2026-06-20, 02:03
  #1
Medlem
tjenare igår när jag hade varit ute o busat på kvällen med 940in så efter sista sladden började den dra jätte mycket åt vänster framvagnen ser helt hundra rak ut och jag har satt fjädrarna rätt i skålen igen. det händer när du har kommit upp i en fart över runt 15 höger framdäck (passagerar sidan) är blankt längst ut efter 300 mil och nytt längst in. andra sidan är jämnt slitet men om jag hade toe out på den sidan hade ju bilen dragit åt höger. jag blir knäpp. någon med något snabbt tips då jag ska på med andra spridare och 3 tums luftmassemätare imorgon vill gärna kunna köra med det.
Citera
2026-06-20, 08:07
  #2
Medlem
Evaristo2s avatar
Kan det vara så att du har en del allmänt slitna delar i hjulupphängning mm som glappar, bussningar och länkar typ och att buskörningen nu gjort att nåt stukat till sig eller hoppat ur läge?
Citera
2026-06-20, 09:00
  #3
Medlem
Du behöver nog ge lite mer information om du vill ha ett svar.

Vad hände vid "sista sladden" körde du på något, en trottoarkant tex, ligger bromsen an på något hjul?

Felet kan ju lika gärna vara i bakvagnen, något som krökt sig eller gått av till och med.
Nä, du får allt ge oss mera ledtrådar...
Citera
2026-06-20, 09:47
  #4
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
28 år gamla är de yngsta, så de som finns kvar bör vårdas, inte busas med.

"Volvo 940 är en svensk personbil tillverkad av Volvo Personvagnar som presenterades 1990 och var i produktion fram till 1998."

Ägaren till bilen oavsett märke och ålder bestämmer helt själv vad man vill göra med sin bil.
Citera
2026-06-20, 09:58
  #5
Avstängd
TheJesuits avatar
Ett hjullager kanske?

Jobba lite med din svenska: stor bokstav, punkt och kommatering gör det mycket enklare att läsa dina texter.
Citera
2026-06-20, 12:45
  #6
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Ägaren till bilen oavsett märke och ålder bestämmer helt själv vad man vill göra med sin bil.

Så sant så, och jag som forum medlem kan ha åsikter.
Citera
2026-06-20, 16:10
  #7
Medlem
Skadad framhjulsinställning.

Förmodligen felaktig castervinkel på ena sidan.
Castervinkeln bestämmer försprånget.
Försprånget råder över "styrvilligheten".
"Styrvilligheten" påverkar förmågan att ev "dra snett".

Felaktig cambervinkel påverkar spårvidden.
Ändrad spårvidd ena sidan medför att bilens "nollpunktstyrning" sätts ur spel ena sidan.
Nollpunktstyrning är när däckets mittpunkt stämmer med (den tänkta) spindelbultens riktning mot däckets mittpunkt mot underlaget.
Frånvaro "nollpunktstyrning" ena sidan resulterar i sneddragning åt endera sidan.

Du kan inte ha felaktig hjulskränkning - toe-in/toe-out - på ena sidan.
Den "jämnar ut sig"!
Står ratten rakt fram när du kör rakt fram?
Om inte har du förmodligen skadat ett styrstag eller en styrarm.

Kanske undre länkarmen deformerats av yttre åverkan = trottoarkantsten eller jämförbart.
Med ratten absolut rakt framåt mäter du avståndet mellan framhjul och bakhjul på båda sidor.
Skiljer måtten sig åt har du förmodligen en "tillbakaslagen" framhjulupphängning på sidan med kortaste måttet.

Låt göra en 4-hjulskontroll med ev justering.
Citera
2026-06-20, 16:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ett hjullager kanske?

Jobba lite med din svenska: stor bokstav, punkt och kommatering gör det mycket enklare att läsa dina texter.
Håller inte med om hjullagret.

Däremot instämmer jag i din klagan på det skrivna språket.
Men det är inte så lätt när man genomlidit den moderna svenska skolan - kanske är ts nysvensk?

Han kör förmodligen som han skriver!
Citera
2026-06-20, 16:24
  #9
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Håller inte med om hjullagret.

Däremot instämmer jag i din klagan på det skrivna språket.
Men det är inte så lätt när man genomlidit den moderna svenska skolan - kanske är ts nysvensk?

Han kör förmodligen som han skriver!

Men ett skuret hjullager som gör att hjulet snurrar trögt får väl just den effekten att bilen drar åt endera hållet?
Citera
2026-06-20, 20:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Men ett skuret hjullager som gör att hjulet snurrar trögt får väl just den effekten att bilen drar åt endera hållet?
Om hjullagret skulle snurra såå trögt att det till och med drar snett i ratten... Det gör det isåfall bara i några sekunder sedan skär det ihop helt...
Citera
2026-06-20, 20:30
  #11
Moderator
Trasigt däck kan ställa till det på det sättet, om korden går sönder kan det rulla tungt.
Citera
Igår, 10:17
  #12
Medlem
Kan vara flera saker, felaktig hjulinställning(glapp, smällt i något?). känns på bromsarna efter körning, en kanske ligger på = extremt varm. Hjullager som kärvar men brukar då låta rätt illa.

Börja där men att däcken är ojämnt slitna brukar alltid vara något fel på framvagnsinställningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in