Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Landsförräderi åsyftar de presumtiva gärningsmännens tänkbara motivation och tolkning i det scenariot. John Wilkes Booth, Anders Breivik eller Timothy McVeigh såg sig alla som sanna patrioter.
Men visst kan man argumentera för att terminologin är olyckligt vald etiskt, men det är en meta-diskussion i så fall. Jag använder uttrycket då exempelvis "Polisspåret" blir att sakna den tänkbara militära förgreningen och bredden av alternativ.
Att gärningsmännen gjorde moraliskt fel i det scenariot tror jag de flesta kan vara överens om, även jag själv som röstar höger.
Ja, det förstår jag. Det var väl Anders Jallai som myntade begreppet Landsförrädarrspåret.
Och som du säger så tar det sikte på motivet, men jag menar att därmed så snävar man in tankebanorna på en inhemsk konspiration för det "är ju bara svenskar som per definition kan betrakta Olof Palme som en eventuell "landsförrädare"dvs, det nationalistiska perspektivets motiv."
I så fall är det ett högmålsbrott, (inhemskt hot)
I fallet Christer Pettersson eller Stig Engström vore det ett mord.
Men vad händer med utländsk inblandning med både svenska och utländska operatörer.
För att inte få flera "dimensioner" i resonemanget bad jag Google AI reda ut detta på ett förenklat sätt. Svaret blev som följer.
Scenario: Om mordet styrdes av utländska intressen
Om det hypotetiska spåret innebär att en främmande makt låg bakom mordet, med hjälp av svenska operatörer på plats, förändras juridiken.
För de svenska medborgare som deltog blir då
högförräderi (19 kap. 1 § BrB) direkt tillämpligt [BrB]:
Gärningen: Svenska medborgare samarbetar med en utländsk stat för att mörda landets ledare.
Syftet: Att skapa ett politiskt kaos som gör Sverige sårbart eller beroende av den främmande makten [BrB].
Resultatet: På platsen döms alla för
mord, men för de svenska kollaboratörerna tillkommer även
högförräderi eller
grovt spioneri för att ha gått en främmande makts ärenden mot sitt eget land [BrB].
Slutsats
Om teorin stämmer handlade det alltså inte bara om ett internt uppror [BrB]. Det blir en fråga om en fullbordad högförrädiskt operation. Beroende på vilken specifik variant av teorin man tror på, skulle det innebära att svenska aktörer agerade hantlangare åt utländska underrättelsetjänster – där allt från amerikanska CIA och sovjetiska KGB till sydafrikanska NIS/BOSS till kurdiska PKK har figurerat i spekulationerna genom åren.
Så det är detta jag tror att Landsförrädarspåret syftar till, att styra uppmärksamheten mot ett inhemskt motiv med inhemska gärningsmän.
Jag lämnar det moraliska åt sidan, även om du har helt rätt, för det skymmer ansvarsfördelningen juridiskt.
Genom att avskaffa preskriptionstiden för mord behöll rättsväsendet handlingsfrihet gentemot utländska gärningsmän.