2026-06-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Röd övning väl? Gör det som Spetsnaz skulle ha gjort vid en invasion, för att kunna använda det för att förbättra säkerheten?

Jag tror inte för ett ögonblick att Försvarsmaktens säkerhetsavdelning och ÖB:s livvakter är så dåliga att LEN och Co. kan komma ända fram till ÖB:s tjänsterum utan upptäckt. De hade "kontroll" på dom från början. De ville studera dem. Varför?

Det obehagliga är att deltagarna hade extrema åsikter och att de blev misstänkta som delaktiga i MOP eller hörda av PU ett antal månader senare varefter de lämnar FM, även Torsten Sellin.
Citera
2026-06-17, 18:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har googlat runt lite med hjälp av Google AI och håller med dig om att det är Torsten Sellin men det finns ytterligare man kan reflektera över som hans tjänsterum på Försvarsstaben.

Markstridsinspektionen omorganiserades 1983/1984 och befattningen Markstridsinspektör försvann, Torsten Sellin var den siste. Han placerades vid Flygstabens frivilligavdelning och hade samtidigt någon typ av verksamhet vid Försvarsstabens, se nedan.

Dvs, övningarna TORSTEN och GUSTAF styrdes från Försvarsstaben vilket förklarar varför ett av handbreven har en anteckning om att det visats upp för Chefen Flygstaben.

Torsten Sellins tjänstgöring under perioden 1984–1986 (pensionering)

Flygstabens sektion 4 / Frivilligavdelningen
Efter sin tid som markstridsinspektör (MI) överfördes överstelöjtnant Torsten Sellin formellt till Flygstabens sektion 4 och dess Frivilligavdelning som ansvarade för samverkan och utbildning med civila frivilligorganisationer – exempelvis Flygvapenfrivilliga och Svenska Brukshundklubben – vilka utgjorde en central del i det nya markförsvarssystemet och hundtjänsten.

Försvarsstabens operativa utbildningsavdelning (OpU) / Övningsledare
I praktiken verkade Sellin från en placering på Försvarsstaben, troligen i ett nära och integrerat samarbete med Försvarsstabens Operationsledning och dess operativa utbildningsavdelning (OpU). Tack vare sin spetskompetens friställdes han från den dagliga linjetjänsten för att fungera som senior spelledare och kurschef för de flygvapengemensamma stabs- och ledningsövningarna TORSTEN (1984) och GUSTAF (1986) samt den mer operativa och övergripande ledningsövningen riktad direkt mot Överbefälhavaren (ÖB) (1985).

Övningen mot ÖB måste ha gjorts i samverkan med Försvarsstabens säkerhetsavdelning (ÖB/Säk)

Intressant är följande från SOU 1999:88 sid. 350 Polisspåret
https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_2_GRK_Granskningskommissionens_ betänkande.pdf/80

Uppgiftslämnaren förknippade ett antal personer med löjtnant Lars Nilsson , bl.a. polisman A Carl Gustav Östling , som enligt uppgiftslämnaren hade goda relationer till löjtnant Lars Nilsson och en namngiven hög officer, (Torsten Sellin) som enligt uppgiftslämnaren var ”brun”.

Löjtnant Lars Nilsson och polisman A Carl Gustav Östling skulle ha sammanförts av den höge officeren.

Vad var egentligen syftet med övningen mot ÖB?

Säkerhetstest eller förmågetest inför ett uppdrag

Torsten Sellin går i pension 1989, 60 år gammal, från aktiv tjänst men kvarstår som reservofficer.

Ja, det är en bra fråga. Säkerhetstest, enbart? Eller skulle det testas hur de två arbetade tillsammans i ett "lag"? Och i så fall, var detta test en koll inför något speciellt? Men varför valde Torsten Sellin ut dessa personer? Vet du eller någon annan vem LEN:s kollega i övningen var? (Förutom CGÖ och P-OK i bilen.) Jag kan tänka mig att LEN och den andre inte var helt okända för varandra, för varför sätta samman två för varandra okända personer till en sådan här "kritisk"/"viktig" (för dem) övning? Jag undrar om dessa två inte jobbat ihop med varandra tidigare, och visste var de hade varandra, kände till varandras fördelar och nackdelar, tillvägagångssätt osv.

Jag kan tycka att det är lite märkligt att de lyckas komma så nära tjänsterummet. Mötte de inga personer på vägen dit? Fanns det inte vakter i närheten av ÖB och hans rum? Dessutom, var inte Jägar-Nisse hyfsat välkänd i dessa kretsar? Den andra vet jag inte vem det var, men LEN... Borde inte någon av dem som de eventuellt mötte, ha känt igen honom? Trots att han bar polisuniform, så hade han ju ändå ett ganska utmärkande ansikte.
Citera
2026-06-17, 18:28
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag tror inte för ett ögonblick att Försvarsmaktens säkerhetsavdelning och ÖB:s livvakter är så dåliga att LEN och Co. kan komma ända fram till ÖB:s tjänsterum utan upptäckt. De hade "kontroll" på dom från början. De ville studera dem. Varför?

Det obehagliga är att deltagarna hade extrema åsikter och att de blev misstänkta som delaktiga i MOP eller hörda av PU ett antal månader senare varefter de lämnar FM, även Torsten Sellin.

Det finns experiment där man lyckats infiltrera skyddsobjekt genom att bära en stege. "Authority by context" är inte att leka med. Aftonbladet kunde komma Ulf Kristersson inom brottningsavstånd trots att de använde fel namn. Alternativt titta på USA där en helt öppen prickskytt var bokstavligt talat en centimeter från att lyckas mörda Trump. Finns det ett hål kan det rinna in som en vätska, det är ju syftet att fånga med en Röd övning.

Det som intresserar mig med övningen mot ÖB var att det var specifikt lönnmord som var simulationen, samt innefattade walkie/talkies. Det vore logiskt om man övade samma sak mot ministrar.
Citera
2026-06-18, 01:33
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePaleHorse
Det fanns ju "spaningsholkar" i området med översikt på mordplatsen där två av dom knarkspanare som drog hem tidigare från sitt skift aktuell natt,om man nu ska tro på dom och deras bortförklaringar. Ove "Föllinge" Persson och hans kollega. Mer finns i tråden.

Sen om det finns bilder eller film från mordet vore ju intressant fast det blir väl kanske som med Zapruder och Nix-filmerna i Kennedymordet, rörigt värre...

Den enda substansen i påståendet att narkotikaspanare var inblandade var Ove Persson (1940 - 2015), som körde förbi mordplatsen en kvart före mordet. Annars hade Ove inte varit i Bandhagen 23.25. Enda skälet att Ove körde förbi mordplatsen (som inte ligger på vägen från Kungsholmen till Bandhagen) var att han stannade vid dansrestaurangen Virveln på Drottninggatan 112 (som framgick i andra förhöret 1989). För att kolla om en dam var där. Han var skild sedan 14 år.

Den enda substansen i påståendet att någon i Stay behind var inblandad var en stockholmare i sällskap med en skåning(!) Kanske ett misstänkt beteende (stockholmare och skåningar brukar ha svårt att dra jämnt). Donald Forsberg (1946 - 2022) påstod att han såg Lennart "Gråskägg" Nordenswan (1929 - 2015) i Kungsträdgården. Strax före Donalds fem timmar långa orgie i lasagne och öl på Capri på Nybrogatan 15 (som slutade när skotten föll enligt Donald).

Nordenswan var i sällskap med Gunnar "Lången" Olsson från Skåne. Enligt Donald. Döpt till Dounald med u. Dounald William Gustav Möller. Utomäktenskapligt barn till Harry Forsberg. När Donald lämnade dessa uppgifter i förhöret den 4 maj 2015 (D21659-B) hade Nordenswan nyligen dött. Pratkvarnen Donald uppgav även att "långe Karlsson" (inte överste Bengt Medin) var chef för "KSI" (som hette SSI 1986), att Alf Karlsson (inte Tore Forsberg) var chef för Säpos ryssrotel. Med mera. Fönstret i polishuset var tänt i ett förhör och släckt i ett annat. Donald verkar ha skaldat mer än han sjöng.

Stay behind avslöjades i Dagens Nyheter den 18 december 1990. Det nyvaknade intresset 2011 berodde på att någon fick den stolliga idén att kombinera Stay behind (vars svenska namn var Metro) och tjänstemannen Stig Engström (som arbetade hos Skandia på Sveavägen 44 och råkade passera mordplatsen en minut efter skotten). Trots att Stay behinds kontor fanns på Fleminggatan 17 på Kungsholmen (tidigare på Bergsgatan 16). Stay behinds ledare Alvar Lindencrona kvarstod som styrelseledamot i Skandia till 1978. Därför hade han möten i Skandiahuset. När Curt-Steffan Giesecke tog över Stay behind 1978 fanns ingen koppling alls till Skandiahuset. Utom i journalisters fantasi.

Den enda substansen i påståendet att en kuppförsvarsövning pågick i Stockholm under mordnatten var journalisten Bjarne Moelvs påstående. Samme Moelv som skrev i en debattartikel i Dagens Nyheter 1987 (efter ett tips) att mordet var "ett dråp, utfört i affekt av så kallade fribytare, en löst sammansatt grupp med mer eller mindre överspelade säkerhets- och underrättelsemän, bortrationaliserade agenter och deras halvsjaskiga medarbetare" (som han beskrev tipset i en intervju 2014). Det tråkiga med Moelvs "tips" är att det ofta är svårt att se var tipsen slutar och Moelvs fantasi börjar.

Den enda substansen i påståendet att Säpos operation Cosi fan tutte på mordkvällen hade något med mordet att göra var operans kompositör Mozart (världens mest kända operakompositör) och filmen "Bröderna Mozart" (som paret Palme såg). För journalister med akut apofeni är detta ett samband. Tore Forsberg (chef för Säpos ryssrotel) uppskattade opera. Operationens riktiga namn var SK 17-86. Tore Forsberg var inte släkt med Harry och Donald.

Tore Forsberg beskrev operationen för Per-Göran Näss (Säpos operativa chef) 1988 (D22289): "Vi samlades i min - Tores - bostad, Handelsvägen 33, Enskede vid 20-tiden där vi åt en enkel förtäring. Vid 22.30-tiden åkte vi till Café Opera där Tore och Rose gick in medan Lars-Erik åkte hem. Vi - Tore och Rose - stannade på Café Opera till midnatt då vi gick vidare till Embassy Club. Kort efter vi kommit dit mötte vi Christer Grankvist, som berättade, att Olof Palme mördats på en gata i Stockholm. Jag - Tore - ringde till SC för att höra om de behövde hjälp. Jag fick till svar av Ingdén att beredskapen var inkallad och jag tror att han sade att Alf Karlsson 'var där uppe och tagit över och att Stockholms pd tagit över utredningen'. I taxin hem vid 01-tiden hörde jag - Tore - nyheten i radio" (D22289).

Operationen ägde rum på Embassy Club på Sturegatan 10. Nästan en kilometer från mordplatsen. Enligt Rose skulle de inte träffa någon (D22289-1). Hennes instruktion var att bli bekant med lokalerna. Hon bar en förklädnad för att inte bli igenkänd. De var utrustade med personsökare, inte walkie-talkies. Rose visste inte om spangruppen från Säpo som "förmodligen" övervakade dem hade walkie-talkies eller om "motståndarsidan" hade walkie-talkies. Det finns inga iakttagelser av walkie-talkie-män på Sturegatan.

Tore Forsbergs beskrivning 1988 stämmer med juristkommissionens förhör med säkerhetspolisen Christer Grankvist den 17 september 1986. "På väg i bil till Östermalm med några vänner la han märke till den polisaktivitet som pågick. Omkring kl 00.20 ringde han från en lägenhet på Östermalm till Säks sambandscentral och talade med Winberg."

Grankvist syftade på radioexpeditören Tore Winberg i Säpos sambandscentral på Polhemsgatan 30, som informerades om mordet av Expressens reporter Leif Brännström 23.40. Livvakten John-Erik Hahne informerades av Palmes pressekreterare Kjell Lindström 23.42. Hahne ringde till Winberg, som hade svårt att tro Expressen.

Efter samtalet från Hahne ringde Winberg till polisens sambandscentral 23.50 och terroristrotelns chef Alf Karlsson 00.05. Karlsson var fortfarande i villan i Vällingby när Expressen ringde 00.20. "Vad ska jag göra?" frågade Karlsson villrådigt. "Åk till jobbet" svarade Expressens reporter (enligt Expressen den 20 mars 1986). Grankvist ringde alltså till Winberg från en lägenhet på Östermalm samtidigt som Expressen ringde till Karlsson i Vällingby (00.20). "Grankvist fick besked om att Palme hade skjutits. Grankvist erbjöd sig att hjälpa Winberg. Grankvist kom till Säpos sambandscentral ca 00.40 - 00.45."

Grankvist hade tid att passera Embassy Club på Sturegatan 10 (på vägen från Östermalm till Polhemsgatan 30). Det kunde han inte berätta för juristkommissionen. Från Embassy Club åkte Grankvist till polishuset på Kungsholmen. "Då Grankvist kom dit var Alf Karlsson i Säpos sambandscentral." Det stämmer om Karlsson lämnade Vällingby 00.20. "Enligt loggen i Säpos sambandscentral kom Grankvist först kl 01.30." Han gick inte till Säpos sambandscentral så fort han kom till polishuset, utan "fastnade i någon korridor och pratade med någon", förklarade Grankvist för juristkommissionen 1986. Han fastnade på Embassy Club och pratade med Tore Forsberg (som lämnade stället vid ett-tiden).

Tore Forsberg och Rose var kvar på Café Opera till midnatt. Att de lämnade Café Opera tidigare (som Rose uppgav när hon förhördes 2018) var alltså fel. Säkerhetspolisen som dök upp på Embassy Club var inte Bengt Nylander (som Rose uppgav 2018), utan Christer Grankvist. Nylander förhördes av Melander och Blombergsson 2019 (D22289-3). Enligt tipset 2017 (D22289-2) hade Torbjörn Elming (1928 - 2008) en roll i operationen på Embassy Club. Vilken roll nämndes inte i tipset. Tore Forsberg nämnde inte Elming i sin beskrivning för Näss.

Vissa fortsätter att fantisera att piket 3230 var med i attentatet (en omöjlig idé av en rad kända skäl) och att DN-fotografen Åke Malmström hörde attentatsmän meddela "statsministern skjuten" i polisradion 23.25, trots att Malmström själv uppgav i förhören att han hörde "statsministern mördad" 23.35. Sannolikt ett anrop från pinsp Kjell Östling till patrullerna på Brunkebergsåsen. Det stämmer med tiden och förhören med honom.

Patrull 3625 var ingen "fantompatrull". Den finns på en annan IM-lista nästa dag.

"Det försvunna tipset" i TV-dokumentären "Palmemordets dolda spår" (EBB1701) var inte försvunnet och innehöll inga uppgifter om flyktbilar. Utredarna missade tipset i sammanställningen av walkie-talkie-tips 2017 (trots att ett av sökorden finns i EBB1701). Sannolikt den mänskliga faktorn.

Lisbeth Palme har aldrig uppgett att hon såg en medgärningsman vid mordplatsen. Hon uppgav till pkom Åke Rimborn på Sabbatsbergs sjukhus att GM kan ha varit en av två män som hon såg från ett fönster i bostaden i Gamla stan (sannolikt männen i Z8041 den 17 och 24 januari).

"Mannen i beige" som närmade sig mordplatsen norrifrån efter skotten (och var 25 - 30 meter bort när Lisbeth såg honom) var vittnet Jan-Åke S, som var på väg från sin parkerade BMW till Leif L:s parkerade Chevrolet närmare mordplatsen (och därför gjorde ett avvisande intryck på Lisbeth). Ytterplagget var beige och han var "lång" och "spenslig". Uppenbart Jan-Åke S.

Lisbeth uppgav inte hur lång tid som hade gått efter skotten när hon såg honom, bara att hon redan hade sett Anders B när hon såg Jan-Åke S. Att Lisbeth inte kunde minnas någon senare iakttagelse av Jan-Åke S var inte konstigt (i den chock och förvirring som rådde på platsen). Lisbeth nämnde "mannen i beige" i tre förhör och även i Svea hovrätt 1989. I ett förhör nästan tre år efter mordet använde hon ordet "jacka", utan att säga hur lång den var.
Citera
2026-06-18, 08:10
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Lisbeth Palme har aldrig uppgett att hon såg en medgärningsman vid mordplatsen. Hon uppgav till pkom Åke Rimborn på Sabbatsbergs sjukhus att GM kan ha varit en av två män som hon såg från ett fönster i bostaden i Gamla stan (sannolikt männen i Z8041 den 17 och 24 januari).

Jag menar förstås Z8496 (inte Z8041).

Z8496 och Z8041 är båda intressanta och ingen av dem har släppts.
Citera
2026-06-18, 10:18
Medlem
H24s avatar
Citat:
Den enda substansen i påståendet att narkotikaspanare var inblandade var Ove Persson (1940 - 2015), som körde förbi mordplatsen en kvart före mordet. Annars hade Ove inte varit i Bandhagen 23.25. Enda skälet att Ove körde förbi mordplatsen (som inte ligger på vägen från Kungsholmen till Bandhagen) var att han stannade vid dansrestaurangen Virveln på Drottninggatan 112 (som framgick i andra förhöret 1989). För att kolla om en dam var där. Han var skild sedan 14 år.

Det är omöjligt att få ett rakt svar på om narkotikaspaningen pågick eller inte när mordet sker. Den pågår eller inte pågår beroende på källa och beroende på vad som krävs för att lösa problemet som uppstår i det fallet. Denna motsättning måste man ta fasta på.

Ove Persson har omedvetet (?) råkat skugga LOP under deras promenad söderut. Han matchar också signalementet mycket väl på mannen som senare dyker upp på Snickarbacken och observeras av Hans Hongelin. Thure Nässén antyder att han "vet" något om honom han ska avslöja när han själv pressas på eventuella övertramp under yrkestiden. Thure Nässén har drivit källor och vittnen i Christer Pettersson-åtalet han borde veta inte stämmer.

Någon har manipulerat TK-banden som fixerar Roger Östlunds position vid Grand (alternativt Sigge Cedergrens position vid Oxen). Detta har tolkats som en bevismanipulation för att främja C.P, men de görs innan han har blivit aktuell för utredningen. Polisen som manipulerar banden är samma som Roger Östlund säger sig se i närheten av Tegnérgatan under mordkvällen (ja, Roger är en missbrukare. Men vittnesmålet måste placeras i kontexten av manipulationen).

GM agerar som en spanare, enligt modellen defensiv-offensiv-defensiv och smälter skickligt in i natten. Narkotikaspanarna är i förhör på gränsen till ohjälpsamma och svarar "vet inte" eller "minns inte" på nästan alla frågor.

Helheten ger en beväpnad grupp i området som beter sig avvikande och undvikande. Inte bevis men signaler.
Citera
2026-06-18, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det är en bra fråga. Säkerhetstest, enbart? Eller skulle det testas hur de två arbetade tillsammans i ett "lag"? Och i så fall, var detta test en koll inför något speciellt? Men varför valde Torsten Sellin ut dessa personer?

Vet du eller någon annan vem LEN:s kollega i övningen var? (Förutom CGÖ och P-OK i bilen.)

Jag kan tänka mig att LEN och den andre inte var helt okända för varandra, för varför sätta samman två för varandra okända personer till en sådan här "kritisk"/"viktig" (för dem) övning? Jag undrar om dessa två inte jobbat ihop med varandra tidigare, och visste var de hade varandra, kände till varandras fördelar och nackdelar, tillvägagångssätt osv.

Jag kan tycka att det är lite märkligt att de lyckas komma så nära tjänsterummet. Mötte de inga personer på vägen dit? Fanns det inte vakter i närheten av ÖB och hans rum? Dessutom, var inte Jägar-Nisse hyfsat välkänd i dessa kretsar? Den andra vet jag inte vem det var, men LEN... Borde inte någon av dem som de eventuellt mötte, ha känt igen honom? Trots att han bar polisuniform, så hade han ju ändå ett ganska utmärkande ansikte.

Nej, jag vet inte vem den icke namngivne personen i övningen mot ÖB var. Jag har sett följande inlägg som namnger två kandidater men kan inte verifiera dem.

Citat:
Nilsson är ett glödhett spår sen PG Näss sa att där fanns näring. Jag tänker att om en SÄPO-chef fäller en sådan kommentar så avser han någonting specifikt, eventuellt en markering. Det finns helt enkelt näring i PG Näss uttalande om näring. Särskilt intressant är en händelse där LN öppnar skarp eld spontant mitt på gatan mot en affär vars ägare han har hört langar till ungdomar! Tyder på en person som inte är helt i balans. Skedde någonting liknande den 28 Februari?

Artikeln där han gråter ut i sin lokaltidning är ett argument mot. Samtidigt skulle detta kunna vara en väldigt billig och effektiv psy-op i syfte att neutralisera ryktena, om de är sanna. I utpekandet mot LN är hans kamrater från Förebudet lika intressanta, Bo Sunnefeldt och Jan-Eric Pettersson.

Skulle det kunna vara en av dessa som är attentatsmannen mot ÖB under övningen 1985?

Det skulle kunna stämma med maskningens längd. Är detta relaterat, eller till och med samma sak som Lennartgruppen?
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-18 kl. 10:30.
Citera
2026-06-18, 10:52
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det är omöjligt att få ett rakt svar på om narkotikaspaningen pågick eller inte när mordet sker. Den pågår eller inte pågår beroende på källa och beroende på vad som krävs för att lösa problemet som uppstår i det fallet. Denna motsättning måste man ta fasta på.

Ove Persson har omedvetet (?) råkat skugga LOP under deras promenad söderut. Han matchar också signalementet mycket väl på mannen som senare dyker upp på Snickarbacken och observeras av Hans Hongelin. Thure Nässén antyder att han "vet" något om honom han ska avslöja när han själv pressas på eventuella övertramp under yrkestiden. Thure Nässén har drivit källor och vittnen i Christer Pettersson-åtalet han borde veta inte stämmer.

Någon har manipulerat TK-banden som fixerar Roger Östlunds position vid Grand (alternativt Sigge Cedergrens position vid Oxen). Detta har tolkats som en bevismanipulation för att främja C.P, men de görs innan han har blivit aktuell för utredningen. Polisen som manipulerar banden är samma som Roger Östlund säger sig se i närheten av Tegnérgatan under mordkvällen (ja, Roger är en missbrukare. Men vittnesmålet måste placeras i kontexten av manipulationen).

GM agerar som en spanare, enligt modellen defensiv-offensiv-defensiv och smälter skickligt in i natten. Narkotikaspanarna är i förhör på gränsen till ohjälpsamma och svarar "vet inte" eller "minns inte" på nästan alla frågor.

Helheten ger en beväpnad grupp i området som beter sig avvikande och undvikande. Inte bevis men signaler.

TK-banden "manipulerades". Det kan man säga.

Krkom Elving Gruvedals förklaring (i boken 2010) är den rimliga förklaringen. Jag beskrev den i ett tidigare inlägg.
Citera
2026-06-18, 21:17
Medlem
H24s avatar
Citat:
TK-banden "manipulerades". Det kan man säga.

Krkom Elving Gruvedals förklaring (i boken 2010) är den rimliga förklaringen. Jag beskrev den i ett tidigare inlägg.

Vilka är din mindre resursstarka grupp i dina scenarion? Om du utesluter både narkotikaspan, kuppövning, Säpo m.m.
Citera
2026-06-20, 16:27
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Vilka är din mindre resursstarka grupp i dina scenarion? Om du utesluter både narkotikaspan, kuppövning, Säpo m.m.

Det kommer du såklart inte att få ett vettigt svar på.

Det har aldrig varit ett intresse för skribenten att bidra med någon sådan information , såvitt jag har förstått genom åren.

Vad skribenten vill bidra med är än idag, högst oklart. Förutom bisarra tolkningar av förhör och diverse andra stolligheter.

Jag är benägen att instämma i av en tidigare skribents epitet på Lebel, Trådmarodör.
Citera
2026-06-20, 18:13
Medlem
" I augusti 1988 tog en man kontakt med Palmevittnet Anna Hage för att tala med henne om utredningen. När hon mötte honom på ett konditori i Södertälje bar han militär uniform. Han varnade henne för att tala med andra om vad hon varit med om. Det var oklart vem han var och om han representerade någon myndighet eller annan organisation. Vad som hittills varit okänt är att Palmeutredarna identifierade honom 2019. BILDEN är en rekonstruktion, framställd med hjälp av Chat GPT."

https://gunnarwall.wordpress.com/2026/06/20/mannen-i-den-militara-uniformen-palmeutredarna-hittade-honom-men-fragorna-kvarstar/
Citera
2026-06-20, 19:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag har inga misstänkta som inte redan är kända. Hur mordet gick till är intressant. Därför läste jag materialet (vad som nu är offentligt). Det har väl alla ett intresse av.

Man kan göra en brottsanalys. Man kan beskriva brottet och händelseförloppet med fakta och vittnesuppgifter (som Åsgård och Olsson gjorde 1994 fast bättre). Det finns många. Tidpunkten för brottet är känd (tiden mellan skotten och LAC:s svar 23.22.14 avviker inte mycket från de uppmätta 44 sekunderna). En brottsanalys måste visa om bankomaterna synkades på morddagens morgon (så vitt jag kan se är svaret ja) och när det första larmet sändes i polisradion (så vitt jag kan se är svaret 23.25.10 eller några sekunder senare). Det påverkar några vittnesuppgifter.

Brottsanalysen visar vilken typ av människor som kan ha begått brottet. Den hade brister 1986. Även 1989. Att utreda misstänkta personer är polisens uppgift. Att polisen skulle tveka att utreda någon finns inga skäl att tro. Att sekretess skulle hindra polisen att utreda någon bara på grund av sekretessen finns inga skäl att tro.

Vilken typ? Den typ som Frånstedt beskrev.

"En mycket liten grupp personer med högerradikala idéer ... ingen organiserad grupp i vanlig mening utan en grupp individer med väldigt speciella psyken som finner sin roll i en speciell tidsanda och gör vad de anser vara nödvändigt."

En resurssvag grupp som läckte skulle snabbt avslöjas. Ett av skälen att gruppen måste ha varit liten och känd av få. Sannolikt ingen alls utom gruppen själv.

Belöningen utbetalas inte till delaktiga. Brottet preskriberas inte. Utredningen är vilande. En liten resurssvag grupp lämnar fler spår än en ensam gärningsman. Olika spår kan dyka upp. Inte bara vapen. Anhöriga kan höra av sig när någon dör. Det är osannolikt att inget dyker upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in