2026-06-15, 09:36
Avstängd
TheJesuits avatar
Den som har sin dator som arbetsredskap ser kanske till att lära sig lära snabbkommandon, det tar inte så lång tid om du inte är helt oduglig. Man sparar mycket tid = du blir effektivare = du har förtjänat befordran eller högre lön.
Citera
2026-06-15, 09:53
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
De första Macintosh datorerna introducerades för 40 år sedan och de blev riktigt populära senare på 80-talet.
Då hade de som första mål att vara lättanvända och inte krångliga, men vad hände och varför?
Det här är inte bara onödigt komplicerat jämfört med en pc, det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:

https://support.apple.com/sv-se/102650

Läs hela listan, dårskap är bara förnamnet.

Vill man inte använda sitt muskelminne så finns de att välja i menyn.
Citera
2026-06-15, 12:05
Medlem
Citat:
De första Macintosh datorerna introducerades för 40 år sedan och de blev riktigt populära senare på 80-talet.
Då hade de som första mål att vara lättanvända och inte krångliga, men vad hände och varför?
Det här är inte bara onödigt komplicerat jämfört med en pc, det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:

https://support.apple.com/sv-se/102650

Läs hela listan, dårskap är bara förnamnet.

Du har rätt i att det "blivit värre" över tid. Jag är "snabb på plattan och tangentbordet" vilket medför att jag ibland av misstag trycker en av tangenterna eller gör någon av gesterna utan att mena det. Vilket gör det mycket förvirrande för jag ofta inte vet hur jag ska komma ur läget jag hamnat i.

Det första jag gör när köpt en ny mac är att slå av 95% av kortkommandona och gesterna. Det du har fel i är att Mac skulle vara värre än andra. Men samtidigt så väntar jag mig mer av en Mac, så blir mer besviken när min Mac ställer till det för jag råkat trycka fel.

Vad gäller Windows så har jag problem speciellt med en "finess". Trots att finns dedikerade knappar eller tryckytor för vänster- och högerklick så är oftast "nudda plattan och det blir klick" påslaget. Vilket gör att vad som helst kan hända av misstag, skicka mail som inte är färdigskrivna etc. Speciellt irriterande när är en jobbdator där de ofta spärrat delar av inställningarna, och då tagit bort möjligheten att slå av "nudda plattan och det blir klick". Jag får nervöst sammanbrott av att använda en sådan Windows-dator.

När tänker efter så kan ju inte en normal användare ens komma ihåg alla gesterna och kortkommandona. Det vettiga vore att de flesta som grund är avstängda och när första gången startar datorn, eller en påminnelse efter någon vecka, att en guide startades. Där gick igenom dem en och en och frågade "Vill du ha detta kortkommandot påslaget?". Jag tror 99% av användarna, liksom jag, skulle välja bort 95% av dem.
Citera
2026-06-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Kortkommandon används på samma sätt på Windows. T.ex. Crtl + Alt + Pil ner vänder ditt desktop upp och ner, Crtl + Alt + Pil höger, lägger ditt desktop på sidan.

Om man skall vara petig är det här inte Windows-kommandon utan något som bl.a. Intels drivrutiner för laptops fixar. Funkar alltså inte på en stationär.
Citera
2026-06-15, 18:52
Moderator
Rassas avatar
En länk till en lista på kortkommandon är inte mycket till diskussionsunderlag. Mac och macOS — > Papperskorgen /Moderator
Citera
2026-06-16, 18:59
Moderator
Rassas avatar
Tillbakaflyttad med förtydligad rubrik, då det handlar om kortkommandon i Mac vs Windows. Utgående rubrik:

När och varför gick det snett för Mac?

Inlägg om Apple som företag, iPhones, mm bortplockade. Det finns befintliga trådar om Mac vs Windows, iPhone vs Android,

/Moderator
Citera
2026-06-17, 18:57
Medlem
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/tangentbordsgenv%C3%A4gar-i-windows-dcc61a57-8ff0-cffe-9796-cb9706c75eec

Varför ska man behöva lära sig så många genvägar på windows?
Citera
2026-06-18, 10:15
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Den som har sin dator som arbetsredskap ser kanske till att lära sig lära snabbkommandon, det tar inte så lång tid om du inte är helt oduglig. Man sparar mycket tid = du blir effektivare = du har förtjänat befordran eller högre lön.

Alla de där ?
Är det för arbetsgivaren dansar på vulkanens brant ständigt ?
Citera
2026-06-21, 11:05
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Den stora grejen med kortkommandon på Mac är att de i mycket större utsträckning är standard i de flesta appar. På Windows kan du ha olika kortkommandon för samma sak i olika program, vilket är minst sagt frustrerande.

Den stora fördelen med Mac är ju annars att allt bara fungerar och att datorerna inte skeppas med en uppsjö av bloatware som man får tillbringa en stor del av den första tiden med en ny PC åt att bli av med. Den som hävdar att Mac är krångligare än Windows har noll kredibilitet i min värld; jag tvingas använda Windows dagligen i mitt arbete och det är en källa till mycket mer svordomar än vad Mac ger mig.
Vad yrar du om? Mac är full med bloatware som är integrerat i macos:
Books, Calculator, Calendar, Chess, Dictionary, Home, Image Capture, Mail, Maps, Music, News, Photo Booth, Podcasts, Stocks, TV and Voice Memos.
Citera
2026-06-21, 11:11
Medlem
systems avatar
Citat:
Vad yrar du om? Mac är full med bloatware som är integrerat i macos:
Books, Calculator, Calendar, Chess, Dictionary, Home, Image Capture, Mail, Maps, Music, News, Photo Booth, Podcasts, Stocks, TV and Voice Memos.
Och om dessa program inte följt med så hade du gnällt över det.

Av ovanstående program använder jag bara två, ibland ett tredje. Resten har jag aldrig öppnat.
Citera
2026-06-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system

Av ovanstående program använder jag bara två, ibland ett tredje. Resten har jag aldrig öppnat.

Jag tänker som så att TS är lite av ett troll. Finns väl ingen som på allvar tror att OSX har fler kortkommandon än Windows, och inte heller att det är något man "måste lära sig".

Vad är nästa? TS är tvungen att lära sig svepa vänster å höger på sin magic mouse?
Citera
2026-06-21, 12:13
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system

Det är det som är bloatware, program som man inte behöver men de går inte att avinstallera=bloatware.

I Windows går de i alla fall att radera, men inte i macos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in