2026-06-14, 22:32
  #13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Ett exempel på hur smidig en pc är jämfört med en mac:

Spara/redigera en bild med windows pc, klicka på musen och en meny dyker upp, välj vad du vill göra med bilden.

Mac, här är listan: https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht9b4411b24/mac
Vad korkad du är som dömmer ut ett helt OS för att du retar dig på kortkommandona!

Windows har också exakt samma sätt att hantera med kortkommandon.

Vanligtvis när någon vill klaga på Apples grejer är det tvärt om, att man bara klickar med den löjliga plattan...
Citera
2026-06-14, 23:39
  #14
Medlem
towbs avatar
Kortkommandon är bara ett alternativ till att klicka. Precis som i Windows. Så komplicerat var det.
Citera
2026-06-14, 23:51
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Ett exempel på hur smidig en pc är jämfört med en mac:

Spara/redigera en bild med windows pc, klicka på musen och en meny dyker upp, välj vad du vill göra med bilden.

Mac, här är listan: https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht9b4411b24/mac
Testade att "högerklicka", för att prata pezespråk, på din lilla bild, jag fick upp en massa alternativ som handlade om den till bilden kopplade länken, själva filen och möjlighet att lägga in den i appen Bilders bibliotek. Bland annat.
Använder Mac, men inte mus.
Citera
2026-06-15, 01:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Ett exempel på hur smidig en pc är jämfört med en mac:

Spara/redigera en bild med windows pc, klicka på musen och en meny dyker upp, välj vad du vill göra med bilden.

Mac, här är listan: https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht9b4411b24/mac
Har du testat att hålla in ctrl och klicka?
Citera
2026-06-15, 06:09
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
De första Macintosh datorerna introducerades för 40 år sedan och de blev riktigt populära senare på 80-talet.
Då hade de som första mål att vara lättanvända och inte krångliga, men vad hände och varför?
Det här är inte bara onödigt komplicerat jämfört med en pc, det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:

https://support.apple.com/sv-se/102650

Läs hela listan, dårskap är bara förnamnet.

Vad är det du tycker är dåliigt? Att det finns en radda kortkommandon, så att man slipper sträcka sig efter musen hela tiden?

Du kan utan problem använda en Mac utan ett enda kortkommando, vad får dig att tro att du måste lära dig dom?
Citera
2026-06-15, 08:08
  #18
Medlem
Det är väl inget som har gått snett. Kortkommandon ersätter inte musen, utan erbjuder bara ytterligare ett sätt att arbeta. Däremot tycker jag att Apple har tappat en del av sitt nytänkande sedan Steve Jobs försvann. Jag tänker på iPod, iPhone och iPad, som förändrade världen och vår livsstil totalt tack vare Steve Jobs.
Citera
2026-06-15, 08:30
  #19
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:
Nej, du har fel. Ingen behöver lära sig den här listan för att kunna använda en Mac. Gör dig inte dummare än vad du är.

Ingen kan alla dessa kortkommandon.
Citera
2026-06-15, 08:41
  #20
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
De första Macintosh datorerna introducerades för 40 år sedan och de blev riktigt populära senare på 80-talet.
Då hade de som första mål att vara lättanvända och inte krångliga, men vad hände och varför?
Det här är inte bara onödigt komplicerat jämfört med en pc, det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:

https://support.apple.com/sv-se/102650

Läs hela listan, dårskap är bara förnamnet.

Windows är bedrövligt i jämförelse
Citera
2026-06-15, 09:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Ett exempel på hur smidig en pc är jämfört med en mac:

Spara/redigera en bild med windows pc, klicka på musen och en meny dyker upp, välj vad du vill göra med bilden.

Man kan göra exakt samma sak på en Mac. Om man har en Macbook högerklickar man med trackpaden, och har man en magic mouse så ställer man in högerklick i inställningar så får man precis samma funktionalitet.

Detta kan man ta reda på med en enkel googling, och då hade hela denna tråd blivit onödig.
Citera
2026-06-15, 09:18
  #22
Medlem
Den stora grejen med kortkommandon på Mac är att de i mycket större utsträckning är standard i de flesta appar. På Windows kan du ha olika kortkommandon för samma sak i olika program, vilket är minst sagt frustrerande.

Den stora fördelen med Mac är ju annars att allt bara fungerar och att datorerna inte skeppas med en uppsjö av bloatware som man får tillbringa en stor del av den första tiden med en ny PC åt att bli av med. Den som hävdar att Mac är krångligare än Windows har noll kredibilitet i min värld; jag tvingas använda Windows dagligen i mitt arbete och det är en källa till mycket mer svordomar än vad Mac ger mig.
Citera
2026-06-15, 09:25
  #23
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Tyvärr är har inte aktiekursen något att göra med användarvänligheten.

Vad har användarvänligheten att göra med en länk till kortkommandon?
Citera
2026-06-15, 09:26
  #24
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
De första Macintosh datorerna introducerades för 40 år sedan och de blev riktigt populära senare på 80-talet.
Då hade de som första mål att vara lättanvända och inte krångliga, men vad hände och varför?
Det här är inte bara onödigt komplicerat jämfört med en pc, det är rent av vanvettigt att behöva lära sig detta:

https://support.apple.com/sv-se/102650

Läs hela listan, dårskap är bara förnamnet.

Det tar ett tag men när det väl sitter så sitter det. Att dom inte kan använda lättare kommandon är ju precis som för Windows att lättare kommandon redan upptagna sedan 40 år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in