åtgärder som mer byggande och enklare regelverk, då blir det nog fart på priserna i rätt riktning!
Jag accepterar flera av dina utgångspunkter. Lågräntemiljön bidrog till stigande bostadspriser.
Jag accepterar också att "home voters" existerar, att det finns ett betydande politiskt motstånd mot reformer som riskerar att pressa bostadspriser och att regeringar ofta har prioriterat åtgärder som stöttat efterfrågan snarare än angripit prisnivåerna.
Där vi skiljer oss åt är slutsatsen.
Du menar att detta innebär att fastighetsskatt är den enda politiskt realistiska lösningen. Jag menar att den slutsatsen inte följer logiskt.
Att en reform inte har genomförts på 30 år visar att den varit politiskt svår. Det visar inte att den är politiskt omöjlig. Det är två olika påståenden. Politik förändras över tid. Många reformer som under lång tid betraktats som politiskt omöjliga har senare genomförts när opinionen, de ekonomiska förutsättningarna eller den politiska sammansättningen förändrats.
Du hänvisar också till att regeringen inte genomfört de reformer den talat om.
Det är en legitim kritik av regeringens prioriteringar, men det är fortfarande inte ett bevis för att reformerna är ogenomförbara. Det visar endast att de inte har genomförts.
Dessutom tycker jag att du presenterar en alltför ensidig förklaringsmodell.
Den nationalekonomiska forskningen beskriver normalt bostadspriser som resultatet av flera samverkande faktorer: räntor, kreditmarknad, regleringar, utbudsbegränsningar, planprocesser, demografi, urbanisering och politiska incitament. Du lyfter i princip fram en faktor, bostadsägarnas incitament, och gör den till den dominerande förklaringen.
Den slutsatsen är långt ifrån etablerad konsensus.
Jag säger inte att en fastighetsskatt saknar effekt. Den kan mycket väl påverka incitament och prisnivåer. Det jag ifrågasätter är påståendet att den därför skulle vara den enda realistiska lösningen.
Det är ett betydligt starkare påstående än det underlag du presenterat motiverar.
Jag vill även avsluta med en motfråga.
Om fastighetsskatt är den politiskt realistiska lösningen därför att den är möjlig att genomföra, hur förklarar du då att Sverige avskaffade den statliga fastighetsskatten efter att den blivit politiskt så kontroversiell?
Det verkar snarare visa att även fastighetsskatt kan vara politiskt mycket svår att upprätthålla.