Citat:
Ursprungligen postat av
Oversittarchefen
Klart det finns erfarenhet och kompetens inom Scanias humankapital. Men INGEN resurs är ovärderlig eller oersättbar.
Dina resonemang är lite de jag hör från de som inte fattar hur hur global sourcing går till. De anställda är inte så viktiga som de gärna vill tro om sig själva.
Om inte kompetens kan hittas i Baltikum så kan vi hämta den från något annat av alla nearshore-länder och jag kan lova dig att det går hitta. Många av dessa resurser skulle mer än gärna vilja flytta till Sverige med krav på närvaro varje dag.
Om det nu spelar roll så är jag chef på ett av de bolag som återfinns på S&P100 och jag har en global roll.
Bra inlägg för du sätter fingret på en viktig sak som har med vad Scanias ledning gjort.
Du kallar människor för "resurser" för jag antar att du är för äcklad av att ge dem något som helst mänskligt värde. Jag kan visualisera din ledarstil som en hysterisk chef som ställer sig på en stol och skriker i falsett "RESURSEN SKA GÖRA SOM RESURSEN BLIR TILLSAGD" när något går fel. Hursomhelst så verkar du varken ha kunskap eller intresse av människor, kulturer eller ens historia. Det är ju lite udda om man ska leda människor från olika kulturer om man inte kan något om endera. Det lär ju inte gå så bra. Du har ju fel i stort sett i allt du skriver men som ett korkat AI så säger du de mest bisarra felaktigheter med stor pondus så de flesta sväljer ju dumheterna.
Du säger t.ex att ingen är oersättbar och det stämmer ju för du kan ju t.ex. ersätta hjulen på din bil med utsågade plywood-hjul. Det går. Du kan även ersätta dem med de billigaste regummerade däcken från Pakistan, om de nu går att köpa i Sverige.
Sverige har en av de mest framgångsrika industrierna i världen sett till Sveriges storlek. Vi har t.ex. Kockums som skapade en u-båt som med svensk besättning vann en match mot världens största militärmakt som har en tusen gånger större flotta än Sverige. Vi har företaget som denna tråd handlar om plus Volvo som tillsammans är marknadsledande inom EU på lastbilar. Och det från ett land som står för 2% av EUs befolkning.
Dessa företag är hundratals år gamla och skapade av svenskar och svensk kultur och bara två av tusentals exempel.
Du kan ersätta svenska anställda med billiga indier men då får du ett indiskt företag med indisk kultur, indiska värderingar och indisk kvalitet. Eller varför inte billiga östeuropéer från världens mest korrumperade del av världen. Vad kan gå fel? Det går ju bra att ha analfabeter som inte kan svenska i åldringsvården. Och gängkriminella. Jag har läst att gamlingarna tycker det fungerar bättre än någonsin.
Eller så gör man som Josef Fares och skapar ett företag med de mest talangfulla svenskar man hittar och sedan blir god för hundratals miljoner.
Vad jag sett så har Scania sparat pengar genom att ha flexibla arbetsplatser, dvs ingen har en fast plats och man kan ha färre platser än anställda om man även ser till att de anställda kan jobba hemma. Där spar man ju ännu mera pengar om den anställde själv står för kontoret. Man spar också pengar på den pendel-buss som Scania har från Stockholm till Södertälje i och med färre avgångar.
De anställda har också fått bättre arbete-fritid-balans. Det jag läst är också att trots denna flexibilitet så är det rätt fullt på parkeringar, lunchrestauranger och pendelbuss så de anställda verkar vara en hel del på kontoret ändå. Jag antar att de kommer med att de håller på med fysiska saker som lastbilar.
Detta vill nu Scanias ledning skrota. De vill alltså ta bort besparingar, tvinga in anställda till en redan full arbetsplats och totalt skita på de anställdas arbete-fritid-balans. Det är så tondövt att man undrar vad de rökt på för något för det enda de kommer skapa är kostnader, kaos och missnöje. Det är precis som om ledningen inte har någon kunskap om vad de håller på med och inte heller förstår sig på människor och kulturer. Exakt det som du ger ett så fint exempel på!