2026-06-14, 20:58
  #1
Medlem
Replipunkts avatar
De första Macintosh datorerna introducerades för 40 år sedan och de blev riktigt populära senare på 80-talet.
Då hade de som första mål att vara lättanvända och inte krångliga, men vad hände och varför?
Det här är inte bara onödigt komplicerat jämfört med en pc, det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:

https://support.apple.com/sv-se/102650

Läs hela listan, dårskap är bara förnamnet.
Citera
2026-06-14, 21:03
  #2
Avstängd
Grejen är ju att man ”vet vad man får”.
PC känns som en djungel att välja bland.
Tycker det är nice med båda delarna beroende på vad man ska göra.
Vad använder du din dator till?
Citera
2026-06-14, 21:11
  #3
Medlem
JustTrollings avatar
Inget har väl "gått snett"? Apple är USA:s tredje högst värderade företag.

Den nya billigare laptopen är en av årets mest hyllade dator. Den senaste typen av Mac Mini (2024) har också blivit väl emottagen.

Kortkommandon används på samma sätt på Windows. T.ex. Crtl + Alt + Pil ner vänder ditt desktop upp och ner, Crtl + Alt + Pil höger, lägger ditt desktop på sidan. Det kan inte dom flesta människor, för dom flesta människor behöver inte använda det. Man lär sig dom kortkommandon man behöver. Sedan har mängder av program sina egna kortkommandon.
Citera
2026-06-14, 21:18
  #4
Medlem
Fantens avatar
Alltså, Windows och Linux har ju också en uppsjö av kortkommando och tangenbordsgenvägar. Ofta är dom samma, fast man använder cmd-tangenten i macOS där man i Windows och Linux använder ctrl eller win. Ctrl +c i Windows för att kopiera, Cmd + c i macOS för att göra samma sak.

Den som kan använda Windows kan utan problem flytta över till Linux eller macOS med få, om ens några problem.
Citera
2026-06-14, 21:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
De första Macintosh datorerna introducerades för 40 år sedan och de blev riktigt populära senare på 80-talet.
Då hade de som första mål att vara lättanvända och inte krångliga, men vad hände och varför?
Det här är inte bara onödigt komplicerat jämfört med en pc, det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:

https://support.apple.com/sv-se/102650

Läs hela listan, dårskap är bara förnamnet.

På vilket sätt är det mer komplicerat än kortkommandona i Windows?
Citera
2026-06-14, 21:39
  #6
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Tyvärr är har inte aktiekursen något att göra med användarvänligheten.
Fast du har helt fel. Inget har hänt med användarvänligheten hos en Mac. Och en Mac är inte mer komplicerad att använda än en PC med Windows eller Linux. Går inte att bemöta mer än så.
Citera
2026-06-14, 21:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:
Vilken tur då att man inte behöver det.

Det är nog rätt få som kan mer än hälften av det där, men det går utmärkt att använda datorn ändå.
Citera
2026-06-14, 21:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Antar att du inte använder en pc, allt fungerar smidigare på en pc jämfört med en mac, inte bara kortkommandona.
Hur mycket erfarenhet har du av pc respektive mac från de senaste tio åren?
Citera
2026-06-14, 21:48
  #9
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Antar att du inte använder en pc, allt fungerar smidigare på en pc jämfört med en mac, inte bara kortkommandona.
Det är faktiskt du som är inkompetent. Det är lite annorlunda. Men det är inte mindre smidigt på något sätt eller vis.
Citera
2026-06-14, 22:13
  #10
Medlem
Replipunkts avatar
Ett exempel på hur smidig en pc är jämfört med en mac:

Spara/redigera en bild med windows pc, klicka på musen och en meny dyker upp, välj vad du vill göra med bilden.

Mac, här är listan: https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht9b4411b24/mac
Citera
2026-06-14, 22:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Antar att du inte använder en pc, allt fungerar smidigare på en pc jämfört med en mac, inte bara kortkommandona.

Jag använder nästan uteslutande PC med Windows men ibland använder jag Mac och jag har då inte märkt att det skulle vara speciellt krångligt. Fast inte enklare heller.
Citera
2026-06-14, 22:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Antar att du inte använder en pc, allt fungerar smidigare på en pc jämfört med en mac, inte bara kortkommandona.

Använder båda. Men PC är skräp. Både hårdvaran och mjukvaran är oändligt mycket bättre på mac.
Apples tillkortakommande har varit Spel.
Dvs PC kunde tillgodose hela familjens önskemål.
Jag tror det var slarvigt ett en gång i tiden inte ta upp kampen om spelarna.
Det finns oxå ett fördel till PC för vissa unika program som kanske främst riktar sig till företag.
Historien varför mac hamnade på efterkälken gällande vilka operativ som vissa unika programvaror stödde vet jag inte riktigt.

Min 10 år gamla Macbook pro (ingen värsting) är mycket snabbare än min nya jobblaptopp i5 32gig ram.
Nästa privata dator blir en ny Macbook pro igen. Ingen tvekan kring det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in