2026-06-21, 12:17
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Det är det som är bloatware, program som man inte behöver men de går inte att avinstallera=bloatware.

I Windows går de i alla fall att radera, men inte i macos.
Tack, jag är bekant med betydelsen. Men jag retar mig inte på dessa då de upptar minimalt med utrymme samt att de inte tränger min uppmärksamhet.

Men för att återknyta till trådens ämne - man behöver inte lära sig alla kortkommandon.
Citera
2026-06-21, 12:38
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tack, jag är bekant med betydelsen. Men jag retar mig inte på dessa då de upptar minimalt med utrymme samt att de inte tränger min uppmärksamhet.

Men för att återknyta till trådens ämne - man behöver inte lära sig alla kortkommandon.

Ämnet var "När och varför gick det snett för Mac?" Innan mod ändrade till en dåligare rubrik.
Men jag börjar förstå hur macfolket resonerar, ni blundar för alla svagheter och blir arga på saklig kritik.
Citera
2026-06-21, 12:41
Medlem
systems avatar
Citat:
Ämnet var "När och varför gick det snett för Mac?" Innan mod ändrade till en dåligare rubrik.
Men jag börjar förstå hur macfolket resonerar, ni blundar för alla svagheter och blir arga på saklig kritik.
Nu kan jag bara tala för mig själv då jag inte anser att macanvändare är en homogen grupp, lika lite som Windows-användare skulle vara en, och jag är mycket mottaglig för saklig kritik.

Dessutom har jag fötter i båda systemen.
Senast redigerad av system 2026-06-21 kl. 12:43.
Citera
2026-06-21, 13:00
Medlem
Citat:
Det är det som är bloatware, program som man inte behöver men de går inte att avinstallera=bloatware.

I Windows går de i alla fall att radera, men inte i macos.

Det går alldeles utmärkt att radera de flesta exempel på "bloatware" som du gav för MacOS. Däremot brukar det vara helvetiskt krångligt att bli av med sponsrade tredjepartsprogram som skeppas med en ny Windowsdator utan en uppsjö av dialogrutor, varningar, extra erbjudanden och annan skit.
Citera
2026-06-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Jag tänker som så att TS är lite av ett troll. Finns väl ingen som på allvar tror att OSX har fler kortkommandon än Windows, och inte heller att det är något man "måste lära sig".

Vad är nästa? TS är tvungen att lära sig svepa vänster å höger på sin magic mouse?

Klarsynt på min ära…. ja TS tramsar och överdriver för att provocera, det är helt uppenbart…
Citera
2026-06-29, 14:58
Medlem
Replipunkts avatar
Finns det ett sämre alternativ än QuickTime för att spela upp videor?
Tror inte det, det går inte ens att ta ett steg bakåt till menyn efter att ha sett en filmsnutt man måste börja om på nytt.

Saker som fungerar utan problem på en pc kräver förstås 100 kommandon på mac.
https://support.apple.com/sv-se/guide/quicktime-player/qtpa4808515d/mac
Citera
2026-06-29, 15:00
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det går alldeles utmärkt att radera de flesta exempel på "bloatware" som du gav för MacOS. Däremot brukar det vara helvetiskt krångligt att bli av med sponsrade tredjepartsprogram som skeppas med en ny Windowsdator utan en uppsjö av dialogrutor, varningar, extra erbjudanden och annan skit.
Jaså, berätta gärna hur jag ska göra för att radera schackspelet med grafik från 1992.
Lycka till!

https://www.reddit.com/r/MacOS/comments/r4lxpm/chess_app_removal/

Chess is one of several hundred, maybe thousands, of apps that come with a base install of MacOS and you can't remove any of them. They are protected by System Integrity Protection and on a read only part of the filesystem.
Senast redigerad av Replipunkt 2026-06-29 kl. 15:14.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in