Det krävs sannolikt en ovanligt generös kombination av fantasi, kreativitet och målmedvetenhet för att på så kort tid kunna förflytta sig genom så många olika argument.
Diskussionen började med påståendet att det inte skulle finnas något kommersiellt intresse av att etablera permanent närvaro på månen för att producera raketbränsle. Därefter fick vi veta att SpaceX inte investerar tiotals miljarder dollar i infrastruktur för tunga rymdtransporter. Sedan försköts diskussionen till att handla om påstådda månkolonier som ingen nämnt. Därefter om påstådda Marskolonier som ingen heller nämnt. Och nu har vi slutligen nått den intressanta slutsatsen att försäljning av varor och tjänster till statliga myndigheter på något sätt inte längre utgör kommersiell verksamhet.
Man har flyttat målstolparna så många gånger att de vid det här laget sannolikt färdas i låg omloppsbana runt jorden.. Inte runt månen, men väl genom ett betydande antal logiska positioner.
Det mest fascinerande är dock att allt detta tycks ha ett gemensamt syfte: att undvika den ursprungliga frågan, nämligen om det kan finnas ett kommersiellt intresse av att etablera närvaro på månen för att producera raketbränsle, och därigenom göra tunga rymdtransport tillgängliga för aktörer som vill köpa den tjänsten.
Och då har vi inte ens kommit till den del av diskussionen där man med storstilad övertygelse förklarade att Starship utvecklas för att skjuta upp satelliter i låg omloppsbana.
Det är ungefär som att betrakta ett containerfartyg och dra slutsatsen att dess huvudsakliga syfte är att transportera vykort mellan två bryggor.
Diskussionen började med påståendet att det inte skulle finnas något kommersiellt intresse av att etablera permanent närvaro på månen för att producera raketbränsle. Därefter fick vi veta att SpaceX inte investerar tiotals miljarder dollar i infrastruktur för tunga rymdtransporter. Sedan försköts diskussionen till att handla om påstådda månkolonier som ingen nämnt. Därefter om påstådda Marskolonier som ingen heller nämnt. Och nu har vi slutligen nått den intressanta slutsatsen att försäljning av varor och tjänster till statliga myndigheter på något sätt inte längre utgör kommersiell verksamhet.
Man har flyttat målstolparna så många gånger att de vid det här laget sannolikt färdas i låg omloppsbana runt jorden.. Inte runt månen, men väl genom ett betydande antal logiska positioner.
Det mest fascinerande är dock att allt detta tycks ha ett gemensamt syfte: att undvika den ursprungliga frågan, nämligen om det kan finnas ett kommersiellt intresse av att etablera närvaro på månen för att producera raketbränsle, och därigenom göra tunga rymdtransport tillgängliga för aktörer som vill köpa den tjänsten.
Och då har vi inte ens kommit till den del av diskussionen där man med storstilad övertygelse förklarade att Starship utvecklas för att skjuta upp satelliter i låg omloppsbana.
Det är ungefär som att betrakta ett containerfartyg och dra slutsatsen att dess huvudsakliga syfte är att transportera vykort mellan två bryggor.