2026-06-20, 16:17
  #25
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men att arbetssökanden ska sitta i 3 månaders intervjuprocess INNAN de får reda på lönen, det har du inget emot va?

Nej då, det är alltid så synd om företagen.

Söker du en tjänst så kan man fråga om löneintervallet tidigt i processen. Men vilken lön man får precist är ju en förhandligningsfåga och har även bäring på vilka förmåner just du vill ha.
Citera
2026-06-20, 18:31
  #26
Medlem
Vad är anledningen till att Tidö slåss med näbbar och klor för att skjuta upp direktivet till framtiden?
Citera
2026-06-21, 10:20
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Som arbetstagare låter det som ett utmärkt förslag. Inget mer hemlighetsmakeri kring löner.
finns egentligen bara fördelar som jag ser det med lönetransparans
Citera
2026-06-21, 10:21
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Söker du en tjänst så kan man fråga om löneintervallet tidigt i processen. Men vilken lön man får precist är ju en förhandligningsfåga och har även bäring på vilka förmåner just du vill ha.
borde stå i profilerna innan allt arbete gjorts. borde se det när jag söker på linkedin
Citera
2026-06-21, 10:25
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Söker du en tjänst så kan man fråga om löneintervallet tidigt i processen. Men vilken lön man får precist är ju en förhandligningsfåga och har även bäring på vilka förmåner just du vill ha.
Det är inte alla som är bekväma att fråga efter lön tidigt i en rekryteringsprocess. Man kanske hellre vill lyfta fram sina kvaliteter och vad man har att erbjuda arbetsgivaren innan man hoppar rakt på vad arbetsgivaren har att erbjuda en.

Bättre då att det blir obligatoriskt för arbetsgivaren att uppge ett lönespann, utan att man ska behöva fråga.
Citera
2026-06-21, 10:27
  #30
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Vad är anledningen till att Tidö slåss med näbbar och klor för att skjuta upp direktivet till framtiden?
Det uttalade syftet kan du läsa här. Kort sagt handlar det om att Sverige har en särskild modell för lönebildning som skiljer sig från hur det ser ut i de flesta andra europeiska länder, och av det skälet behöver lönetransparensdirektivets krav anpassas efter svenska förhållanden. Regeringen menar att det inte har skett, och att det därför skulle bli en massa onödigt regelkrångel för svenska företag. Därför har de skjutit upp implementeringen.

Det var som sagt det uttalade syftet. Om den egentliga anledningen skiljer sig från de anledningar som har framförts offentligt kan man förstås spekulera i bäst man vill.
Citera
2026-06-21, 10:27
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Söker du en tjänst så kan man fråga om löneintervallet tidigt i processen. Men vilken lön man får precist är ju en förhandligningsfåga och har även bäring på vilka förmåner just du vill ha.

Varför ska man behöva fråga kring någon som bör redan vara annonserat?
Det kan väl inte ha något att göra med att det gynnar företagen att inte annonsera så de kan locka kompetens och sedan slänga fram ett lågt bud när den sökande redan är investerad i processen?
Nej då.
Citera
2026-06-21, 12:04
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det uttalade syftet kan du läsa här.

Ok så regeringen har två argument:
1. Förslaget är inte anpassat för Sveriges villkor, men samtidigt förklarar man det inte närmare.
2. Förslaget skulle innebära en administrativ börda. Som tidigare nämnt, kör det i en LLM så är det fixat på några sekunder.

Förslagets syfte är att minska oskäliga löneskillnader och det vill Tidö arbeta emot(!).
Citera
Igår, 15:32
  #33
Medlem
Mer om varför regeringen bromsar direktivet. Lyssna från ca 19.00

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/darfor-undviker-vi-att-prata-om-vad-vi-tjanar

Enligt forskning har löntagare allt på att vinna med en större transparens enligt en forskare i programmet.

Tidö menar att i direktivet beskrivs lön som ett begrepp som är en definition som blablabla... Jäklar vad hon dribblar bort sig!
__________________
Senast redigerad av bosscs2 Igår kl. 15:39.
Citera
Igår, 23:29
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
(M) gör allt för att stoppa lönetransparensdirektivet som ska göra lönerna mer transparenta för vanliga löntagare.

Är Tidö rökta nu?

Svensk byråkrati trick?

Kapitalism är inte ute ur leken eller många tänka sig SD nu?
Citera
Idag, 00:08
  #35
Medlem
Arvlindmans avatar
Ett dåligt förslag som kommer slå hårt mot småföretagens möjligheter att behålla spetskompetens. När man har få anställda sätts alla löner mer individuellt och personbaserat utifrån att det inte är någon som utför exakt samma uppgifter. Det är inte säkert lönen för nästa person som anställs inom samma område kommer vara det samma eftersom den inte kommer utföra exakt samma uppgifter och kanske rent av inte heller har kompetensen för att jobba lika brett.

Samtidigt kan det kännas svårare för arbetsgivare att motivera skillnaden mellan person A och person B:s löner när dessa två till synes tillhör samma kategori anställda med mer likartade uppgifter än övriga anställda.

Risken är då att arbetsgivaren istället utjämnar och sammanpressar lönerna för hela arbetsplatsen för att slippa detta tidsdödande predikament. Det blir då lättare för stora bolag att gå in och rekrytera (rent av stjäla) denna kompetens från småföretagarna och som då drabbar det mindre företaget negativt för det blir för mycket byråkrati att belöna de arbetstagare med särskilt högre specialkompetens än sina pär som tillhör samma avdelning.

Rimligtvis borde man i så fall införa detta med förbehåll att det enbart ska tillämpas på företag utifrån en fastställd nivå av minimumgolv på antal anställda, där företag med för få anställda (t.ex. mindre än 10 eller t.o.m. 20) undantas från detta krav.


Helt absurt om ett företag bestående av 4-5 pers ska behöva syssla med sånt här trams.

Känner man att man har en oskälig lön av sin arbetsgivare går det alldeles utmärkt att backa upp sina krav med befintlig marknadslönestatistik som redan finns idag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in