2026-06-20, 16:45
  #8989
Medlem
scips avatar
Yes General Amageddon Surovikin är tillbaka nu efter tjänstledighe
ten.

Surovikin är en väldigt erfaren militär och har deltagit i flera krig sedan 80 talet bland annat då i Afghanistan Syrien Afrika Ukraina.

Senast när han var i Ukraina så var det han som började bomba sönder infrastruktursanläggningar och andra viktiga millitäranläggningar.
Citera
2026-06-20, 19:44
  #8990
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Yes General Amageddon Surovikin är tillbaka nu efter tjänstledighe
ten.

Surovikin är en väldigt erfaren militär och har deltagit i flera krig sedan 80 talet bland annat då i Afghanistan Syrien Afrika Ukraina.

Senast när han var i Ukraina så var det han som började bomba sönder infrastruktursanläggningar och andra viktiga millitäranläggningar.
Vadå tjänstledig? Han har varit placerad i Afrika.
Citera
2026-06-20, 22:27
  #8991
Medlem
CharlieMartels avatar
Ny korruption avslöjas. Kanadas intresse av att vara största Ukrainagivare beror på kanadensiska kärnkraftverk där och Kanadas korrupte presidents intressen via bolag till detta

6 minuter in i nyhetsinslaget

https://rumble.com/v7bknn2-canadian-collapse-this-is-the-most-corrupt-government-in-the-history-of-can.html?e9s=src_v1_ ucp_a
Citera
2026-06-20, 22:55
  #8992
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Stanislav Krapivnik lägger fram ett scenario liknande det när vi på UC föreslog att fullkomligt blåsa ur Javoriv, Lvov och Kiev med kärnladdningar.
Tråden handlar inte om sagoberättande!

Fram till idag, det femte året efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, har Moskva mobiliserat hundratusentals, omvandlat sin ekonomi och utkämpat det största kriget i Europa sedan 1945. Men officiellt har Ryssland fortfarande inte förklarat krig?

Om man tänker på det tillräckligt länge finns det något briljant orwellskt över det. Kontroll över språket formar själva tankens gränser. Och det är precis vad Ryssland gör!

Rysslands krig mot Ukraina började inte 2022. När ryska stridsvagnar korsade den ukrainska gränsen i februari hade kriget redan pågått i nästan åtta år. Så vad kallade Kreml det då?

För det mesta undvek de att kalla det något som antydde direkt rysk inblandning. De kallade det "ukrainska krisen". "Konflikten i Donbas". Det "ukrainska inbördeskriget". Hänvisningar till lokala "miliser", "volontärer" och "små gröna män". Men ryska trupper? Moskva insisterade på att de inte var där.

Uttrycket "special militär operation" dök upp först den 24 februari 2022, när Putin tillkännagav den fullskaliga invasionen. Vid det laget kunde Kreml inte längre rimligtvis förneka Rysslands direkta roll. Så istället för att förneka kriget så döpte de om det.
Krig har konsekvenser. I det ögonblick man kallar något för ett krig börjar folk förvänta sig det värsta. Och instabilitet är diktaturens värsta mardröm.

Vad hade hänt? Ryssarna hade börjat frukta mobilisering, konstanta brister, lidande och död. De skulle frukta reserestriktioner och den oroande insikten att vad som än händer "där borta" så kan kriget småningom komma drabba även dom.

En "special militär operation" låter annorlunda, kliniskt och begränsat. Som om det snart vore över. Som om det hanteras av proffs och då kan alla andra fortsätta med sina liv som om ingenting har hänt.

Att kalla det något annat än ett krig köpte Putin något mycket värdefullt: tid och en relativt lugn och omedveten rysk nation, åtminstone för ett stund.

Vad tycker du RobbanUC?

PS. Har kikat på dina senaste ~tio länkar och samtliga är rykten utan varken substans eller verifierbarhet. Dina rubriker är därför extremt missvisande och manipulativa för den oinvigde läsaren. Detta är propaganda!
__________________
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-06-20 kl. 23:35.
Citera
2026-06-20, 23:30
  #8993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Ny korruption avslöjas. Kanadas intresse av att vara största Ukrainagivare beror på kanadensiska kärnkraftverk där och Kanadas korrupte presidents intressen via bolag till detta

6 minuter in i nyhetsinslaget

https://rumble.com/v7bknn2-canadian-collapse-this-is-the-most-corrupt-government-in-the-history-of-can.html?e9s=src_v1_ ucp_a

Det stämmer inte. Kanadas omfattande stöd till Ukraina beror främst på geopolitiska säkerhetsintressen, en stark historisk och kulturell koppling (där Kanada har världens näst största ukrainska diaspora utanför Ukraina) samt Ukrainas behov av vapen och materiellt stöd.
Det finns inte heller några kanadensiska kärnkraftverk i Ukraina; däremot har Kanada viktiga handelsavtal med det ukrainska statliga energibolaget Energoatom. Detta samarbete innebär att Kanada förser Ukraina med uran och kärnbränsle vilket hjälper landet att minska sitt tidigare beroende av Ryssland för sin energiförsörjning.

Det finns inga belägg för att President Volodymyr Zelenskyj och/eller Kanadas premiärminister Justin Trudeau är korrupta i detta sammanhang. Kanada har varit en av de största militära och finansiella bidragsgivarna till Ukraina sedan den fullskaliga invasionen.
__________________
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-06-20 kl. 23:35.
Citera
2026-06-21, 00:00
  #8994
Medlem
RobbanUCs avatar
England allt mer inblandat i Ukraina.

Citat:
Britain tests long-range missiles to help Ukraine bomb Moscow
https://uk.yahoo.com/britain-tests-long-range-missiles-050000415.html
Citera
2026-06-21, 00:10
  #8995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
England allt mer inblandat i Ukraina.
"The experimental platforms, each carrying a 250kg warhead, could potentially reach Moscow, which came under intense Ukrainian drone bombardment earlier this week.
The UK stands shoulder-to-shoulder with Ukraine, and we will continue to provide the support it needs to defend itself against Russian aggression, she added."

Hur menar du att England har ökat sitt engagemang och från vilken nivå har denna förändringen skett iom att det finns rakettillverkare som säljer robotar i många länder?
Citera
2026-06-21, 00:42
  #8996
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Tråden handlar inte om sagoberättande!

Fram till idag, det femte året efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, har Moskva mobiliserat hundratusentals, omvandlat sin ekonomi och utkämpat det största kriget i Europa sedan 1945. Men officiellt har Ryssland fortfarande inte förklarat krig?

Har väl knappast hänt under vår livstid att något land förklarat krig. Det är alltid nån form av operation med nåt töntigt namn. USA startade ju "Epic Fury" mot Iran nyligen, utan någon krigsförklaring. Startade kriget mitt under en pågående fredsförhandling som lök på laxen.
Citat:
Legally and rhetorically, governments often avoid the word "war" even when conducting large-scale combat operations. The U.S. called conflicts in Korea, Vietnam, Iraq (initially), Afghanistan, and numerous other campaigns "operations," "military actions," or actions under congressional authorization rather than formally declared wars.
https://chatgpt.com/s/t_6a3714025d848191a0600ca39ab20c7e

Jag tror Ryssarna största problem är att dom inte ännu har lärt sig att bända lika skamlöst på sanningen som Väst gör, och ha mage att kalla sin operation för "fredsbevarande".

Du säger förresten att Ryssland bara mobiliserat hundratusentals? Enligt sub-forumets trådexperter så skulle väl minst en miljon ryska soldater konverterats solrosgödsel vid det här laget. Är inte det verifierbart?

Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Om man tänker på det tillräckligt länge finns det något briljant orwellskt över det. Kontroll över språket formar själva tankens gränser. Och det är precis vad Ryssland gör!

Ska komma från nån som spammar tråden med frasen "Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina". Vad är det om inte att försöka "forma tankens gränser".

Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Rysslands krig mot Ukraina började inte 2022. När ryska stridsvagnar korsade den ukrainska gränsen i februari hade kriget redan pågått i nästan åtta år. Så vad kallade Kreml det då?

På den punkten behöver vi inte gissa. Kreml kallade det för ett Ukrainskt inbördeskrig.

Sen menar vissa att Ryssland hjälpte frihetskämparna i Donbas med krigsmaterial och expertis. Dvs att Donbas skulle vara Rysslands proxy mot Kiev.

Men å andra sidan hjälper ju vi Ukraina med samma sak nu, och i mycket större skala. Och ändå anser dom flesta i Väst inte att våra länder deltar i ett krig mot Ryssland. Och inte heller att Ukraina är vår proxy mot Ryssland. Vi bara hjälper Ukraina i deras frihetskamp helt enkelt.
Citat:
Prior to February 2022, the Kremlin generally did not officially describe the fighting in eastern Ukraine as a war between Russia and Ukraine. Instead, it framed the conflict primarily as an internal Ukrainian conflict—often characterized as a "civil war" or a conflict between the Ukrainian government and the self-proclaimed separatist entities in the Donbas region.
https://chatgpt.com/s/t_6a371413b6488191931029e27cff0526


Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
För det mesta undvek de att kalla det något som antydde direkt rysk inblandning. De kallade det "ukrainska krisen". "Konflikten i Donbas". Det "ukrainska inbördeskriget". Hänvisningar till lokala "miliser", "volontärer" och "små gröna män". Men ryska trupper? Moskva insisterade på att de inte var där.

Ingen frihetskamp kan bli framgångsrik utan lite stöd utifrån. Graden av ryskt stöd är ju rätt omtvistad. Tror Ukraina hade tillfångatagit totalt två pers före 2022, som kan ha varit ryska ex-militärer. Och ett trist faktum är att den frihetstörstande regionen oftast måste vinna sin frihet på någon annans bekostnad. Donbas på Ukrainas bekostnad. Och Ukraina på Rysslands bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Uttrycket "special militär operation" dök upp först den 24 februari 2022, när Putin tillkännagav den fullskaliga invasionen. Vid det laget kunde Kreml inte längre rimligtvis förneka Rysslands direkta roll. Så istället för att förneka kriget så döpte de om det.
Krig har konsekvenser. I det ögonblick man kallar något för ett krig börjar folk förvänta sig det värsta. Och instabilitet är diktaturens värsta mardröm.

Vad hade hänt? Ryssarna hade börjat frukta mobilisering, konstanta brister, lidande och död. De skulle frukta reserestriktioner och den oroande insikten att vad som än händer "där borta" så kan kriget småningom komma drabba även dom.

En "special militär operation" låter annorlunda, kliniskt och begränsat. Som om det snart vore över. Som om det hanteras av proffs och då kan alla andra fortsätta med sina liv som om ingenting har hänt.

Att kalla det något annat än ett krig köpte Putin något mycket värdefullt: tid och en relativt lugn och omedveten rysk nation, åtminstone för ett stund.

Är inte det samma sak som NATO gör just nu då? Vi är ju inte heller i krig, officiellt.
Man vaggar in EU:s befolkning i en föreställning om att Ukraina själva ska få Putin på fall, utan att vi ska behöva offra våra unga mäns liv.


Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Vad tycker du RobbanUC?

PS. Har kikat på dina senaste ~tio länkar och samtliga är rykten utan varken substans eller verifierbarhet. Dina rubriker är därför extremt missvisande och manipulativa för den oinvigde läsaren. Detta är propaganda!

Påståendet att du har "kikat" på 10 av Robbans länkar är ej verifierbart.
Citera
2026-06-21, 01:15
  #8997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Har väl knappast hänt under vår livstid att något land förklarat krig. Det är alltid nån form av operation med nåt töntigt namn. USA startade ju "Epic Fury" mot Iran nyligen, utan någon krigsförklaring. Startade kriget mitt under en pågående fredsförhandling som lök på laxen.

https://chatgpt.com/s/t_6a3714025d848191a0600ca39ab20c7e

Jag tror Ryssarna största problem är att dom inte ännu har lärt sig att bända lika skamlöst på sanningen som Väst gör, och ha mage att kalla sin operation för "fredsbevarande".

Du säger förresten att Ryssland bara mobiliserat hundratusentals? Enligt sub-forumets trådexperter så skulle väl minst en miljon ryska soldater konverterats solrosgödsel vid det här laget. Är inte det verifierbart?



Ska komma från nån som spammar tråden med frasen "Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina". Vad är det om inte att försöka "forma tankens gränser".



På den punkten behöver vi inte gissa. Kreml kallade det för ett Ukrainskt inbördeskrig.

Sen menar vissa att Ryssland hjälpte frihetskämparna i Donbas med krigsmaterial och expertis. Dvs att Donbas skulle vara Rysslands proxy mot Kiev.

Men å andra sidan hjälper ju vi Ukraina med samma sak nu, och i mycket större skala. Och ändå anser dom flesta i Väst inte att våra länder deltar i ett krig mot Ryssland. Och inte heller att Ukraina är vår proxy mot Ryssland. Vi bara hjälper Ukraina i deras frihetskamp helt enkelt.

https://chatgpt.com/s/t_6a371413b6488191931029e27cff0526




Ingen frihetskamp kan bli framgångsrik utan lite stöd utifrån. Graden av ryskt stöd är ju rätt omtvistad. Tror Ukraina hade tillfångatagit totalt två pers före 2022, som kan ha varit ryska ex-militärer. Och ett trist faktum är att den frihetstörstande regionen oftast måste vinna sin frihet på någon annans bekostnad. Donbas på Ukrainas bekostnad. Och Ukraina på Rysslands bekostnad.



Är inte det samma sak som NATO gör just nu då? Vi är ju inte heller i krig, officiellt.
Man vaggar in EU:s befolkning i en föreställning om att Ukraina själva ska få Putin på fall, utan att vi ska behöva offra våra unga mäns liv.




Påståendet att du har "kikat" på 10 av Robbans länkar är ej verifierbart.

Separatisterna rapporterade att valdeltagandet vid ”folkomröstningarna” var 75 % i Donetskregionen och 81% i Luhanskregionen. Både valdeltagandet och resultaten bör betraktas som absurda och själva folkomröstningen var oförenlig med ukrainsk lag och internationellt erkännande. Ukrainsk lag föreskriver inte lokala folkomröstningar. Tre små poänger:
1. Separatisterna hade endast rudimentära väljarlistor (centralmyndigheterna nekade dem tillgång till väljarregistret); det förekom utbredda fall där andra personer röstade, och det fanns inga observatörer.
2. Det fanns ingen säkerhet för valsedlarna; de hade redan delats ut på gatorna flera dagar tidigare.
3. Separatisterna misslyckades med att skapa ett tillräckligt antal röstlokaler, och på många platser i båda distrikten ägde ”folkomröstningen” inte rum alls.

Ryssland är medlem i FN och hade med lätthet kunnat anhållit om handräckning i östra östra Ukraina 2014.
Detta gjordes ej. Enda anledningen till att internationella observatörer inte tillåts är när något behöver döljas för omvärlden. Eller hur?

Varför du envisas med att svamla om USA är märkligt. Du kanske har svårt att bibehålla två tankar i huvudet samtidigt, vad vet jag. Om det ser ut som ett krig, beter sig som ett krig och luktar som ett krig så är det ett krig. Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina är vad dryga 200 länder kallar det. Förstår att det är svårt att hänga med med ett begränsat internet.

Graden av Rysslands stöd till separister är klar och tydlig. Kika gärna in i Maidan-tråden om du vågar.

Propaganda är debunkbar, du kan ju fråga Girkin hur det gick, ha ha ha!
__________________
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-06-21 kl. 01:38.
Citera
2026-06-21, 01:28
  #8998
Medlem
RobbanUCs avatar
Ruslan Belov:

Citat:
Major Breakthrough: Russian Forces Capture Key Heights and Rush Toward Kramatorsk
https://www.youtube.com/watch?v=hgH2d9-tPho
Citera
2026-06-21, 02:08
  #8999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det var propaganda, är du verkligen så obildad?

Bland " delegaterna " från ex Tyskland var det nån astrolog och ett par nazister , från USA Steven Seagal....som ett par exempel.

Glöm inte "nyhetsankaret" Candace Owens och kvinno-piskaren utan hår Andrew någonting.
Det var en sådan farsartad stämning att alla skrattade konstant.
Citera
2026-06-21, 02:21
  #9000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Det här brevet skulle man masskopiera och skicka till alla tidningar i mängder samt även till den svenska regeringen försvarsmakten mf.

Ingen av Sveriges grannar har gett landet lika många anledningar till misstänksamhet och rädsla som Ryssland. Ryssen är den hävdvunne farlige främlingen och det är inte svårt att förstå varför: skärgårdshärjningarna kring 1720, invasionen 1808, den tsaristiska repressionen vid förra sekelskiftet, Stalins tyranni och aggression mot Finland 1939, kärnvapenhotet under efterkrigstiden, Raoul Wallenbergs öde, Putins krig mot Ukraina, och så vidare. Vi har lärt oss att Ryssland = Fienden. För ett drygt millennium sedan var banden mellan våra länder nära och goda men relationen har senare definierats som arvfiendskap.

Historien har aldrig varit förutsägbar, och framför allt - den är inte slut. Att Sverige lämnade sin alliansfrihet och rättade in sig i Natoledet är en direkt konsekvens av en historiskt betingad fruktan för grannen i öster.

Och ni tror att vi kommer behandla er schysst när kriget är slut, ha ha ha. Ni behöver lära er läxan som civiliserade nationer gjorde redan under upplysningen.
__________________
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-06-21 kl. 02:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in