2026-06-20, 16:32
Medlem
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.

Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.

Kan ni hjälpa mig, var i Bibeln finns detta förbud?
Om det inte finns i Bibeln, varifrån har dessa frimicklare fått denna idé?
På vilket sätt skulle kommunitetsliv vara fel?
Citera
2026-06-20, 16:42
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Kloster finns väl i alla religioner.
Även buddister och hinduer och så.

Finns kloster inom islam, någon?
Citera
2026-06-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Kloster finns väl i alla religioner.
Även buddister och hinduer och så.

Finns kloster inom islam, någon?

Inom sufismen finns institutioner som liknar kloster.
Citera
2026-06-20, 16:49
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
En del frimicklare brukar hävda att klosterliv är "obibliskt". Jag förstår inte var de fått det ifrån.

Jag har läst hela Bibeln, alla 73 böckerna, noggrant och inte hittat en enda vers där det står att det är förbjudet eller skulle strida mot Guds vilja att troende bor tillsammans för att be och viga sina liv åt Gud.

Om någon av övertygelse och egen fri vilja vill leva klosterliv, ska de naturligtvis få göra det. Men viger man verkligen sitt liv åt Gud? Hur ser Gud på klosterlivet. Vad tillför klosterlivet?
Även munkar och nunnor är syndare och klosterlivet ger inget företräde till nåden.

En troende bonde som sitter och ber i sin traktor har samma möjlighet till frälsning.

Luther var ju Augustinermunk, men för honom blev det kontraproduktivt. Att följa klosterreglerna blev till slut viktigare att följa jesu budskap.
Citera
2026-06-20, 17:09
Medlem
Norrbagg79s avatar
Kanske för att man inte gifter sig och får barn som troligen är nåt att Gud vill människan skall göra.
F.ö. är det att gå i kloster bara ett finare sätt att rymma samhället man inte pallar leva i.
Citera
2026-06-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
F.ö. är det att gå i kloster bara ett finare sätt att rymma samhället man inte pallar leva i.

Hur vet du det? Hur många munkar och nunnor har du träffat?
Citera
2026-06-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Om någon av övertygelse och egen fri vilja vill leva klosterliv, ska de naturligtvis få göra det. Men viger man verkligen sitt liv åt Gud? Hur ser Gud på klosterlivet. Vad tillför klosterlivet?
Även munkar och nunnor är syndare och klosterlivet ger inget företräde till nåden.

En troende bonde som sitter och ber i sin traktor har samma möjlighet till frälsning.

Luther var ju Augustinermunk, men för honom blev det kontraproduktivt. Att följa klosterreglerna blev till slut viktigare att följa jesu budskap.

Kristna, även de i frikyrkan, tror på bönens kraft och att det då finns personer som ständigt ber borde väl vara värdefullt för alla människor och hela samhället?

I övrigt slår du in öppna dörrar. Ingen påstår att klosterlivet ger företräde till nåden eller en gräddfil till frälsning.
Citera
2026-06-20, 17:33
Medlem
Citat:

Vi har lite grann vart inne på det redan men,

Med hjälp av google har jag fått följande svar som kanske funkar:

"en del av frikyrkorörelsens teologiska arv och uppstod som en reaktion mot katolska traditioner"

"Att särskilda grupper (munkar och nunnor) skulle ägna sig åt ett "högre" andligt liv ansågs förminska den vanliga vardagstrons värde."

"Klosterlivets krav på celibat och avskildhet från världen har historiskt setts med skepsis av frikyrkliga. Familjebildning och ett aktivt, synligt liv mitt i samhället har ansetts vara mer i linje med Bibelns ideal."

" Frikyrkor har ofta betonat att frälsningen är en gåva. Klostrens fokus på askes, späkning och fromma handlingar för att uppnå en andlig fullkomlighet har ibland uppfattats som en ogudaktig strävan att "förtjäna" sin frälsning."

"Under 1900-talet och framåt har den historiska polemiken dämpats. Ekumenik har fört samfunden närmare varandra. Många frikyrkliga uppskattar i dag den kristna mystiken och spiritualiteten som klostren bevarat. "

Ungefär så.

edit:

"Protestantismen (inklusive Lutherska samfund): Avskaffade klostren under reformationen, då man ansåg att tron skulle levas mitt i det vanliga livet snarare än i avskildhet. Av den anledningen har traditionella protestantiska kyrkor historiskt sett inga kloster."
Citera
2026-06-20, 17:39
Medlem
Klandalfs avatar
Står det om det i Bibeln? Män/kvinnor som bosätter sig i ett kloster och lever i celibat?

Det är inget som kommer från Gud. Alltså är det "obibliskt'.
Citera
2026-06-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Står det om det i Bibeln? Män/kvinnor som bosätter sig i ett kloster och lever i celibat?

Det är inget som kommer från Gud. Alltså är det "obibliskt'.

Står det om frikyrkliga sommarkonferenser i Bibeln?

Det är inget som kommer från Gud. Alltså är det "obibliskt".
Citera
2026-06-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Vi har lite grann vart inne på det redan men,

Med hjälp av google har jag fått följande svar som kanske funkar:

"en del av frikyrkorörelsens teologiska arv och uppstod som en reaktion mot katolska traditioner"

"Att särskilda grupper (munkar och nunnor) skulle ägna sig åt ett "högre" andligt liv ansågs förminska den vanliga vardagstrons värde."

"Klosterlivets krav på celibat och avskildhet från världen har historiskt setts med skepsis av frikyrkliga. Familjebildning och ett aktivt, synligt liv mitt i samhället har ansetts vara mer i linje med Bibelns ideal."

" Frikyrkor har ofta betonat att frälsningen är en gåva. Klostrens fokus på askes, späkning och fromma handlingar för att uppnå en andlig fullkomlighet har ibland uppfattats som en ogudaktig strävan att "förtjäna" sin frälsning."

"Under 1900-talet och framåt har den historiska polemiken dämpats. Ekumenik har fört samfunden närmare varandra. Många frikyrkliga uppskattar i dag den kristna mystiken och spiritualiteten som klostren bevarat. "

Ungefär så.

edit:

"Protestantismen (inklusive Lutherska samfund): Avskaffade klostren under reformationen, då man ansåg att tron skulle levas mitt i det vanliga livet snarare än i avskildhet. Av den anledningen har traditionella protestantiska kyrkor historiskt sett inga kloster."

Protestanternas egna tankar och idéer alltså, inget som har stöd i Bibeln.
Citera
2026-06-20, 17:49
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Står det om frikyrkliga sommarkonferenser i Bibeln?

Det är inget som kommer från Gud. Alltså är det "obibliskt".

Hahaha, aegd. Du har ingenting att komma med och klarar inte ens av att hålla dig till ämnet i din egen tråd, så du faller tillbaka på din gamla käpphäst att grina ut ditt hat mot alla kristna som inte följer din katolska irrlära. Patetiskt.

Kloster är obibliska, tråd kan kastas.
Senast redigerad av Klandalf 2026-06-20 kl. 17:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in