2026-06-20, 21:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det var inte "nära preskription". Det preskriberades t.o.m. 2006 då brottsrubriceringen då bara var grov misshandel (preskription 10 år).

2008 ändrades det tillbaka till mordförsök (15 års preskriptionstid vid den tiden) p.g.a. nya uppgifter i fallet vilket skulle inneburit preskription 2011. Preskriptionen togs ju sedan bort helt 2010 (p.g.a. Palmefallet).

Så man har aldrig ändrat brottsrubricering p.g.a. risk för preskribering och det har aldrig varit nära preskription (om man nu inte tycker att tre år är nära).

Sedan ett förtydligande så det inte blir några missförstånd. När det ändrades tillbaka till mordförsök var det åklagaren som gjorde det, inte polisen.

2008 var väl preskriptionen försök till mord 25 år? Ett brott med livstids fängelse i straffskalan.
Citera
2026-06-20, 21:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
2008 var väl preskriptionen försök till mord 25 år? Ett brott med livstids fängelse i straffskalan.

Du har helt rätt, jag snurrade till siffrorna. Tack för rättelsen.

Och det accentuerar än mer att fallet aldrig varit "nära preskription" som det påstås.
Citera
2026-06-20, 22:07
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Det var inte "nära preskription". Det preskriberades t.o.m. 2006 då brottsrubriceringen då bara var grov misshandel (preskription 10 år).

2008 ändrades det tillbaka till mordförsök (15 års preskriptionstid vid den tiden) p.g.a. nya uppgifter i fallet vilket skulle inneburit preskription 2011. Preskriptionen togs ju sedan bort helt 2010 (p.g.a. Palmefallet).

Så man har aldrig ändrat brottsrubricering p.g.a. risk för preskribering och det har aldrig varit nära preskription (om man nu inte tycker att tre år är nära).

Sedan ett förtydligande så det inte blir några missförstånd. När det ändrades tillbaka till mordförsök var det åklagaren som gjorde det, inte polisen.

Du har nog snurrat till det, som du själv säger. Polisen ändrade rubriceringen för att hindra preskription.
Citera
2026-06-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Du minns nog rätt. Polisen klassade brottet som grov misshandel först men när det var nära preskription ändrade man till försök till dråp / försök till mord.

Okey ja men då är de de turerna jag hade i huvudet! Tack för att du kom fram till att jag inte va helt ute och cyklade! Haha
Citera
2026-06-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Jag får för mig det bara.
Nej, att hon haft samlag på brottsplatsen tror jag inte heller, utan det är tidigare i så fall.

Jag tror inte det handlar om det iaf.
Om det är sperma i henne kan det finnas kvar i dagar och här säger de med säkerhet att de ”haft kontakt på kvällen”.
Dessutom tror jag de hade gått ut och nämnt det om de trodde att hon haft samlag med någon mellan att hon lämnade festen för att gå och lägga sig och hittades på campingplatsen på morgonen
Citera
2026-06-21, 08:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Du har nog snurrat till det, som du själv säger. Polisen ändrade rubriceringen för att hindra preskription.

När åklagaren ändrade det 2008 hade det redan preskriberats 2006 då det vid den tidpunkten var rubricerat grov misshandel. 2010 togs preskiptionen för mordförsök bort.

Rubriceringen ändrades för att ny fakta hade tillkommit i fallet, inte för att hindra presription. Brottet var ju redan preskriberat som grov misshandel när rubriceringen ändrades 2008.
Citera
2026-06-21, 09:07
Medlem
Troians avatar
Är det någon som begriper polisens utspel? På vilket sätt bedöms deras frispråkighet i media att gynna utredningen? Vi kan nog utgå från att det inte är en miss i arbetet.
Citera
2026-06-21, 11:28
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
När åklagaren ändrade det 2008 hade det redan preskriberats 2006 då det vid den tidpunkten var rubricerat grov misshandel. 2010 togs preskiptionen för mordförsök bort.

Rubriceringen ändrades för att ny fakta hade tillkommit i fallet, inte för att hindra presription. Brottet var ju redan preskriberat som grov misshandel när rubriceringen ändrades 2008.

Det var polisen Björkander som sa i en gammal artikel att det ändrades för att hindra preskription. Jag litar på hans ord. Du säger att fallet inte varit nära preskription men också att det hann bli preskriberat 2006. Så är lite tveksam till dina inlägg om just detta.
Citera
2026-06-21, 12:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det var polisen Björkander som sa i en gammal artikel att det ändrades för att hindra preskription. Jag litar på hans ord. Du säger att fallet inte varit nära preskription men också att det hann bli preskriberat 2006. Så är lite tveksam till dina inlägg om just detta.

Om du ser till årtalen så har det aldrig varit nära preskription.

1996 - Brottet begicks
2006 - Brottet preskriberades (här kan ju hårklyvare anse att det var nära preskription veckan innan men då ändrades ingen brottsrubricering)
2008 - Rubriceringen ändrades till mordförsök (13 år till preskriprion, knappast näea)
2010 - Preskiptionen tas bort
Citera
2026-06-21, 13:10
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Om du ser till årtalen så har det aldrig varit nära preskription.

1996 - Brottet begicks
2006 - Brottet preskriberades (här kan ju hårklyvare anse att det var nära preskription veckan innan men då ändrades ingen brottsrubricering)
2008 - Rubriceringen ändrades till mordförsök (13 år till preskriprion, knappast näea)
2010 - Preskiptionen tas bort

Det var dina egna ord i ditt inlägg:

Citat:
När åklagaren ändrade det 2008 hade det redan preskriberats 2006
Citera
2026-06-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det någon som begriper polisens utspel? På vilket sätt bedöms deras frispråkighet i media att gynna utredningen? Vi kan nog utgå från att det inte är en miss i arbetet.

Nej, helt obegripligt.
Senast redigerad av Mr Magoo21 2026-06-21 kl. 15:17.
Citera
2026-06-21, 16:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det var dina egna ord i ditt inlägg:

Ja?

De säger absolut ingenting om att det varit nära preskription eller att brottsrubriceringen ändrats för att brottet varit nära preskription.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in