2026-06-20, 16:35
Medlem
.nilss avatar
Supa framför barn ska man ge fan i. Att avnjuta en öl eller ett glas vin, visst, men beteende ska inte förändras alls framför barnen, det är fan inte bra för barnen för dom förstår inte.

Han gillar att dansa på linjen, vår käre korpulenta pannbiff - men han bör ta det lugnt för det finns galna människor som ringer och orosanmäler för minsta lilla.
Citera
2026-06-20, 16:36
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Jag missförstod dig nog.
Men du ska få möjligheten att berätta hur alkoholintag, oavsett mängd, är att likgöra med barnäktenskap enligt Islam.

Fast det gjorde jag ju.

Vissa saker slutar vi göra för att vi inser att det inte var någon bra idé.

Alltså räcker det inte att säga ”klart man kan supa inför barnen, det har vi gjort sen vikingatiden”. Att behålla vissa traditioner är bra, men det bör ju gå igenom mer prövning än så.

Det kanske är ok att dricka inför barnen, kanske inte, men alldeles oavsett tycker inte jag att det räcker att Blom säger ”det är sen gammalt”.
Citera
2026-06-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast det gjorde jag ju.

Vissa saker slutar vi göra för att vi inser att det inte var någon bra idé.

Alltså räcker det inte att säga ”klart man kan supa inför barnen, det har vi gjort sen vikingatiden”. Att behålla vissa traditioner är bra, men det bör ju gå igenom mer prövning än så.

Det kanske är ok att dricka inför barnen, kanske inte, men alldeles oavsett tycker inte jag att det räcker att Blom säger ”det är sen gammalt”.

Du har ju som vuxen människa, möjligheten att visa för dina barn hur man dricker alkohol på ett sätt du vill att barnen ifråga förhåller sig till alkohol.
Blom har väl inte sagt att man ska supa skallen av sig eller?
Citera
2026-06-20, 17:09
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag måste erkänna att jag på denna punkt håller med honom.
Citera
2026-06-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej du missförstår mig nog. Jag vurmar för svenska traditioner, samtidigt som jag inser att argumentet ”så har vi gjort i alla tider” inte riktigt håller. Det skulle ju stoppa all utveckling.

På vikingatiden var barngiftemål norm, till exempel. Så med samma logik som Blom använder borde vi då fortsätta med det. Men då blir det ju som islam av det hela.

Alltså får man vara selektiv, och att åberopa historiska vanor räcker liksom inte.

"En tradition är en sedvänja, ett beteende eller en uppfattning som överförs och bevaras från generation till generation. Det är en social process där ritualer och vanor upprepas och ger en grupp eller ett samhälle en känsla av tillhörighet och kontinuitet."

argumentera gärna för traditionen med midsommar samtidigt som du uteslutar traditionen som sådan.

lycka till
Citera
2026-06-20, 17:26
Medlem
om man vill argumentera för att man inte ska dricka på midsommar kan man ju t ex även göra detta argument:

"vi bör inte dansa runt midsommarstången, då det är exkluderande mot alla som inte kan dansa, alla som är blyga, alla som inte förstår svenska och alla som tycker att midsommarstången i sig är problematiskt då den symboliserar förtryckande manliga strukturer"

det räcker inte med att säga att vi alltid dansat kring midsommarstången, den ska bort!

snapsvisorna sen, dom ska vi inte tala om ens... tänk om dom stackars baaaaarnen får höra dom...
dom kommer ju MÅ DÅLIGT I VECKOR
Citera
2026-06-20, 18:59
Medlem
Inget gott har kommit av alkohol när man har familj.
En helt annan sak att supa ensam och bli redlös men har man sett ens föräldrar full är det inget man vill va med om igen.

Föräldrar ska va en förebild också så...
Citera
2026-06-20, 19:56
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Du har ju som vuxen människa, möjligheten att visa för dina barn hur man dricker alkohol på ett sätt du vill att barnen ifråga förhåller sig till alkohol.
Blom har väl inte sagt att man ska supa skallen av sig eller?

Så är det absolut.
Citera
2026-06-20, 19:57
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
"En tradition är en sedvänja, ett beteende eller en uppfattning som överförs och bevaras från generation till generation. Det är en social process där ritualer och vanor upprepas och ger en grupp eller ett samhälle en känsla av tillhörighet och kontinuitet."

argumentera gärna för traditionen med midsommar samtidigt som du uteslutar traditionen som sådan.

lycka till

Alltså om du väljer att inte förstå vad jag menar får det vara ditt problem.
Citera
2026-06-20, 20:43
Medlem
Telepatisks avatar
Håller med om hälften kanske. Men detta är ju definitivt ett konstigt uttalande när man samtidigt pratat om barn:
Citat:
Allt blir lite roligare med lite promille i kroppen
Barn ska såklart inte vara med om det är en riktigt "fyllefest". Men midsommar, kräftskivor o.s.v. tycker jag definitivt att barn kan vara med på. Men då kan man ju inte ha någon som inte "tål" alkohol där, fast en sådan person vill man ju inte ha att göra med oavsett.
Citera
2026-06-21, 00:08
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Att berätta exakt hur det var och hur det påverkade mig är varken historia/kultur/efterhandskonstruktion, vad year du ens om?

Jag kommenterade Edward Bloms resonemang om alkohol som ett livselixir. Om du uppfattade det som en personlig beskrivning av dig, så är det inte jag som gjorde den kopplingen.
Citera
2026-06-21, 11:56
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Så dina föräldrar är alkisar är vad du säger

för vi andra, du vet dom flesta av oss, är inte barn till akisar

Jag är rätt övertygad om att när edward blom rör sig utanför sin filterbubbla på östermalm eller vilka områden han nu missionerar i att det även skulle kunna bli tillfälle där parkbänksalkolisterna applåderar och lovordar hans forskningsbidrag på området tradition som han är så framstående i, dessa brukar så vitt jag känner till också kalla sig för 'vi andra'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in