2026-06-19, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Låter ju som döden för företaget.
Hur ska de då få någon att vilja jobba i Södertälje om man inte ens kan skippa pendla några dagar i veckan?

Det kanske är det som är meningen? Få folk att säga upp sig, så de kan kapa lönekostnaderna. Sen när det inte går att rekrytera eller få något gjort, så flyttar man hela skiten från Sverige till något låglöneland. Ännu lägre kostnader.

'ju fler som dragit ju färre behöver man betala uppsägningslön till och åka på en massa omstruktureringskostnader.
Citera
2026-06-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Klart det finns erfarenhet och kompetens inom Scanias humankapital. Men INGEN resurs är ovärderlig eller oersättbar.

Dina resonemang är lite de jag hör från de som inte fattar hur hur global sourcing går till. De anställda är inte så viktiga som de gärna vill tro om sig själva.

Om inte kompetens kan hittas i Baltikum så kan vi hämta den från något annat av alla nearshore-länder och jag kan lova dig att det går hitta. Många av dessa resurser skulle mer än gärna vilja flytta till Sverige med krav på närvaro varje dag.

Om det nu spelar roll så är jag chef på ett av de bolag som återfinns på S&P100 och jag har en global roll.

Bra inlägg för du sätter fingret på en viktig sak som har med vad Scanias ledning gjort.

Du kallar människor för "resurser" för jag antar att du är för äcklad av att ge dem något som helst mänskligt värde. Jag kan visualisera din ledarstil som en hysterisk chef som ställer sig på en stol och skriker i falsett "RESURSEN SKA GÖRA SOM RESURSEN BLIR TILLSAGD" när något går fel. Hursomhelst så verkar du varken ha kunskap eller intresse av människor, kulturer eller ens historia. Det är ju lite udda om man ska leda människor från olika kulturer om man inte kan något om endera. Det lär ju inte gå så bra. Du har ju fel i stort sett i allt du skriver men som ett korkat AI så säger du de mest bisarra felaktigheter med stor pondus så de flesta sväljer ju dumheterna.

Du säger t.ex att ingen är oersättbar och det stämmer ju för du kan ju t.ex. ersätta hjulen på din bil med utsågade plywood-hjul. Det går. Du kan även ersätta dem med de billigaste regummerade däcken från Pakistan, om de nu går att köpa i Sverige.

Sverige har en av de mest framgångsrika industrierna i världen sett till Sveriges storlek. Vi har t.ex. Kockums som skapade en u-båt som med svensk besättning vann en match mot världens största militärmakt som har en tusen gånger större flotta än Sverige. Vi har företaget som denna tråd handlar om plus Volvo som tillsammans är marknadsledande inom EU på lastbilar. Och det från ett land som står för 2% av EUs befolkning.
Dessa företag är hundratals år gamla och skapade av svenskar och svensk kultur och bara två av tusentals exempel.

Du kan ersätta svenska anställda med billiga indier men då får du ett indiskt företag med indisk kultur, indiska värderingar och indisk kvalitet. Eller varför inte billiga östeuropéer från världens mest korrumperade del av världen. Vad kan gå fel? Det går ju bra att ha analfabeter som inte kan svenska i åldringsvården. Och gängkriminella. Jag har läst att gamlingarna tycker det fungerar bättre än någonsin.

Eller så gör man som Josef Fares och skapar ett företag med de mest talangfulla svenskar man hittar och sedan blir god för hundratals miljoner.

Vad jag sett så har Scania sparat pengar genom att ha flexibla arbetsplatser, dvs ingen har en fast plats och man kan ha färre platser än anställda om man även ser till att de anställda kan jobba hemma. Där spar man ju ännu mera pengar om den anställde själv står för kontoret. Man spar också pengar på den pendel-buss som Scania har från Stockholm till Södertälje i och med färre avgångar.
De anställda har också fått bättre arbete-fritid-balans. Det jag läst är också att trots denna flexibilitet så är det rätt fullt på parkeringar, lunchrestauranger och pendelbuss så de anställda verkar vara en hel del på kontoret ändå. Jag antar att de kommer med att de håller på med fysiska saker som lastbilar.

Detta vill nu Scanias ledning skrota. De vill alltså ta bort besparingar, tvinga in anställda till en redan full arbetsplats och totalt skita på de anställdas arbete-fritid-balans. Det är så tondövt att man undrar vad de rökt på för något för det enda de kommer skapa är kostnader, kaos och missnöje. Det är precis som om ledningen inte har någon kunskap om vad de håller på med och inte heller förstår sig på människor och kulturer. Exakt det som du ger ett så fint exempel på!
Citera
2026-06-21, 14:07
Medlem
Riktigt bra gjort av Scania! Det här med hemarbete måste upphöra. Företag förlorar enormt på att folk jobbar hemma
Citera
2026-06-30, 09:48
Medlem
Jag är ytligt bekant med en kille som jobbar på Scania som någon sorts ingenjör och han säger att dom inte riktigt fått all information än om hur ledningen vill att jobbet ska genomföras men han konstaterar torrt att bara på hans avdelning är dom ett hundratal anställda och deras del av kontoret har ungefär 70 skrivbordsplatser så det kommer bli trångt.
Citera
2026-06-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
...bara på hans avdelning är dom ett hundratal anställda och deras del av kontoret har ungefär 70 skrivbordsplatser så det kommer bli trångt.

Jo. När Ericsson försökte sig på RTO-galenskaperna i Kista fanns samma problematik, folk tog möten i sin bil och på toaletter.
Jobb som en uteliggare på golvet existerade också, kudde och uppdragen mot väggen. Sanslöst.

Scania kommer troligen att antingen få dra tillbaka delar av detta experiment eller utöka lokalerna; annars kan inte arbetet utföras anständigt, troligen blir det hela t.o.m. olagligt av ergonomiskäl osv. Enkel matte...
Citera
2026-06-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Jag är ytligt bekant med en kille som jobbar på Scania som någon sorts ingenjör och han säger att dom inte riktigt fått all information än om hur ledningen vill att jobbet ska genomföras men han konstaterar torrt att bara på hans avdelning är dom ett hundratal anställda och deras del av kontoret har ungefär 70 skrivbordsplatser så det kommer bli trångt.

Ja, de kan ju inte både äta kakan och ha den kvar. Vill de ha 100% kontorsnärvaro kan de inte spara in på mängden kontorsplatser.
Citera
2026-07-02, 08:58
Medlem
Jag är ganska oroad över parkering och skrivbordsplatser. Är rädd att det kommer bli totalt kaos och att ledningen kommer få backa från ett i övrigt bra beslut.

Fått lite dåliga vibbar av två uttalanden:
- Kommunikationschefens påstående om att parkera på andra sidan sjön (intervju i LT). Tyder rätt starkt på att de högre upp är ovetande om hur taskig situation med parkeringar är och var problemet är som störst.

- Intern information där ”högre flexibilitet” rörande skrivbordsplatser nämndes som en lösning. Är man på kontoret kommer man spendera den mesta av tiden på vid sitt skrivbord. Att dela skrivbord under dagen är en utopi.

Make Scania Great Again - Bygg mer parkeringsplatser och fixa en skrivbordsplats per näsa!
Senast redigerad av KlongKlang 2026-07-02 kl. 09:05.
Citera
2026-07-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är argumentet som resurserna drar till med som ett joker i rockärmen - om vi alla viktiga och duktiga resurser slutar pga av detta, vad gör ni då?

Det som många frångår är att rekryteringen slutar inte inom Sverige. Det är nya (globala) tider och smidigare än tidigare att sourca resurser från nearshore eller t.om offshore och för varje "protestuppsägning" så finns det minst 200 andra likvärdigt duktiga och kompetenta resurser som mer än gärna hade önskat att ersätta gnällspiken i Sverige.

På detta så kommer de utländska resurserna förmodligen också acceptera en lön som ligger i den nedre delen av löneintervallet jämfört med den svenska motsvarigheten.

Menar att du att uppgifterna skulle förläggas till arbetskraft i annat land? Isf faller ju hela idén med arbeta på plats.

Om du menar att Scania ska rekrytera utomlands och flytta hit folk så är det inte något som görs i en handvändning. Boende är tex en stor bromskloss. En junior indier kan säkert tänka sig att bo i Hovsjö, men en senior ingenjör med familj från samma land kommer ha helt andra krav på boende.

Rörande lön så kommer Scania att bli tvungen att betala marknadsmässiga löner till folk oavsett vilket land dom flyttat hit ifrån. Den anställda ska ändå leva här och kommer rätt snabbt se vad andra har i lön och väl på plats och i arbete med alla tillstånd är det relativt enkelt att byta arbetsgivare och därmed få upp lönen.
Citera
2026-07-09, 21:01
Medlem
eightbugs avatar
Ja fy fan kommer inte bli kul att komma in till kontoret igen, Scania Syd, efter semestern.
Slåss om skrivbord, enorma köer till restaurangen och knökfullt vid lunch, bli störd av allt och alla i landskapet.
Har alltid snackat gott om Scania (anställd sedan 9 år) och work life balance men att nu pendla varje dag igen från Stockholm med två små barn hemma (post Covid) som antagligen måste gå lite längre på förskolan känns inget vidare. Allt för denna kaffemaskin. Det är teams på teams på teams som är min kalender.

2-3 dagar i veckan har fungerat svinbra men det rivs upp.

Har börjat sökt andra jobb och har redan haft intervjuer

Antingen är ledningen helt verklighetsfrånvänd och tror att alla älskar Scania och Södertälje eller så är det bara cyniskt av dem för att få bort folk.

Hmm, jobba på Scania?
Lägre lön än Stockholm samt pendla varje dag. Låter väldigt lockande… lycka till
Citera
2026-07-10, 06:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Så det är okej för företaget att den anställda i Södertälje dagligen jobbar på distans men någon i USA, Indien eller Kina men inte med någon i Järna? Logiken haltar. Skulle företaget ens klara av om alla som är arbetsföra kom in till kontoret?
Citera
2026-07-11, 10:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlongKlang
Jag är ganska oroad över parkering och skrivbordsplatser. Är rädd att det kommer bli totalt kaos och att ledningen kommer få backa från ett i övrigt bra beslut.

Fått lite dåliga vibbar av två uttalanden:
- Kommunikationschefens påstående om att parkera på andra sidan sjön (intervju i LT). Tyder rätt starkt på att de högre upp är ovetande om hur taskig situation med parkeringar är och var problemet är som störst.

- Intern information där ”högre flexibilitet” rörande skrivbordsplatser nämndes som en lösning. Är man på kontoret kommer man spendera den mesta av tiden på vid sitt skrivbord. Att dela skrivbord under dagen är en utopi.

Make Scania Great Again - Bygg mer parkeringsplatser och fixa en skrivbordsplats per näsa!

Citat:
Ursprungligen postat av eightbug
Ja fy fan kommer inte bli kul att komma in till kontoret igen, Scania Syd, efter semestern.
Slåss om skrivbord, enorma köer till restaurangen och knökfullt vid lunch, bli störd av allt och alla i landskapet.
Har alltid snackat gott om Scania (anställd sedan 9 år) och work life balance men att nu pendla varje dag igen från Stockholm med två små barn hemma (post Covid) som antagligen måste gå lite längre på förskolan känns inget vidare. Allt för denna kaffemaskin. Det är teams på teams på teams som är min kalender.

2-3 dagar i veckan har fungerat svinbra men det rivs upp.

Har börjat sökt andra jobb och har redan haft intervjuer

Antingen är ledningen helt verklighetsfrånvänd och tror att alla älskar Scania och Södertälje eller så är det bara cyniskt av dem för att få bort folk.

Hmm, jobba på Scania?
Lägre lön än Stockholm samt pendla varje dag. Låter väldigt lockande… lycka till

Hur är stämningen på jobbet och hur går snacket mellan er och kollegorna? Söker alla nytt nu eller?

Finns misstankar bland personalen att Scania vill att folk ska sluta?
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2026-07-11 kl. 10:36.
Citera
2026-07-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Finns misstankar bland personalen att Scania vill att folk ska sluta?

Om det som det påståtts i tråden att det inte finns tillräckligt med kontorsplatser för alla så verkar det onekligen vara strategin. Annars hade man ju löst det innan man tvingade in alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in