2026-06-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag skrev exakt så här (62281 ovan), nu för tredje gången:

Du bemötte inte det som jag skrev, utan du hittade på något annat som bättre passade din sjuka fantasi. Försök att skriva ärligt, så går det lättare att diskutera med dig!

Du och gänget, ja.

Du skriver alltså:
"sannolikheten för att en annan tjej än Helena i just sådana byxor skulle ha gått där på bron i just det tidsfönstret just den natten som Helena gick där är totalt noll"

Det handlar alltså om sannolikheten, möjligheten, chansen, risken för att en annan tjej än Helena gick där just då i sådana byxor. Du uttalar dig alltså inte i den meningen om sannolikheten, möjligheten, chansen, risken för att Helena gick där just då i sådana byxor. Det senare bara förutsätter du som en bakgrund till det du diskuterar. Ingen har väl påstått att där gick två kvinnor med likadana byxor - inte jag i alla fall. Återigen - om du försöker uttrycka det du menar går det lättare att diskutera med dig. Men det är ju tydligt för alla numera att du inte är intresserad av en diskussion, utan bara av att förstöra möjligheten för oss andra att diskutera, och det är förstås väldigt besvärande för dig när det påpekas av flera olika skribenter, oberoende av varandra.
Citera
2026-06-02, 10:33
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och där kom en hjälpande hand till ajnoshort. Jag tycker att vi låter ajnoshort svara. Ok? Men igen då: Brovittnets beskrivning av Helenas byxor var mycket mer exakt än de uppgifter som hade kommit ut i media. Däri ligger en helt avgörande skillnad.
Då vet du på vilket sätt beskrivningen var mera exakt? Gillar du inte att vi hjälps åt att komma till sanningen?
Citera
2026-06-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Då vet du på vilket sätt beskrivningen var mera exakt? Gillar du inte att vi hjälps åt att komma till sanningen?
Ingen har sett något om vad brovittnet sa till polisen A) några dagar efter försvinnandet B) när vittnesmålet hittades igen och personen fick lämna fler uppgifter.
Om polisen släppte de uppgifterna skulle mycket diskussion kunna undvikas.
Citera
2026-06-03, 10:34
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ingen har sett något om vad brovittnet sa till polisen A) några dagar efter försvinnandet B) när vittnesmålet hittades igen och personen fick lämna fler uppgifter.
Om polisen släppte de uppgifterna skulle mycket diskussion kunna undvikas.

Enligt KF skulle ett offentliggörande av de uppgifterna kunna försvåra polisens möjlighet att bedriva
förundersökningen, varför handlingarna skyddas av förundersökningssekretess. Det är bara PW som vet allt om brovittnet.
Citera
2026-06-04, 22:17
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Enligt KF skulle ett offentliggörande av de uppgifterna kunna försvåra polisens möjlighet att bedriva
förundersökningen, varför handlingarna skyddas av förundersökningssekretess. Det är bara PW som vet allt om brovittnet.
Så är det ju.
Citera
2026-06-05, 10:31
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Så är det ju.

Tror inte att hon vet mer om brovittnet än oss andra. Att PW vet mer om hur byxorna såg ut än oss andra är inte konstigt, Helena var ju på fest hos PW. Brovittnets mer detaljerade beskrivning enligt Ugglan är mest troligt PW's egna beskrivning, om något.
Citera
2026-06-05, 10:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Så är det ju.

Men hur kan ett offentliggörande av brovittnets uppgifter gällande klädseln på kvinnan hon mötte på bron kunna försvåra polisens möjlighet att bedriva förundersökningen? Hur Helena var klädd är ju ingen hemlighet.
Citera
2026-06-05, 10:49
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Tror inte att hon vet mer om brovittnet än oss andra. Att PW vet mer om hur byxorna såg ut än oss andra är inte konstigt, Helena var ju på fest hos PW. Brovittnets mer detaljerade beskrivning enligt Ugglan är mest troligt PW's egna beskrivning, om något.

Min fetning

Helenas byxor
https://www.sverigesradio.se/images/97/471d83db-28f4-4401-8cdc-8eb1313609b4.jpg
Citera
2026-06-05, 17:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Men hur kan ett offentliggörande av brovittnets uppgifter gällande klädseln på kvinnan hon mötte på bron kunna försvåra polisens möjlighet att bedriva förundersökningen? Hur Helena var klädd är ju ingen hemlighet.
Citat:
Min fetning
Helenas byxor
https://www.sverigesradio.se/images/97/471d83db-28f4-4401-8cdc-8eb1313609b4.jpg

Brovittnets uppgifter handlar inte bara om att detta vittne beskrivit dessa mycket detaljrika och flerfärgade byxor ovan i länken här, som Helena inköpt på någon grekisk ö under sin ö-luff som hon kom hem från helgen innan i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut som PW säger i P4-dok. Det fanns en anledning till VARFÖR Länskriminalen i Skövde gick igång på detta vittne. Vittnet sade alltså något mycket mer än bara det grova signalement som hade varit ute i media om Helenas byxor utöver det andra beskrivningarna av Helenas utseende.

Brovittnet beskriver också en man vid hennes sida som bar pilotglasögon och stämde mycket väl in på KMs signalement. Man härleder alltså DENNE man från just denna vittnesuppgift. Denna helt vanliga tjej som var brovittnet gick också i ett sällskap och som hon måste varit beredd på att också få namnge för polisen om de ville veta detta också högst troligt. Dv s i så fall då under 1998 när man återfann detta vittnesmål som hade fått fel öronmärkning i datasystemet.

Polisen kan inte 2017 när denna dokumentär gjordes t e x släppa ut denna vittnesutsaga i sin helhet då det just berör denne pilotman (KM) som då var misstänkt för mord. Det är ju denna man som var huvudspåret då och då kan inte polisen bara droppa brovittnets utsaga i sin helhet ut till allmänheten.. Det förstår du.
Citera
2026-06-05, 17:47
Medlem
Skafferns avatar
Jag ramlade över ett klipp på yourube om det här och jag blev lite nyfiken. Ursäkta några nybörjarfrågor

Den där snubben som häktades för några år sedan. Vet man vad bevisningen eller misstankarna bestod av?
Hur ser ni insatta på honom och hans ev. skuld?

Jag läste att förundersökningen är nedlagd. Betyder det att man inte har något dna att försöka matcha med någon? För hade man haft det så hade man väl inte lagt ner tänker jag
Citera
2026-06-05, 19:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Brovittnets uppgifter handlar inte bara om att detta vittne beskrivit dessa mycket detaljrika och flerfärgade byxor ovan i länken här, som Helena inköpt på någon grekisk ö under sin ö-luff som hon kom hem från helgen innan i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut som PW säger i P4-dok. Det fanns en anledning till VARFÖR Länskriminalen i Skövde gick igång på detta vittne. Vittnet sade alltså något mycket mer än bara det grova signalement som hade varit ute i media om Helenas byxor utöver det andra beskrivningarna av Helenas utseende.

Brovittnet beskriver också en man vid hennes sida som bar pilotglasögon och stämde mycket väl in på KMs signalement. Man härleder alltså DENNE man från just denna vittnesuppgift. Denna helt vanliga tjej som var brovittnet gick också i ett sällskap och som hon måste varit beredd på att också få namnge för polisen om de ville veta detta också högst troligt. Dv s i så fall då under 1998 när man återfann detta vittnesmål som hade fått fel öronmärkning i datasystemet.

Polisen kan inte 2017 när denna dokumentär gjordes t e x släppa ut denna vittnesutsaga i sin helhet då det just berör denne pilotman (KM) som då var misstänkt för mord. Det är ju denna man som var huvudspåret då och då kan inte polisen bara droppa brovittnets utsaga i sin helhet ut till allmänheten.. Det förstår du.

Men mitt inlägg handlade bara om brovittnets uppgifter om klädseln på den kvinna hon mötte på bron, uppgifter som KF inte vill offentliggöra.
Citera
2026-06-05, 19:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Jag ramlade över ett klipp på yourube om det här och jag blev lite nyfiken. Ursäkta några nybörjarfrågor

Den där snubben som häktades för några år sedan. Vet man vad bevisningen eller misstankarna bestod av?
Hur ser ni insatta på honom och hans ev. skuld?

Jag läste att förundersökningen är nedlagd. Betyder det att man inte har något dna att försöka matcha med någon? För hade man haft det så hade man väl inte lagt ner tänker jag

Min fetning

Det finns ett okänt dna på Helenas sandal men det är inget konklusivt dna så det får inte polisen använda för dna-släktforskning.
https://www.rotter.se/senaste-nytt/4388-ny-lag-klubbad-polisen-far-anvanda-dna-baserad-slaktforskning-vid-grova-brott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in