2026-06-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför fick vi inget val?

Livet är orättvist och inget som går att korrigera med ingenjörskonst. So get over it!
Citera
2026-06-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Uppvuxen på tidigt 80-90tal och har alltid haft som roligast när föräldrarna drar ihop ett par vänner, grillar, spelar musik och dricker tillräckligt för att bli löjliga. Frågor eller problem med det? Släng de i papperskorgen era kuklösa posörer.
Har samma uppväxt med, samtidigt så hände det att man var på någon fest med flera där någons förälder inte kan hantera alkohol.

Det var mindre kul för alla, särskilt ungarna som skämdes som hundar..
Citera
2026-06-20, 12:22
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Ja NOLL alkohol framför barnen för att visa att det är bajs, skåpsuper ändå, men tillåter tiktok 24/7 där becknarväskor, autotune, våld knark och porr ingår, jävls hycklare hela bunten som ska godhetsknarka framför fäjsbuuk att man minsann är stolt och nykter -sug min salta fuckin kuk horungar ni är SÅ genomskådade hela bunten. Tamam suedis
Citera
2026-06-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Uppvuxen på tidigt 80-90tal och har alltid haft som roligast när föräldrarna drar ihop ett par vänner, grillar, spelar musik och dricker tillräckligt för att bli löjliga. Frågor eller problem med det? Släng de i papperskorgen era kuklösa posörer.

Jag har samma upplevelser. Det var roligt att gå på fest även fast pappa jämt skämde ut sig som den omdömmeslösa alkolist han var. Tyckte alltid det var kul när de vuxna blev löjliga och man kunde skämta med dem på helt annan nivå. Jag vill minns att jag satt under bordet och lyssnade på festen.
Citera
2026-06-20, 13:21
Medlem
barkeepers avatar
Det är ju ett typexempel på kasst resonemang. Vissa saker vi gjort i århundraden har vi slutat med för att vi lärt oss att det inte var bra. Men plötsligt är det något annat man vill bevara, och då heter det att det är ok för att det har vi gjort sedan vikingatiden.

Så att över huvud taget åberopa historiska vanor som någon sorts stämpel för vad som är ok eller inte ok blir liksom lite ihåligt.

Sen har jag aldrig fattat varför Edward Blom över får komma till tals alls, är han någon sort expert, eller bara ännu en åsiktsmaskin?

OT: klart man kan dricka ansvarsfullt framför sina barn, men att se sina päron asfulla är inget vidare.
Citera
2026-06-20, 13:47
Medlem
Rodrigos avatar
Att använda historia och kultur som efterhandsförklaring för att rationalisera det destruktiva i att låta sina barn bevittna sina egna föräldrars långsamt avtrubbade förstånd på midsommar, jul och andra högtider, är det verkligen en bra ide.
Senast redigerad av Rodrigo 2026-06-20 kl. 14:10.
Citera
2026-06-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Att använda historia och kultur som efterhandsförklaring för att rationalisera det destruktiva i att låta sina barn bevittna sina egna föräldrars långsamt avtrubbade förstånd på midsommar, jul och andra högtider, är det verkligen en bra ide.

Så dina föräldrar är alkisar är vad du säger

för vi andra, du vet dom flesta av oss, är inte barn till akisar
Citera
2026-06-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det är ju ett typexempel på kasst resonemang. Vissa saker vi gjort i århundraden har vi slutat med för att vi lärt oss att det inte var bra.

Det är ett bra och nödvändigt resonemang eftersom det belyser och lyfter fram våra traditioner och kultur.

Medans med ditt resonemang bör halva julbordet förkastas om det t ex maten är onyttig och då med resonemanget "Vissa saker vi gjort i århundraden har vi slutat med för att vi lärt oss att det inte var bra."

Jag antar att du spenderade midsommar i din ensamhet.
Liksom julen.
Liksom nyår.
Liksom födelsedagar där dom bjuder på tårta.

Liksom varenda socialt sammanhang som existerar.
Citera
2026-06-20, 14:54
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det är ett bra och nödvändigt resonemang eftersom det belyser och lyfter fram våra traditioner och kultur.

Medans med ditt resonemang bör halva julbordet förkastas om det t ex maten är onyttig och då med resonemanget "Vissa saker vi gjort i århundraden har vi slutat med för att vi lärt oss att det inte var bra."

Jag antar att du spenderade midsommar i din ensamhet.
Liksom julen.
Liksom nyår.
Liksom födelsedagar där dom bjuder på tårta.

Liksom varenda socialt sammanhang som existerar.

Nej du missförstår mig nog. Jag vurmar för svenska traditioner, samtidigt som jag inser att argumentet ”så har vi gjort i alla tider” inte riktigt håller. Det skulle ju stoppa all utveckling.

På vikingatiden var barngiftemål norm, till exempel. Så med samma logik som Blom använder borde vi då fortsätta med det. Men då blir det ju som islam av det hela.

Alltså får man vara selektiv, och att åberopa historiska vanor räcker liksom inte.
Citera
2026-06-20, 15:40
Medlem
Edward talade ut om alkohol även i Skavlan & Sverige: Hade ni tagit ett järn?

Tycker det är sinnessjukt att saken ens ska diskuteras. Folk gnäller över Systembilagets öppettider och regeringspartierna lägger fram förslag om förändringar så här lagom inför val. Åldersgränsen vill man sänka minsan för vi svenskar dricker ju inte så mycket såhär år 2026.

Fattar inte när man får dricka alkohol. Man får ju inte sitta på en krog tillsammans med polare och svamla över nån öl en söndag, då är man alkoholist. Man får inte dricka på jul eller nyår och helst inte på midsommar. Dricker man ändå ska man veta att "normala" människor dricker 1-2 glas vin eller 1-2 öl, absolut max 3.

Kommer vi hem från semester och det visar sig att man druckit är det skäl nog för att återkalla körkort. Rötan på transportstyrelsen kan hota även ditt körkort.

Sen ska det gnällas över att vi känner oss ensamma, att vi slutat umgås i verkliga livet.

Fattar inte grejen... Kan man inte acceptera att nyttjande av alkohol vid högtider inte behöver betyda att man dricker sig plakat och däckar? Att 5st öl inte betyder att man måste ut och slåss samt våldta?

Sverige har blivit ett sånt pissland när det kommer till att leva. För bara 25år sedan var det bara de mest rabiata nykteristena som brydde sig, resten av oss hade kul.
Citera
2026-06-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej du missförstår mig nog. Jag vurmar för svenska traditioner, samtidigt som jag inser att argumentet ”så har vi gjort i alla tider” inte riktigt håller. Det skulle ju stoppa all utveckling.

På vikingatiden var barngiftemål norm, till exempel. Så med samma logik som Blom använder borde vi då fortsätta med det. Men då blir det ju som islam av det hela.

Alltså får man vara selektiv, och att åberopa historiska vanor räcker liksom inte.

Jag missförstod dig nog.
Men du ska få möjligheten att berätta hur alkoholintag, oavsett mängd, är att likgöra med barnäktenskap enligt Islam.
Citera
2026-06-20, 16:11
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Att berätta exakt hur det var och hur det påverkade mig är varken historia/kultur/efterhandskonstruktion, vad year du ens om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in