2026-06-19, 22:59
Medlem
Jag gillar Edvard Blom, och jag gillar sällan kändisar, men Edvard är sig själv och vågar sticka ut på ett ovanligt sätt, att vara icke-PK.

Vad gäller barn och drickande som är populärt att diskutera i tråden så tycker jag att det är viktigt att inte bli full i närheten av sina barn. Jag dricker både snaps och öl till midsommarlunchen, min fru som är nykterist ser på det med onda ögon men jag tycker att det är viktigt att visa att alkohol är en viktig del av matkulturen och att man kan/ska hantera det på en ansvarsfullt sätt. Men jag vill absolut inte bli full med barnen, det är inte OK och det har de aldrig sett mig. Jag har varit på fester där deltagarna på festen blir så fulla att deras barn gråter, det är fan inte rätt.

Det kan bli lite hysteriskt åt det andra hållet i min familj, t.ex. så ska jag och min ena son som är 13 till en pizzeria imorgon och äta pizza och kolla på fotbollen. Där lär det drickas öl av både mig och andra. Och det är min fru nojig över att folk ska dricka för mycket öl så att han ser fulla människor. Min inställning är att det är verkligheten att folk ibland dricker för mycket, bättre att han inser det med mig än sig själv.
Senast redigerad av Asgard82 2026-06-19 kl. 23:02.
Citera
2026-06-19, 23:00
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Håller med. Folk som inte kan hantera alkohol ska inte dricka men för de flesta av oss så har man trevligt och kul även när man är berusad.
Mjo men många folk som inte hanterar alkohol tror sig hantera det därav ser man alla misshandel, alla barn som for illa. Vi bör tvärtom uppmuntra varandra att dricka med måtta då vi är vuxna och mogna. Det påverkar omdömet liksom därav bör man vara försiktig även om man är en del av kulturen där man brukar alkohol ibland.

Och varför ska vi bara tillåta alkohol och göra folk som väljer andra preparat kriminella? Tycker det är helt åt helvete fel, dubbelmoral och hyckleri. Antingen tillåter vi folk välja själv eller så måste vi förbjuda allt inklusive alkohol och tobak.

Vissa av er högerextrema hycklare här hade gått i taket om någon sa något liknande om något annat mindre giftigt preparat.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-19 kl. 23:11.
Citera
2026-06-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Edward Blom intervjuas i samband med midsommarfirandet:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oE7b9m/edward-blom-om-alkohol-pa-midsommar

" Brännvinet har hört till midsommaren sedan 1700-talet och ölen sedan vikingatiden. Under midsommar tillåts man dricka lite mer än vad som är lämpligt för vanlig etikett och göra lite mer knasiga saker."

"man kan tillåta sig att bli rätt så kraftigt berusad utan att det anses opassande."

"Att dricka framför barn har varit det normala i årtusenden."

Jaha? Det har barnaga också varit. Incest var vanligt på vikingatiden. Argumentet "men så har vi alltid gjort" är för lågpannade idioter.
Citera
2026-06-19, 23:13
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Mjo men många folk som inte hanterar alkohol tror sig hantera det därav ser man alla misshandel, alla barn som for illa. Vi bör tvärtom uppmuntra varandra att dricka med måtta då vi är vuxna och mogna. Det påverkar omdömet liksom därav bör man vara försiktig även om man är en del av kulturen där man brukar alkohol ibland.

Och varför ska vi bara tillåta alkohol och göra folk som väljer andra preparat kriminella? Tycker det är helt åt helvete fel, dubbelmoral och hyckleri. Antingen tillåter vi folk välja själv eller så måste vi förbjuda allt inklusive alkohol och tobak.

Högerextrema hycklare här hade gått i taket om någon sa något liknande om något annat mindre giftigt preparat.

Problemet är att folk överlag dricker för lite alkohol.

Man bör utveckla en viss tolerans för att kunna hantera alkoholen på ett vuxet sätt.

Det är först då de positiva egenskaperna med alkohol kommer ut i sin fulla rätt (pun intended).
Citera
2026-06-19, 23:19
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern
Problemet är att folk överlag dricker för lite alkohol.

Man bör utveckla en viss tolerans för att kunna hantera alkoholen på ett vuxet sätt.

Det är först då de positiva egenskaperna med alkohol kommer ut i sin fulla rätt (pun intended).

Tycker det är främst alkoholister som utvecklar en tolerans, och har man ett missbruk av alkohol ska man helst undvika det, för det slutar aldrig bra annars som vi vet. Nu klankar jag inte ned på alkoholister, sådana bör vi tvärtom hjälpa likt andra beroende.

Alkohol är ett lösningsmedel som uppfattas som ett gift av kroppen. Man ska istället lära sig att dricka med måtta och veta hur det påverkar det neurologiska. Set and setting påverkar också alkoholruset. Mår du skit och är deppad kan alkohol på det förstärka dessa känslor och få dig ännu mer deppad t.ex. har själv upplevt det.

Man måste inte heller dricka för att ha kul, och att supa ner sig är inte heller så kul som vissa försöker det att framstå här, tvärtom kan det medföra negativa effekter i vissa fall.
Så skippa inte drinken till midsommar om du inte vill(alla vill berusa ibland på något vis även nykterister är det man kan se bland människor, vi ska inte demonisera berusning, gäller även andra preparat även om man inte måste glorifiera det liksom) men var smart så det inte går utför/slår fel. Tror att majoriteten människor har tagit fel beslut under en fylla nån gång i sitt liv. Vi är trots allt svenskar, lagom ska det vara.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-19 kl. 23:26.
Citera
2026-06-19, 23:21
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Uppvuxen på tidigt 80-90tal och har alltid haft som roligast när föräldrarna drar ihop ett par vänner, grillar, spelar musik och dricker tillräckligt för att bli löjliga. Frågor eller problem med det? Släng de i papperskorgen era kuklösa posörer.

Håller med dig! Jag är också uppväxt på 80/90talet, då hängde man med föräldrarna på fester, tillsammans med sina kusiner, vi hade jättekul! Även om föräldrarna blev rätt berusade. Har faktiskt bra minnen från det.

Jag tycker det är lite löjligt att man tror sig kunna "skydda" barnen från det, nästan bättre de börjar förstå fest från tidig ålder. Sedan förstår jag givetivs att det finns tragik i vissa kretsar, och det är beklagligt.
Citera
2026-06-19, 23:28
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Håller med dig! Jag är också uppväxt på 80/90talet, då hängde man med föräldrarna på fester, tillsammans med sina kusiner, vi hade jättekul! Även om föräldrarna blev rätt berusade. Har faktiskt bra minnen från det.

Jag tycker det är lite löjligt att man tror sig kunna "skydda" barnen från det, nästan bättre de börjar förstå fest från tidig ålder. Sedan förstår jag givetivs att det finns tragik i vissa kretsar, och det är beklagligt.
Givetvis ska man informera folk när dom börjar bli mogna, men vi bör göra allt för att skydda barn från att växa upp bland alkoholiserade föräldrar som misshandlar dom o.s.v.
Inget barn förtjänar ha det så.

Hoppas alla haft en gräjt midsommar!
Citera
2026-06-19, 23:34
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Givetvis ska man informera folk när dom börjar bli mogna, men vi bör göra allt för att skydda barn från att växa upp bland alkoholiserade föräldrar som misshandlar dom o.s.v.
Inget barn förtjänar ha det så.

Hoppas alla haft en gräjt midsommar!

Givetvis! Men det blir inte per automatik misshandel bara för att det är alkohol inblandat. Det är ju störda personlighetstyper, som kanske inte borde dricka också.

Normen bör ju inte vara att direkt koppla alkohol till något dåligt. Så jag förstår Edward Bloms synvinkel.
Om man håller på och "smyger" med saker för barn, så blir de bara än mer nyfikna, och då kan det hända grejer med för tidig alkoholdebut osv. tror jag. Det biter en i baken så att säga..
Citera
2026-06-20, 03:35
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Kan hålla med Edward i det att brännvinet hör till på högtider och att allt blit lite roligare med nån promille i kroppen sedan är ju frågan om man skall dricka inför barnen och min åsikt är att dricka ja absolut men att sitta och totalt supa ned sig så man ligger på vardagsrumsgolvet och spyr och kaskadskiter är kanske inte vad man bör sikta på men att ta några öl eller några glas vin eller några groggar och bli lite småbladig absolut sen när barnen är små bör ju iaf minst en förälder hålla sig nykter så h*n kan köra bil om något skulle hända,säg att lillen råkar svälja en bit lego och måste rusas till akuten då kan det vara bra om antingen pappa eller mamma är nykter och kan köra.
Senast redigerad av Adolf.Shitler 2026-06-20 kl. 03:39.
Citera
2026-06-20, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Min barndoms midsommarfester var rätt så alkoholberikade. Tror inte jag tog någon skada av det. De vuxna blev lite stimmiga och "roliga", det var allt. Vi ungar höll oss ändå för oss själva och låtsassöp med sockerdricka.

Samma här, minns att jag var på en hel del av fester i bystugan och folketshus när jag var liten där de vuxna var tämligen salongsberusade och svammlade runt och dansade och skränade men ingen var nånsin elak eller våldsam vad jag kan minnas utan det var rolig stämning och vi ungar sprang runt på stranden och skogen runt omkring och lekte eller satt och lyssnade på nån som spelade musik, tog ingen som helst skada av det förutom att jag tycker nutidens människor är överdrivet känsliga för precis allt.

Minns ett tillfälle när farsan lät mig smaka på öl då jag var 6-7 år i stugan, jag kände mig jättestolt över det, i dagens värld skulle det väl lett till utredning av socialtjänsten om någon fått veta det
Senast redigerad av alanlissa87 2026-06-20 kl. 04:10.
Citera
2026-06-20, 09:14
Medlem
AlanGarners avatar
Edward har helt rätt! Alkohol är en del av människans kultur sen årtusenden! När jag var barn så blev de vuxna ibland till och med riktigt packade på midsommar. Och så länge de hade acceptabelt ölsinne så for ingen illa av det. Vi ungar hade jättekul och lekte i skogen och kom tillbaka till vickningen. Man fick godis och vara uppe sent. Jag har bara ljusa minnen av midsommar som barn och de vuxna drack rätt friskt.
Citera
2026-06-20, 10:12
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaben112
Bland barn? Beror såklart på deras ålder. Men skulle säga 1 eller 2 öl, kanske 1, 2 snaps på en midsommar max.

Kortfattat, sup dig inte full bland barn.

Kortfattat och bra tycker jag.

Jag tror att jag drack 6st 33cl starköl på hela dagen igår. Tog en öl till lunchen, och den sista ölen drack jag kanske runt 22 tiden? Alldeles lagom, ingen fara alls. Märks att vissa personer inte klarar av att hålla en nivå dock, utan det ska alltid bli lite för mycket för att det ska vara bekvämt att ha barn runtomkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in